جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶ب.ظ
::آخرین مطلب 15 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

شهرهای اوز و شیراز بخت های نخست فارس در کسب عنوان پایتخت کتاب ایران

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: طرح های ارائه شده نامزدهای های پایتختی کتاب ایران در مرحله داوری اولیه است و پرونده شیراز و اوز از…

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: طرح های ارائه شده نامزدهای های پایتختی کتاب ایران در مرحله داوری اولیه است و پرونده شیراز و اوز از طرح های شایسته و بخت استان برای کسب عنوان پایتختی کتاب است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، مهدی امیدبخش، شنبه ۳۰ دی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: برآیند جلسه ای که دو ماه پیش باحضور معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد برگزار شد این بود که توجه استان ها و شهرهای کشور برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال جاری بیشتر شده است درنتیجه با رقبای بیشتری در مقایسه با سال های گذشته روبه رو هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به میزان استقبال و افزایش در خواست پیش بینی می شود امسال حدود ۴۰درصد افزایش مخاطب در حوزه پایتختی کتاب نسبت به قبل داشته باشیم.

وی افزود: به نظر می رسد گزارش شیراز و اوز (مرکز بخش اوز لارستان در ۳۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز) با اقبال مواجه شود و این دو شهر از استان فارس از بخت های اصلی کسب عنوان پایتختی کتاب باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز درباره پایتختی کتاب گفت:طی سه سال گذشته برای شرکت در این برنامه تلاش های بسیاری صورت گرفته است درحالی که در سال نخست به دلیل عدم هماهنگی با نهادهای مدنی و اجتماعی و دیرکرد در عقد تفاهم ‌نامه‌ های مختلف، موفق به شرکت در کارزار نشدیم در سال دوم یعنی در سال ۱۳۹۴ توانستیم در میان ۵ شهر نخست قرار گیریم و در سال ۹۵ شیراز توانست به رتبه سوم دست یابد و دو روستای فهلیان شهرستان ممسنی و روستای خواجه جمالی از شهرستان نی‌ریز با عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شدند.

بهزاد مریدی افزود: امسال چهار نامزد معرفی کردیم و چهار تفاهم نامه نیز در این زمینه امضا شده است. زیرساخت های لازم فراهم شده و نمایندگان وزارت خانه و مدیر کل دفتر ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی به شهر‌های مختلف سفر کرده اند.

وی بیان داشت: وضعیت مطلوبی وجود دارد و دبیرخانه دائمی در اوز، شیراز، صدرا و آباده فعال شده است؛ همچنین طرح‌های بسیار خوبی نیز ارائه کرده ایم.

مریدی در این خصوص به برگزاری فعالانه برنامه جام باشگاه های کتابخوانی اشاره کرد و همکاری نهادهای مدنی را در زمینه مشارکت در اجرای طرح ها ستود و ابراز امیدواری کرد امسال بتوانیم عنوان پایتختی را برای فارس به ارمغان آوریم.

جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.

لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه کرده باشد.

عنوان پایتختی کتاب ایران در نخستین دوره در سال ۱۳۹۴ به اهواز، در سال ۱۳۹۵ و در دوره دوم این جشنواره، به شهر نیشابور در استان خراسان رضوی رسید و شیراز نیز در این دوره باعنوان یکی از نامزد‌های پایتختی کتاب، موفق به کسب مقام سوم شد.

پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۶ نیز بندر بوشهر بود.

امسال، چهار شهر شیراز، صدرا، آباده و اوز لارستان از استان فارس نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب برای سال ۱۳۹۷ شده‌اند. ‌علاوه ‌بر این چهار شهر، دیگر شهر‌ها و روستاهای استان فارس نیز همچون داراب، ارسنجان، رستم، ممسنی، روستاهای فهلیان، نورآباد، خواجه جمالی نی‌ریز، لایزنگان داراب، امام‌ زاده بزم بوانات، ظفرآباد و خان‌زنیان شیراز و روستای کرشکی بیرم لارستان نیز در حوزه ترویج کتاب‌خوانی گام های در خور توجهی برداشته‌اند.

آیین انتخاب چهارمین پایتخت کتاب ایران برای سال ۱۳۹۷ و ۱۰ روستا و عشایر دوستدار کتاب قرار است هشتم اسفندماه ۹۶ در سالن اجلاس سران در تهران و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود.

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۸:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “شهرهای اوز و شیراز بخت های نخست فارس در کسب عنوان پایتخت کتاب ایران”

  1. لاری گفت:

    پایتختی کتاب حق شهر اوز می باشد امید واریم که حق به حق دار برسد

  2. لارستانی گارمند در اوز گفت:

    ما شااله به اوزیها الحق که با فرهنگ هسنید پا به پای شهرهای بزرگ ایران رقابت فرهنگی دارید افتخاری برای لارستان بزرگ است

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین