سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
فرصتی برای حفاظت از اشیاء تاریخی در فارس

مرمت آثار مجاز تاریخی در فارس سر و سامان می‌گیرد

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: مرمت آثار مجاز تاریخی در استان فارس سر و سامان می‌گیرد. به گزارش میلاد لارستان محمدمهدی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار…

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: مرمت آثار مجاز تاریخی در استان فارس سر و سامان می‌گیرد.

به گزارش میلاد لارستان محمدمهدی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابراز رضایت از راه‌اندازی نخستین کارگاه مرمت آثار و اشیاء مجاز بخش خصوصی در استان فارس اظهار داشت: فارس در حوزه اخذ مجوز و صدور پروانه مجموعه‌داری برای مالکان و دارندگان اشیاء مجاز تاریخی فرهنگی در کشور پیشرو است.

وی ادامه داد: تا کنون برای دارندگان این اشیاء در استان حدود ۱۰ مجوز صادر شده که با راه‌اندازی نخستین کارگاه مرمت آثار و اشیاء مجاز بخش خصوصی در استان از این آثار محافظت بهتری می‌شود.

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: تا پیش از این در بسیاری موارد این آثار به صورت غیر اصولی و غیر علمی نگهداری می‌شد اما با رایزنی با برخی بخش‌های خصوصی که این اشیاء را در اختیار داشتند و خسرو رودانی از مجموعه‌داران دارای مجوز است، برای نخستین‌بار و با هزینه شخصی وی نخستین کارگاه مرمت را راه‌اندازی کرده‌ایم.

نجفی تاکید کرد: در این کارگاه، اشیاء در محیطی مناسب و با حضور کارشناسان ارشد آثار منقول عملیات مرمت انجام می‌شود و افرادی که دارای آثار مجاز هستند می‌توانند با مراجعه به این کارگاه برای مرمت اشیا تحت اختیار خود با روش‌های مناسب مراجعه کنند.

این مقام مسوول با اشاره به طبقه‌بندی آثار در این کارگاه گفت: از سفالینه تا آثار مفرغی، نسخ خطی و تاریخی و انواع فلزات در این کارگاه طبقه‌بندی و دسته‌بندی می‌شوند که هر یک به صورت علمی و اصولی مورد مرمت قرار می‌گیرند.

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس ادمه داد: در این کارگاه با حضور کارشناسان ارشد مرمت، ابتدا شناسنامه فنی و آسیب‌شناسی آثار تهیه و بر اساس اولویت مرمت (بحرانی، متوسط و خوب) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در مرحله بعد با استفاده از امکانات و مواد مورد نیاز، آلودگی‌ها و آسیب‌های آثار، همچون تخریب‌های شیمیایی(خوردگی و شکنندگی) و از نظر فیزیکی مانند شکستگی و سائیدگی و از نظر بیولوژیکی مانند قارچ زدگی، کپک زدگی حشرات و سایر موارد آلودگی مورد بررسی قرار گرفته و مرمت آنها انجام می‌گیرد.

اشیاء مجاز، بدنه فرهنگی جامعه

سرپرست امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس اشیاء مجاز را بدنه فرهنگی جامعه دانست و بیان کرد: اشیاء مجاز که بدنه فرهنگی جامعه به شمار می‌روند، از نظر تاریخی از دوره صفویه تا امروز را در بر می‌گیرند و می‌توانند هم کالاهای ایرانی و هم وارد شده از خارج از کشور باشند.

نجفی افزود:: انواع دوچرخه، فانوس، خودروهای کلاسیک، موتورسیکلت، تلویزیون، فرش، تابلوی نقاشی، ابزار و لوازم تکنولوژی و … می‌تواند در شمار این اشیاء قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: افرادی که دارای اشیاء قدیمی و تاریخی هستند که نیاز به مرمت دارد و از قدمت درست آنها نیز مطلع نیستند می‌توانند با مراجعه به امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس اطلاعات لازم درباره آثار مجاز خود کسب کنند.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۳:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین