یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۲ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 11

آغاز عملیات گرده افشانی در نخلستان‌های خنج

عملیات گرده افشانی بیش از ۲ هزار هکتار از نخلستان‌های خنج آغاز شد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بستان اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج…

عملیات گرده افشانی بیش از ۲ هزار هکتار از نخلستان‌های خنج آغاز شد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بستان اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: عملیات گرده افشانی (تلقیح مصنوعی) در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های این منطقه آغاز شد.

وی افزود: گل دهی نخل از گیاهان ۲ پایه به صورت گل نر و گل ماده است و روی ۲ درخت جداگانه قرار دارند و هدف از گرده افشانی درخت نخل، عمل لقاح برای تولید میوه است.

اسلامی ادامه داد: عملیات گرده افشانی نخلستان‌ها در خنج همچنان به صورت سنتی و دستی توسط افرادی که به آن‌ها ماهر گفته می‌شود، صورت می‌گیرد و به طور میانگین هر نفر روزانه ۳۰ تا ۵۰ اصله درخت خرما را گرده افشانی می‌کند.

وی بیان کرد: هم اینک بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر ماهر در شهرستان خنج عملیات گرده افشانی درختان خرما را برعهده دارند.

اسلامی اظهار کرد: بهترین زمان برای گرده افشانی درختان نخل ساعت ۱۲ تا ۱۴ است و این کار باید در شرایطی که باد نمی‌وزد و باران نمی‌بارد انجام شود.

وی، با بیان اینکه شهرستان خنج یکی از قطب‌های تولید خرما در استان فارس به شمار می‌آید، بیان کرد: این شهرستان دارای ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نخلستان است و تولید سالانه محصول خرمای آن ۲۰ هزار تن است.

اسلامی تصریح کرد: در خنج افزون بر ۳۰ گونه (واریته) خرما وجود دارد که گونه‌های شاهانی، هلیله ای، خاصویی، مجول، قصب، پیارم، گشخوار، پنجه عروسی و گیهانی از انواع تجاری و پُر محصول به شمار می‌آیند، گونه‌های شاهانی، هلیله‌ای و خاصویی به عنوان میوه‌تر و از مابقی گونه‌ها به عنوان میوه خشک استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج تصریح کرد: محصول خرمای این شهرستان افزون بر ارسال به سایر استان‌ها به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین