پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۶ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

درج 5000 اثر تاریخی در نقشه اطلس باستان‌شناسی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تا کنون ۵ هزار اثر تاریخی فارس شناسایی و در این نقشه جانمایی شده است اما تا پایان طرح قطعا شمار…

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: تا کنون ۵ هزار اثر تاریخی فارس شناسایی و در این نقشه جانمایی شده است اما تا پایان طرح قطعا شمار این آثار افزایش خواهد یافت.

به گزارش میلاد لارستان مصیب امیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با ابراز رضایت از تعدد آثار تاریخی در استان اظهار داشت: تا کنون ۳ هزار اثر تاریخی در فارس ثبت ملی شده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان‌ها اقدامات باستان‌شناسی به انجام نرسیده است و از وضعیت پراکندگی آثار تاریخی اطلاعاتی در دست نیست، افزود: به همین دلیل اولویت پژوهشی در آثار تاریخی فارس در سال ۹۵ و ۹۶ بر روی کاوش و تهیه نقشه باستان‌شناسی از این مناطق گذاشته شد.

به اعتقاد مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس وجود یک نقشه اطلس جامع باستان‌شناسی در حوزه گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار است و مرجع مناسبی برای راهنمایی گردشگران برای پیدا کردن مقصد مورد نظرشان می‌شود.

امیری با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ اداره کل میراث فرهنگی استان با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور اظهار کرد: با رایزنی‌های انجام شده ۵۰ درصد از هزینه نقشه باشتان‌شناسی فارس از سوی این پژوهشگاه و مابقی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تقبل می‌شود.

وی بیان کرد: تا کنون ۵ هزار اثر تاریخی فارس شناسایی و در این نقشه جانمایی شده است اما تا پایان طرح قطعا شمار این آثار افزایش خواهد یافت.

امیری معتقد است: یکی از بنیادی‌ترین بخش‌های حفاظت آثار و کاهش آسیب‌های ناشی از توسعه به میراث تاریخی و فرهنگی، شناسایی، ثبت و مدیریت اطلاعات مکانی مرتبط با آنهاست و نقشه اطلس باستان‌شناسی بهترین گزینه برای تحقق این هدف است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان روند آغاز تهیه این نقشه در فارس گفت: در اسفند ماه ۹۵ طرح تهیه نقشه باستان‌شناسی استان فارس در هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی استان، مصوب شد.

امیری ادامه داد: در تیرماه امسال نیز تفاهم‌نامه همکاری مشترک در طرح تهیه این نقشه با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور منعقد شد و پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ به اهداف این طرح دست یابیم.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین