چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۰ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

آماده سازی فرودگاه صحرایی «درز و سایبان» لارستان برای مقابله با هجوم ملخ

مسئول حفظ نباتات کشاورزی لارستان با بیان اینکه برای مقابله با هجوم ملخ ها، باند خاکی فرودگاه صحرایی روستای «درز و سایبان» لارستان در حال تسطیح است، گفت: از فردا…

مسئول حفظ نباتات کشاورزی لارستان با بیان اینکه برای مقابله با هجوم ملخ ها، باند خاکی فرودگاه صحرایی روستای «درز و سایبان» لارستان در حال تسطیح است، گفت: از فردا ۲۹ فروردین ماه با ورود هواپیمای سمپاشی، کار سپماشی مناطق صعب العبور و کوهستانی نیز در کنار سمپاشی دستی به طور جدی تر انجام خواهد شد.

به گزارش میلاد لارستان جنوب استان فارس به ویژه شهرستان لارستان مورد هجوم موج دوم ملخ های دریایی یا صحرایی قرار گرفته است.

این ملخ ها در اوایل بهمن‌ماه از شبه‌جزیره عربستان وارد  کشور شد و پس از ورود به استانهای بوشهر و هرمزگان، مهمان ناخوانده مراتع بخش هایی از جنوب فارس و لارستان هستند.

در این زمینه مسئول حفظ نباتات جهادکشاورزی لارستان در گفت و گو با میلاد لارستان با بیان اینکه منطقه «درز و سایبان» از توابع بخش مرکزی لارستان بیشتر از سایر مناطق در معرض هجوم ملخ های صحرایی بوده است، اظهار داشت: کار سمپاشی در این مناطق از روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه آغاز شده است.

محمد زرگری با اشاره به اینکه تا كنون در سطح بيش از ٥ هزار هكتار از مراتع اين بخش توسط افراد بومي و كارشناسان پايش صورت گرفته است، افزود: بالغ بر ١٣٠ هكتار سمپاشي انجام شده است.

وی با بیان اینکه جهت سمپاشي موثر و كنترل اين آفت در مراتع از تكنيك هاي مختلف سمپاشي از جمله سمپاش هاي«ULV » و سمپاش هاي پشت تراكتوري شيلنگ دار استفاده شده است، تصریح کرد: عملیات ترمیم و تسطيح باند خاکی فرودگاه صحرایی منطقه درز و سایبان جهت استقرار هواپیمای سمپاش به منظور سمپاشي در مناطق كوهستاني و صعب العبور در حال انجام است.

اين مسئول ابراز امیدوار کرد: با كنترل سريع و صحيح ملخ صحرايي، مانع ورود اين آفت به مزارع و باغات دیگر نقاط شهرستان لارستان شد.

در همین زمینه روابط عمومي معاونت سازمان و مديريت جهاد كشاورزي لارستان در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان از برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران با موضوع هجوم ملخ های صحرايي با حضور معاون فرماندار ويژه، كارشناس حفظ نباتات جهادکشاورزی فارس، مدير و كارشناسان حفظ نباتات جهاد كشاورزي  لارستان و اعضاي ستاد بحران در روز ۲۷ فروردین ماه خبر داد و گفت: در این جلسه، مدير جهاد كشاورزي اقدامات انجام شده و اقلام مورد نياز مبارزه و بسيج مردمي افراد در منطقه درز و سايبان و تمهيدات لازم جهت پرواز هواپيمای سمپاش تأکید کرد.

رفعت حقیقی درخصوص مصوبات این جلسه، افزود: در اين جلسه مقرر شد ۴ دستگاه خودرو شاسي بلند جهت نصب سمپاش ULV، يك دستگاه كمرشكن براي انتقال غلتك جهت ترميم باند خاکی فرودگاه صحرایی، شيلنگ و موتور كوپلينگ ٢ اينچ و غیره توسط ارگانهای مختلف لارستان تامين شود.

وی با اذعان به اینکه اطلاع رساني به افراد محلي جهت پايش بر عهده بخشداری مركزي لارستان قرار گرفته است، ادامه داد: از مردم و افراد بومی تقاضا می شود در صورت مشاهده دسته جات ملخ، با جهاد کشاورزی لارستان به شماره ۵۲۲۴۶۰۶۵ تماس بگیرند.

مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی لارستان با اشاره به اینکه هجوم ملخ ها از ۲۵ فروردین ماه به تدریج آغاز شده است، یادآور شد: بدلیل آنکه ملخ ها اکنون در حال تخم ریزی و جفتگیری هستند، کار سمپاشی به منظور جلوگیری از تولیدمثل آنها در حال انجام است.

وی بیان کرد: مديريت جهاد كشاورزي لارستان از برخي مراكز به منظور كمك به پايش و سمپاشي در منطقه درز و سايبان درخواست كمك خودرو و نيروي انساني کرده است.

رفعت حقیقی با بیان اینکه باند خاکی فرودگاه صحرایی «درز و سایبان» در حال تسطیح است، اضافه کرد: از ۲۹ فروردین ماه با ورود هواپیمای سمپاشی، کار سپماشی مناطق صعب العبور و کوهستانی نیز در کنار سمپاشی دستی به طور جدی تر انجام خواهد شد.

به گزارش میلاد لارستان، ملخ های پرنده با پرواز از شبه جزیره عربستان به جنوب ایران به ویژه به جنوب فارس و شهرستان لارستان آمده اند. مسئولان سازمان حفظ نباتات در تلاش اند تا از ورود آنها به اراضی و باغات کشاورزان جلوگیری کنند اما بر اساس گزارش های به دست آمده این ملخها در برخی از مناطق مانند استان فارس به مزارع کشاورزان نیزحمله ور شده اند.

بارش شدید باران در هفته های گذشته در مناطق مختلف کشورمان جاذبه ایران را برای حضور این موجودات افزایش داده است؛ گله های چند صد میلیونی ملخ با ورود به اراضی کشاورزان محصولات تولیدی آنها را نابود می کنند.

این ملخها با پرواز از شبه جزیره عربستان به ایران آمده اند. بر اساس اعلام مسئولان سازمان حفظ نباتات این ملخ های پرنده روزانه ، ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر مسافت طی می‌کنند که در صورت وزش باد موافق این رقم به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر طی مسافت در روز نیز میرسد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۶:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین