سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۶ق.ظ
::آخرین مطلب 23 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

رصد آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی،انتقال آب،راه آهن و بودجه 98 حوزه انتخابیه در مصاحبه با نماینده مردم

اشاره: همزمان با پایان سال ۹۷ و فرارسیدن سال نو میلاد لارستان بر آن شد تا مصاحبه‌هایی را با برخی مسئولان اجرایی لارستان ترتیب داده و آخرین وضعیت فعالیت های…

اشاره: همزمان با پایان سال ۹۷ و فرارسیدن سال نو میلاد لارستان بر آن شد تا مصاحبه‌هایی را با برخی مسئولان اجرایی لارستان ترتیب داده و آخرین وضعیت فعالیت های حوزه کاری آنها را جویا شود. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه لارستان، مدیران کل راه و شهرسازی و فرودگاه بین المللی لارستان، رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان و شهردار لار جزو مخاطبین مصاحبه نوروزی میلاد لارستان بوده اند. متاسفانه به علت برخی ناهماهنگی‌ها تنها امکان مصاحبه با نماینده مردم، مدیر کل فرودگاه بین المللی لارستان و رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان میسر شده و ان شاء ا… سایر مصاحبه ها در  سال ۹۸ به سمع و نظر مخاطبین خواهد رسید. مصاحبه با دکتر جعفرپور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی را با هم مرور می نماییم.

  • جناب دکتر ضمن سلام و تبریک سال نو؛ از آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی و معطل ماندن آن در مسیر مجلس-شورای نگهبان برای ما بگویید.

با سلام خدمت شما و تبریک سال ۹۸ . موضوع منطقه ویژه اقتصادی در دولت وقت در قالب لایحه ای به مجلس نهم فرستاده و در مجلس به دلایلی به سرانجام نرسید. در دولت جدید در سال ۹۲ مجددا موضوع مناطق ویژه با مستندات و بررسی های کارشناسی مورد ارزیابی قرار گرفته و موضوع منطقه ویژه اقتصادی لارستان به همراه ۱۲ منطقه ویژه دیگر در کشور توسط دولت به مجلس فرستاده شد. اما در کمیسیون اقتصادی مجلس حدود ۷۰ منطقه ویژه که مجوز و مصوبه دولت نداشتند به این ۱۳ منطقه ملحق شده و مجموعا در صحن علنی مجلس به تایید رسید ولی این مصوبه با ایراد شورای نگهبان مبنی بر ایجاد بار مالی بزرگ برای دولت، مورد تایید قرار نگرفت. مجددا موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و ۱۳ منطقه که مصوبه هیات دولت داشت تفکیک شده که کمیسون قصد دارد آنها را به صحن علنی مجلس بفرستد. پیگییری های مکرری تا ۲۶ اسفند۹۷ انجام شده و کتبا پاسخ داده شده که کمیسیون اقتصادی جهت جلب نظر شورای نگهبان با آن مجموعه در حال رایزنی است تا متنی را به صحن بفرستد که مجدداً دچار مشکل نگردد. تمام تلاش مان بر این است که موضوع در سال ۹۸ در صحن مطرح شده و امیدواریم با مصوب شدن منطقه ویژه اقتصادی لار و همچنین با تلاش مردم و فعالیت‌های صورت گرفته مانند تعیین زمین منطقه  بتوان این موضوع را عملیاتی نموده و استغال زایی منطقه را فراهم نمود.

  • آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی لارستان به کجا رسید؟ آیا در سال ۹۸ افتتاح می شود؟

در خصوص موضوع کتابخانه مرکزی لارستان در بودجه سال۹۸ منابعی در اختیار نماینده جهت مصرف در حوزه انتخابیه تخصیص داده شده و بر این اساس ۱٫۵ میلیارد تومان جهت تکمیل کتابخانه مرکزی لارستان اختصاص یافته که به صورت مشخص در ردیف های بودجه سال۹۸ از این کتابخانه نام برده شده است. تمام تلاشمان بر جذب بودجه است. البته باید در این خصوص دستگاه های مسئول اعم از مسئولین کتابخانه و اداره کل راه وشهرسازی(مجری ساخت) و فرمانداری جهت جذب بودجه تلاش نمایند و اگر از ابتدای سال مسئولان اجرایی شهرستان تلاش نمایند امید است که تا پایان سال پروژه به اتمام برسد. اما در صورتی که مسئولان اجرایی شهرستان تلاش ننموده و وظایف خود را به عهده نماینده بگذارند اتمام این پروژه در سال ۹۸ میسر نخواهد بود.

  • سند راهبردی حوزه انتخابیه که در دوره نهم نمایندگی شما رونمایی شد در چه وضعی قرار دارد؟

سند راهبردی حوزه انتخابیه یکی از کارهای راهبردی بوده که در ابتدای دوره نهم اجرایی و در اواخر دوره نهم ویرایش اول آن رونمایی شد. اما همان سطح اطلاعات و آمارهای جمع آوری شده مبنای فعالیت ها و تلاشها و نیز مراجعات به دستگاه ها و وزارتخانه ها قرار گرفته و مبتنی بر نتایج آن پژوهش خروجی های اطلاعاتی قابل توجهی جهت پیشنهاد به مسئولین ارائه شده و در آینده نزدیک باید بحث بروزآوری سند نیز باید انجام گیرد. اما به هر حال شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر به صورت کامل اجرایی شدن تمام ابعاد سند را میسر نمی سازد ولی بهره برداری از آن به مرور در حال انجام است.

  • از آخرین وضعیت پروژه های اداره کل راه و شهرسازی برای ما بگویید. عده ای خبر از تعطیلی برخی پروژه ها می دهند.

در خصوص پروژه های اداره کل راه و شهرسازی همان گونه که همگان شاهدند پروژه های متفاوتی در حوزه انتخابیه در حال پیگیری است. مسیر لار-بستک در حوزه انتخابیه، دو بانده کردن لار-گراش و گراش -اوز و اوز به خنج از مسیرهای مهم هستند. همچنین مسیر لار-جهرم و لار-بندرعباس به عنوان راه ملی مطرح است. ارتباط با حوزه داراب از طریق شاه غیب و چاه نهر از جمله مسیرهای دیگری است که دنبال می نماییم. مسیر دسترسی به ایستگاه زادمحمود و پل مهم و بزرگ احداث شده آن که ۵ کیلومتر طول دارد و ۵ میلیارد تومان بودجه برای آن اختصاص یافته و احداث شد نیز از دیگر پروژه ها بوده است. بر این اساس اجرای مسیر لار-داراب آغاز شده و مسیر لار-بستک نیز که ماده ۲۳ آن گرفته شده و پول به آن تزریق شده است. همچنین مسیر گراش-اوز دوبانده شده آن به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. این پروژه ها با پیشرفت های مختلف در حال انجام است. اما پروژه بسیار مهم موضوع دوبانده کردن لار-جهرم و لار-بندرعباس است. در سال ۹۷ پیگیری های مختلفی در خصوص این مسیر انجام گرفت و تنها به عنوان مثال در یک مورد مجوز تخصیص ۴۰ میلیارد تومان از رئیس سازمان برنامه گرفته شد اما اداره کل راه و شهرسازی موفق به جذب آن به دلیل مشکلات مالی در کشور نگردید. البته این موضوع مربوط به کل کشور است ولی برخی آمارها با ارقام بزرگنمایی شده از حوزه های انتخابیه مجاور در خبرها به گوش می رسد اما این آمار جهت ایجاد یاس و ناامیدی در مردم بوده و آمار واقعی را می توان از اداره کل راه و شهرسازی کسب نمود. به هر حال تمام تلاشمان در سال ۹۸ به صورت ویژه پیگیری دوبانده نمودن راه لار-جهرم و لار-بندرعباس می باشد.

  • در خصوص موضوع انتقال آب خلیج فارس به لارستان جهت مصارف شرب و صنعتی توضیحاتی ارائه فرمایید.

موضوع گازرسانی و آبرسانی به مناطق حوزه انتخابیه جزء اولویت های بنده در این دوره بوده که خوشبختانه گازرسانی در بخشهای مختلف انجام شده و بخشهای جویم و بنارویه نیز گازرسانی با هزینه ای حدود ۲۴۰ میلیارد تومان در حال انجام است و بخش بیرم نیز فعالیت های گازرسانی در حال پیگیری است که گازرسانی به کل مناطق لارستان و بخشهای ۶ گانه پس از اتمام این بخشها به سرانجام نهایی خواهد رسید. در خصوص موضوع آبرسانی باید گفت که آب حوزه انتخابیه از سد سلمان تامین می شود. خط یک این سد شهرستان های خنج، گراش و لار و شهر اوز و نیز روستاهای تابعه و در مسیر را تحت پوشش قرار می دهد و خط دو نیز پیش بینی شده که در مسیر خود جویم، بنارویه، صحرای باغ و بیرم را تحت پوشش قرار دهد. در این خصوص رایزنی ها وجلسات مختلفی با وزرات نیرو انجام شده است. یکی از پیشنهادها این بوده که چون بخش خصوصی در شهرستانهای بستک و لامرد در حال فعالیت بوده و در حال انتقال آب خلیج فارس جهت مصارف شرب و صنعتی این مناطق هست، با مسئولین ذیربط پیگیری شده که در صورت امکان از همان لوله انتقال آب شرب به لامرد آب مورد نیاز بیرم و صحرای باغ نیز تامین شود. این موضوع با کمک مسئولین محلی و رایزنی با وزارت نیرو در حال انجام است. امیدواریم این موضوع به نتیجه برسد. البته از سوی دیگر خط دوم انتقال آب از سد سلمان نیز در حال پیگری است که به نظر می رسد با توجه به هزینه های زیاد و مشکلات مالی این موضوع در گام های بعدی اولویت باشد. همچنین در جلسه  اخیر با مهندس جانباز معاون وزیر نیرو موضوع چاه جدید آب  در صحرای باغ و تقبل هزینه های انتقال آب و برق رسانی آن توسط وزارت نیرو مورد موافقت قرار گرفت و امیدواریم این موضوع در سال آینده به مرحله انجام برسد. نکته دیگر اینکه در خصوص انتقال آب لارستان از خلیج فارس، موضوع باید توسط بخش خصوصی انجام گیرد و در شرایطی این موضوع توسط بخش خصوصی انجام می شود که خریدار آب وجود داشته باشد. در حال حاضر این مسیر دست یافتنی نبوده ولی در صورتی که صنایع آب بر در منطقه به وجود آید می توان از مسیر انتقال آب خلیج فارس جهت صنعت و شرب به صورت همزمان بهره برداری نمود. لازم به ذکر است جهت آب مورد نیاز صنایع لارستان، میزان ۵ میلیون مترمکعب جهت مصارف صنعتی لارستان تخصیص آب وجود دارد که اگر صنعتی در منطقه آب نیاز داشت از مسیر سد سلمان تا این سقف می توان آب را در حال حاضر تامین نمود.

  • از خبرهای خوش بودجه ۹۸ برای حوزه انتخابیه برایمان بگویید.

در خصوص بودجه سال ۹۸ و اتفاقات آن همان گونه که مشخص است یکی از وظایف نماینده نظارت بر حسن اجرا و مباحثات صورت گرفته می باشد تا کشور بهترین ساز و کار قانونی را داشته باشد. در کنار فعالیت های کلی حوزه بودجه، فعالیت های خوبی جهت توسعه حوزه انتخابیه صورت گرفت. در حوزه راه آهن، گرچه تلاش های خوبی در سال ۹۷ صورت گرفته و مشارکت دولت در راه آهن لار-بندرعباس از مشارکت ۱۵ به ۵۰% افزایش یافته بود، اما به صورت جداگانه و بدون حذف این ماده قانونی  بودجه ای، موضوع استفاده از ظرفیت ۱۰۰% دولت را مدنظر قرار داده و با تلاش های فراوان ردیفی جدید در بودجه قرار دادیم که راه آهن لار-زادمحمود با تامین کامل از طریق دولت در بودجه قرار گیرد. این بدان معنی است که هم می توان از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت ۵۰% دولت بهره گرفت(توافق سال ۹۷) و همچنین اگر وضع مالی دولت مناسب شد به استناد این ردیف بودجه ای می توان متقاضی انجام کلیه فعالیت توسط دولت بود(مانند مکان های دیگر) . موضوع دیگر بحث بیمارستان خنج بود که جزء مطالبات قدیمی مردم خنج بوده که در جدول ۲۰ بودجه قرار گرفت که امیداوریم با تلاش های آتی آن را به ردیفهای بودجه بتوان منتقل نمود که این موضوع موافقت مهمی است. موضوع  دیگر افزودن کمربندی گراش به یکی دیگر از ردیف های بودجه بود که عنوان “کمربندی گراش” نیز در ردیف بودجه ۹۸ قرار گرفت.

از سوی دیگر از ردیف اعتبارات در اختیار نماینده در بودجه ۹۸ نیز مبلغ ۱٫۵میلیارد تومان جهت تکمیل کتابخانه مرکزی لارستان تخصیص یافت. همچنین ۱٫۵ میلیارد تومان نیز جهت تعمیرو تکمیل استخر شهرقدیم لارستان اختصاص یافت. در موضوع آبرسانی به روستاهای فاقد آب در حوزه انتخابیه و نیز کددار کردن روستاهای فاقد کد هم مبلغ ۱ میلیارد تومان به بنیاد مسکن اختصاص یافت. از سوی دیگر مبلغ ۲ میلیارد تومان نیز به بودجه هرکدام از دانشکده های علوم پزشکی لار و گراش و مبلغ ۱ میلیارد تومان نیز به بودجه مجتمع اموزش عالی لارستان اضافه شد. در حوزه ورزش نیز ۷۵۰ میلیون تومان از وزیر ورزش قول گرفته شد و وارد ردیف های بودجه وزارت ورزش نمودیم تا در استخر شهرقدیم و ورزشگاه تختی شهرقدیم هزینه شود. امیداوریم بودجه های مذکور در سال ۹۸ تخصیص یافته و فعالیت های اجرایی دنبال گردد.

  • سخن پایانی

در پایان سالی پربرکت برای مردم عزیز ایران و مردم شریف حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش آرزومندم. امیداورم در سال آتی نیز با همدلی و تلاش بیشتر و مصرف کمتر و فعالیت بیشتر مسئولین و بخش خصوصی و با ایمان و اعتقاد راسخ شاهد عبور ار بحران اقتصادی دشمن ساخته باشیم.

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۳ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۴:۲۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “رصد آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی،انتقال آب،راه آهن و بودجه 98 حوزه انتخابیه در مصاحبه با نماینده مردم”

  1. شهروند گفت:

    در هیچ. کدام. از. صحبتها. ومطالبات. نماینده. محترم. کاری. مشخص. برای. اوز. در. نظر. گرفته. نشده. است. اوز. در حال. حاضر. احتیاجاتش. در. حد. خنج. وگراش.است. اما. بودجه. ای. وپروژه. ای. برای. ان. در نظر. نگرفتند

  2. Bashir khan گفت:

    با سلام و شاد باش عید باستانی
    از توضیحات نماینده محترم کمال تشکر را دارم ولی در خصوص انتقال آب از خلیج فارس سوال داشتم که آون موقع که هیت آلمانی جهت رایزنی و تامین هزینه انتقال آب به لارستان آمدند چرا این بحث( شرایطی این موضوع توسط بخش خصوصی انجام می شود که خریدار آب وجود داشته باشد. در حال حاضر این مسیر دست یافتنی نبوده ولی در صورتی که صنایع آب بر در منطقه به وجود آید می توان از مسیر انتقال آب خلیج فارس جهت صنعت و شرب به صورت همزمان بهره برداری نمود) نبود و یا همین شرایط برای شهرستان همجوار در نظر نگرفته شده که احتمالا از ابزار استفاده شده.

  3. 22 گفت:

    سلام متاسفانه سایت شما برای تعریف از نماینده است و مانند آفتاب لارستان آزاد اندیش نیستید تازه خیلی هم خودتان را مقید به اسلام می دانید!!!! اما کدام اسلام. این حرفها بعد از ۷ سال توجیهات بی اساسی است که اصلا قابل دفاع نیست و همین خرده بودجه های بی ارزش هم به پیگیری ادارات منوط شده و فقط تقدیر و تشکرش می ماند برای جعفرپور!!!! مانند کبک سرتان را زیر برف کرده اید .دروغ پردازی بس است کمی هم حیا کنید و خدا را در نظر بگیرید مصاحبه باید چالشی باشد اگر مسلمان هستید

    • ناشناس گفت:

      دقیقا…متاسفانه سایت میلاد خیلی از نماینده ای که هیچ کار بزرگی تو این ۷ سال انجام نداده تعریف میکنه
      بسه بخدا…یکم هم به فکر پیشرفت لار باشید

  4. ناشناس گفت:

    ۷ سال خبر خوشی برای لار نیومد حالا میپرسید از خبرهای خوش بودجه ۹۸ بگویید؟؟!!

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین