جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۶ب.ظ
::آخرین مطلب 23 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

ذخیره سازی 20 میلیون متر مکعب آب باران در لارستان/25 طرح در انتظار تأمین بودجه

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان با بیان اینکه طی بارشهای اخیر، به طور میانگین ۲۰ میلیون متر مکعب در در سازه های آبخیزداری شهرستان لارستان آب ذخیره سازی شده است،…

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان با بیان اینکه طی بارشهای اخیر، به طور میانگین ۲۰ میلیون متر مکعب در در سازه های آبخیزداری شهرستان لارستان آب ذخیره سازی شده است، گفت: ۲۵ طرح در حوزه آبخیزداری و ذخیره سازی آب آماده اجرا در لارستان وجود دارد که نیازمند تأمین اعتبار است.

منصور رضایی در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان با ابراز خرسندی از نزول مناسب بارش های الهی در سال جاری زراعی و ذخیره سازی آبهای سطحی در این شهرستان، اظهار داشت: در لارستان فقط سدهای کنترل مهار سیلاب و تغذیه آب های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی، بندهای خاکی و سنگ ملاتی و غیره وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۵ مسئولیت آبخیزداری به وظائف سازمان منابع طبیعی وارد شده است، افزود: پیش از این، این مهم بر عهده جهادکشاورزی قرار داشته است.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان با بیان اینکه ۴۵ طرح از انواع مختلف بندهای خاکی و ملاتی، تغذیه مصنوعی و گوراب در لارستان وجود دارد، تصریح کرد: این پروژه ها طی سالیان گذشته توسط دولت، خیرین یا به صورت مشارکتی ساخته شده است.

این مسئول ظرفیت ذخیره سازی آب در سازه های آبخیزداری شهرستان لارستان را ۲۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: طی بارشهای اخیر، به طور میانگین ۲۰ میلیون متر مکعب در در سازه های آبخیزداری شهرستان لارستان آب ذخیره سازی شده است.

وی با اذعان به اینکه در برخی از سدهای لارستان نظیر؛ «گلار»، «بیدشهر» و «بیرم» با توجه به ظرفیت و میزان بارش ها سرزیر شدند، عنوان کرد: بندخاکی شرفویه با نام «گود ایوان»، بزرگترین بندخاکی موجود در منطقه لارستان است که ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت آبگیری دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان با اشاره به اینکه میزان ذخیره سازی آب در لارستان نسبت به سال زراعی ۹۶ حدود ۷۲ درصد افزایش داشته است، بیان کرد: خوشبختانه با توجه به مشارکت های مردمی، در بخش های جویم، بنارویه و اوز در زمینه آبخیزداری سازه های بیشتری وجود دارد.

رضایی احداث طرح های آبخیزداری را بسیار مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: با اجرای این پروژه ها، علاوه بر کنترل سیل، امکان تغذیه سفره های آب زیرزمینی و تقویت چاههای کشاورزی فراهم می شود.

وی تصریح کرد: با احداث پروژه های آبخیزداری، باعث جلوگیری از هدررفت روان آبهای ناشی از بارندگی، جمع آوری روان آبها برای مصارف کشاورزی، جلوگیری از جاری شدن سیل، پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی و مسکونی، جلوگیری از فرسایش خاک و پوشش گیاهی، تغذیه آبهای زیرزمینی و چاههای کشاورزی، بهبود شرایط اقتصادی آبخیزنشینها، رهاسازی تدریجی سیلابهای پرشدت، ایجاد مکانی برای تفریح مردم و اکوتوریسم و غیره می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی لارستان از آماده بودن ۲۵ طرح مطالعه شده در حوزه آبخیزداری برای اجرا در این شهرستان خبر داد و گفت: برای عملیاتی کردن این طرح ها، نیاز به تأمین اعتبار دولتی و مشارکت عمومی دارد.

این کارشناس منابع طبیعی افزود: با اجرا شدن این ۲۵ طرح در لارستان، امکان ذخیره سازی ۱۴ میلیون متر مکعب از روان آبهای سطحی ناشی از بارندگی و جلوگیری از وقوع سیل فراهم می شود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین