چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 12 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

مصاحبه خواندنی میلاد لارستان با قدیمی ترین پزشک فعال در منطقه

قدیمی‌ترین پزشک عمومی فعال در منطقه لارستان معتقد است: در حال حاضر به دلیل مدرک‌گرایی و تعدد دانشگاه‌هایی که به وجود آمده، جوانان به دنبال علم آموزی نیستند و دوست…

قدیمی‌ترین پزشک عمومی فعال در منطقه لارستان معتقد است: در حال حاضر به دلیل مدرک‌گرایی و تعدد دانشگاه‌هایی که به وجود آمده، جوانان به دنبال علم آموزی نیستند و دوست دارند فقط مدرک خود را دریافت کنند.

به گزارش میلاد لارستان دکتر غلامحسین سوری از پزشکان باسابقه لاری است که با وجود کهولت سن، در حال فعالیت و خدمت به همنوعان است و در میان مردم لارستان به ویژه آن‌هایی که از گذشته خاطرات زیادی با این پزشک دارند، هنوز برای انجام امور درمانی با دکتر سوری در ارتباط هستند.

برای آشنایی بیشتر با این پزشک باسابقه، میلاد لارستان گفتگویی صمیمی را با دکتر سوری ترتیب داده که در زیر می‌خوانیم:

 

میلاد لارستان: لطفاً در ابتدا خودتان را مختصراً معرفی کنید؟

دکتر غلامحسین سوری هستم متولد سال ۱۳۱۷ شمسی، دارای ۴ پسر و ۲ دختر که هر کدام دارای مدارج عالیه علمی هستند و این در حالی است که هیچ‌کدام در رشته پزشکی قدم نگذاشتند.

 از سال ۳۹ تا ۴۷ وارد آموزش و پرورش شدم و در سال ۴۸ در دانشکده پزشکی تهران و سپس اهواز تحصیل کردم. پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان پزشک بهداری لارستان مشغول به فعالیت شده و در سال ۷۰ بازنشست شدم.

 از سال ۵۵ نیز تا اکنون در مطب خود مشغول به معالجه بیماران هستم.

 

میلاد لارستان: رشته تخصصی شما چیست؟

به عنوان پزشک عمومی فعالیت می‌کنم اما مدتی در رشته گوش و حلق و بینی نیز تحصیل‌کرده‌ام.

میلاد لارستان: شما چندمین پزشک لاری به‌حساب می‌آیید؟

قبل از من دکتر کاظمی و دکتر سلمان پور که هم‌اینک در شیراز هستند، فعالیت می‌کردند اما در کل جز اولین پزشکان لاری محسوب می‌شوم که در شهر خود فعالیت دارم.

میلاد لارستان: روزانه چند بیمار ویزیت می‌کردید؟

در اوایل فعالیت بیش از ۲۰۰ نفر را معاینه می‌کردیم.

 

میلاد لارستان: با توجه به شرایط گذشته فکری و فرهنگی گذشته، چه شد که به شغل پزشکی روی آوردید؟

در قدیم بیشتر جوانان منطقه در فکر تجارت در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بودند، اما من اولین فرد خانواده بودم که به فکر ادامه تحصیل افتادم. اتفاقاً امکانات لازم نیز با توجه به شرایط خانوادگی جهت تجارت برایم فراهم بود اما ادامه تحصیل را انتخاب کردم.

 متأسفانه در حال حاضر به دلیل مدرک‌گرایی و تعدد دانشگاه‌هایی که به وجود آمده جوانان به دنبال علم‌آموزی نیستند و دوست دارند فقط مدرک خود را دریافت کنند در صورتی که درگذشته افراد فقط برای علم‌آموزی به دانشگاه می‌رفتند.

خاطرم هست زمانی که در کلاس ششم درس می‌خواندم در دفتر خود نوشته بودم که قصد دارم آموزگار شوم و به این آرزو نیز رسیدم. در سال ۴۸ با رتبه دوم در رشته پزشکی قبول‌شده و در اهواز درس خواندم. این نکته را هم بگویم که علاوه بر پزشکی، معلمی را نیز انجام می‌دادم و هر دو شغل را بر عهده داشتم تا اینکه در سال ۷۰ از آموزش و پرورش بازنشسته شدم.

میلاد لارستان: تفاوت پزشکان قدیم و جدید را در چه می‌بینید؟

درگذشته تحصیل پزشکی تماماً عملی بود و حتی برای درس تشریح هر نفر یک جسد در اختیار داشت و باید تشریح و علم‌آموزی می‌کرد. اغلب استادان درگذشته خارجی بودند و واقعاً نیز سخت‌گیری می‌کردند.

خاطرم هست یک استاد هندی داشتیم که درگوشی پزشکی چوب‌پنبه قرار داده بود و از ما می‌خواست که صدایی که می‌شنویم را برایش بگوییم. تنها کسی که گفت صدایی نمی‌شنود من بودم و اتفاقاً برای این کار من را تحسین کرد. در کل سخت‌گیری‌ها در هر رشته‌ای درگذشته بیش از الان بود.

از لحاظ درآمد نیز به دلیل کمبود دکتر که وجود داشت و تعداد افراد زیادی که یک دکتر مجبور بود ویزیت کند، درآمد خوبی داشت اما هزینه ویزیت‌ها زیاد نبود.

میلاد لارستان: استقبال از شما در لار با وجود پزشکان غیر ایرانی چگونه بود؟

اتفاقاً از پزشکان لاری باوجوداینکه تعدادمان کم بود اما استقبال خوبی صورت گرفت. آن زمان به دلیل کمبود دکتر مجبور بودیم علاوه بر لار به روستاها نیز جهت مداوا سر بزنیم.

میلاد لارستان: یک خاطره شیرین و یک خاطره تلخ برای ما بگویید؟

خاطره شیرین من زمانی است که یک خانم مسن پس از مداوا و اینکه از او هزینه‌ای دریافت نکردم، بسیار دعا کرد  و همین دعا باعث شد تا در تصادفی که طی چند روز بعدازآن داشتم جان سالم به درببرم.

خاطره تلخ من هم‌زمانی بود که در زمان شاه شایعه کردند دکتر سوری به دلیل خوردن تیر کشته‌شده است.

میلاد لارستان: توصیه شما به پزشکان امروزی چیست؟

اینکه به خاطر مادیات کار نکنند و افرادی که کم‌بضاعت هستند را یاری کنند. در ابتدای کار خود نیز خداوند را در نظر بگیرند و خود را جای مریض قرار دهند. پزشکان نباید داروهای گران‌قیمت را به عمد نسخه کنند. در کار خود  نیز باید دقت کافی را لحاظ کنند.

میلاد لارستان: توصیه شما به جوانان علاقه‌مند به پزشکی چیست؟

جوانان نیز باید با علاقه وارد پزشکی شوند و نباید نسبت به درس و فراگیری علوم بی‌توجه باشند. درواقع یک جوان به خاطر علائق خود باید وارد حرفه پزشکی شود، نه اینکه به خاطر درآمد بالایی که برای آن وجود دارد.

میلاد لارستان: جایگاه پزشکی لارستان را در چه سطح می‌بینید؟

امروزه در زمینه‌های مختلف در لارستان دارای پزشک هستیم و لارستان شهری بیمارپذیر است که افراد برای درمان به این منطقه سفر می‌کنند که این اتفاقات باعث خرسندی است.

میلاد لارستان: کلام پایانی؟

از مسئولین که همکاری لازم را با ما داشته‌اند کمال تشکر را دارم و امیدوارم برای شهر و فرزندان آینده مفید فایده بوده باشم.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۴:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “مصاحبه خواندنی میلاد لارستان با قدیمی ترین پزشک فعال در منطقه”

  1. ناشناس گفت:

    شماره تلفن

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین