پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 22

از آخرین وضعیت بزرگترین معدن نمک صنعتی خاورمیانه در لارستان چه خبر؟

در چهارمین روز دهه فجر۹۳ بود که بزرگترین معدن نمک صنعتی خاورمیانه در لارستان به بهره برداری رسید. این واحد صنعتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با اعتبار ۵۶…

در چهارمین روز دهه فجر۹۳ بود که بزرگترین معدن نمک صنعتی خاورمیانه در لارستان به بهره برداری رسید. این واحد صنعتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با اعتبار ۵۶ میلیارد ریالی در روستای کهنه از توابع بخش مرکزی لارستان ساخته شده و نمک صنعتی با کیفیت را از سطح ۲۸۰ هکتار ذخایر معدنی لارستان برداشت نموده و با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن سنگ نمک، یکی از بزرگترین معادن نمکی خاورمیانه به شمار می رود. با راه اندازی این واحد صنعتی برای ۶۰ نفر بطور مستقیم ایجاد شغل شد.  شاید بد نباشد آخرین وضعیت این معدن نمک(معدن صادقی) را بار دیگر پس از گذشت ۵ سال از رئیس صنعت و معدن لارستان جویا شویم.

ابراهیم زاده  با اشاره به لزوم فرآوری معادن از انجام این مهم در منطقه خبر داده و در عین حال آخرین وضعیت این معدن مهم منطقه و سایر معادن لارستان و بهره برداری از آنها را تشریح می نماید. مصاحبه ابراهیم زاده با میلاد لارستان را در ادامه می خوانیم:

۱) ضمن تشکر از شما؛‌ در خصوص معادن لارستان و آخرین وضعیت بهره برداری آنها توضیحاتی ارائه قرمایید:

در حوضه معادن در شاخه معدن سنگ آهن می توان به دو معدن اشاره کرد كه یکی در منطقه كوران درز و سايبان(بخش مرکزی) در حوضه سنگ نمك نیز به معدن سنگ نمک واقع در كهنه مركزي(معدن صادقي) و معادن نمك حوضچه آبي نیز در دشت كرمستج و كهنه اوز می توان اشاره نمود.

اساساً در بحث  سنگ آهن كه  قبلاً روزانه بيش از ۱۰۰۰ تن سنگ آهن خام از دشت كوران به كشور چين صادر مي‌شد كه پس از بحث تحريم‌ها صادرات متوقف شد و فروش کارخانه بيشتر براي داخل كشور و کارخانه های سيمان(خاکستری) شهرستان‌هاي توابع از جمله داراب و… بود.

در بحث نمك كه معدن نمك آبي حوضچه‌هاي معدن نمك كرمستج و كهنه اوز كه در حال فعاليت مستمر هستند. اما در خصوص سنگ نمک(صادقی) از بدو افتتاح و راه‌اندازي يك سري توليداتي به شركت‌هاي پتروشيمي صادر مي‌ نمودند. در ادامه  قرار شد قراردادي با شریکی از كشور چين منعقد نمایند كه يك شركت كنار اين معدن ایجاد گردیده كه كار بسته‌بندي هم همين جا صورت گيرد.  همچنين یک معدن آهك هم كه از ذخيره‌ خوبي برخوردار می باشد در كنار این معدن شناسایی شده و مقرر شده بود كه اين دو شركت با هم ماده “عش”  را تولید نمایند كه مورد استفاده‌هاي گوناگوني دارد. اما با توجه به تحريم‌هاي به وجود آمده این شرکت نتوانست شريك خارجي را جذب كنند.  با توجه به وجود عرضه کنندگان ثابت نمک در کارخانه های پتروشیمی،‌مدتي این شرکت توان رقابت با آنها را نداشته و تعطیل شد. در حال حاضر مدتی است که شروع به كار كرده‌اند و در قسمت برداشت هم  به صورت كلوخه‌اي و خام محصولات خود را براي مشتريان خود مي‌فرستند و سعي شده يك شركت دانه‌بندي كنار آن معدن خود تأسيس كنند كه بتوانند راحت‌تر صادرات انجام دهند. 

همچنين معدن گچ پاسخند آقاي نخبه نیز  كه در مرز استان فارس و هرمزگان قرار داشته و  در پي جذب مشتري و نیز شریک خارجي و داخلي است تا بتواند بهره برداری را تسریع بخشد.

از جمله معادن ديگر موجود در منطقه معدن گوگرد است كه بين شرفويه و بنارويه قرار دارد كه بهره‌بردار از سرمايه آ‌نچناني برخوردار نيست و هنوز راه‌اندازي نشده است.

۲) در خصوص سنگ های تزئینی در منطقه چه پتانسیل هایی وجود دارد؟

در بخش سنگهاي تزئيني در بخش جويم پتانسيل‌هاي خوبي وجود دارد كه با توجه به اين كه ۸ نفر متقاضي و پيگير ثبت اين معادن بودند كه بعضي در مرحله كشف و بعضي در مرحله اكتشاف و بعضي هم در مرحله بهره‌برداري اند كه ۳ نفر پروانه بهره‌برداري را گرفته‌اند كه اين سنگها را به شهرستان‌هاي  همجوار و یا سایر استان ها صادر مي‌كنند.

۳)مهمترین برنامه هایتان در زمینه توسعه معادن و عدم خام فروشی چیست؟

با توجه به نامگذاري سال ۹۸ به نام رونق توليد و همچنین بیانات مختلف رهبر معظم انقلاب که فرمودند سعي كنيم معادن‌مان را به صورت خام نفروشيم و حداقل بتوانيم فرآوري كنيم كه اين فرآوري هم ارزآوري براي كشورمان دارد و  هم زمينه اشتغال را فراهم مي‌كنيم هم سود آن نصيب خودمان مي‌شود.

بر این اساس در بحث سنگ آهن با فعالیت یکی از لارستانی ها هماهنگي‌هايي به عمل آمده كه  شركت دانه‌بندي سنگ آهن و استخراج  كنسانتره(دانه بندی سنگ آهن) انجام گیرد(چرا که خلوص سنگ آهن لارستان بیشتر به این منظور کاربرد دارد) كه بعد به صورت و فرآوري شده  صادر نمايند كه زمين آن ورودي دشت كوران در منطقه درز و سايبان مشخص شده كه اگر اين مهم صورت پذيرد انشاالله در زمينه اشتغال گام مثبتي برداشته‌ مي‌شود. این موضوع باعث میشود خام فروشی سنگ آهن کمتر شود.

۴) پیشنهاد شما برای کسانی که قصد سرمایه گذاری در این زمینه دارند چیست؟

 اگر كساني قصد سرمايه‌گذاري دارند پيشنهاد ما اين است كه كارخانه سنگ‌بري(سنگهای تزئینی) تأسيس نمايند كه در قالب کارخانجات مکانیزه برش سنگهای تزئینی  از لارستان به هرمزگان انتقال داده و از آنجا صادر نمايند.

۵)آيا اين كار شامل تسهيلاتي هم مي‌شود؟

قطعاً، وقتي جواز و پروانه بهره‌برداري بگيرد و وارد توليدات صنعتي شود شامل تسهيلاتي هم مي‌شود.

۶) پيشنهاد شما در زمينه حوضه سنگ نمك براي فرآوري بهتر چيست به طوري كه خام‌فروشي صورت نگيرد؟

نمكي كه در لار استخراج مي‌شودمستقیم قابلیت استفاده خوراكي نيست البته كارخانه سنگ نمك آقاي صادقي قادر به اين كار است، چون درصد خلوص آن به گفته خودِ آقاي صادقي درصد خلوص بالایی و با كيفيت خوب است كه فعلاً  به صورت كلوخ صادر مي‌كنند كه درصدد هستيم كارخانه دانه‌بندي هم در كنار آن تأسيس شود که لااقل بشود صادرات را بهینه انجام داد.

 

ضمن تشكر از شما که در این مصاحبه شرکت نمودید.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۷:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین