پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۲ب.ظ
::آخرین مطلب 43 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

لارستان و خنج در زمره 7 شهرستان بحرانی بیابانی فارس قرار دارند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی بیابانی استان در شهرستانهای نیریز، زرین دشت، لامرد، لارستان، خنج، مهر و فراشبند واقع شده…

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی بیابانی استان در شهرستانهای نیریز، زرین دشت، لامرد، لارستان، خنج، مهر و فراشبند واقع شده است گفت: اجرای طرح مطالعاتی هفت شهرستان از مناطق بحرانی بیابانی فارس در سنوات گذشته انجام و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی مقابله با بیابانزایی در این مناطق در حال انجام است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری مهر عبد الحسین یوسفی در همایشی با موضوع روز جهانی مقابله با بیابانزایی و خشکسالی ضمن گرامیداشت روز جهانی مقابله با بیابانزایی، به شعار امسال تحت عنوان «بیایید باهم جهانی سبز بسازیم» اشاره کرد و افزود: روند روبه گسترش بیابانها و تهدیدات پیش روی این پدیده در عرصه‌های طبیعی موجب تنش‌های آبی چند سال اخیر و به دنبال آن کاهش سطح آب‌های زیر زمینی شده که این عوامل منجر به زایش بیابان در بخشی از شهرستانهای استان شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۱۳۹ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس را مناطق بیابانی در برگرفته که این میزان ۹ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی بیابانی استان در شهرستانهای نیریز، زرین دشت، لامرد، لارستان، خنج، مهر و فراشبند واقع شده است گفت: اجرای طرح مطالعاتی هفت شهرستان از مناطق بحرانی بیابانی فارس در سنوات گذشته انجام و در حال حاضر نیز عملیات اجرایی مقابله با بیابانزایی در این مناطق در حال انجام است.

وی اضافه کرد: این عملیات شامل اجرای طرح‌های نهالکاری، مدیریت هرز آب، حفاظت و قرق، آبیاری و مراقبت در سطح اراضی بیابانی استان است.

یوسفی با بیان اینکه ۳.۵ درصد مساحت عرصه‌های بیابانی کشور در استان فارس قرار دارد گفت: هم اکنون وسعت بیابانهای کشور ۳۲.۵ میلیون هکتار است که حدود ۲۰ درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت عرصه‌های بیابانی فارس و اقدامات انجام گرفته در راستای کنترل و مهار پدیده بیابانزایی تصریح کرد: به منظور کنترل روند بیابانزایی و احیا مناطق بیابانی بازبینی در الگوی کشت از جمله کشت گونه‌های اقتصادی کم آب سازگار به خشکی با رویکرد مشارکت مردم در شهرستانهای بحرانی از جمله راه حل های مهم و راهکارهای اساسی در این راستاست.

وی همچنین خواستار تعامل و همکاری بیشتر مردم و مدیران در مقوله اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بیابانزدایی در استان شد و افزود: اجرای طرح‌های بیابان زدایی تنها با مشارکت مردم و بهره برداران عرصه‌ها امکان پذیر بوده ضمن اینکه حفاظت و قرق عرصه‌های طبیعی نقش مهمی در حفظ و احیا پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان زایی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه‌ای بیابانزدایی موفق در شهرستان‌ها افزود: اقدامات انجام گرفته در دومنطقه دژگاه شهرستان فراشبند و تم شولی شهرستان نیریز از جمله طرح‌های تأثیر گذار و موفق در مناطق بیابانی استان بوده است.

حسنی معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان نیز در این همایش ضمن قدر دانی از اقدامات خوب اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان در زمینه بیابانزدایی در سطح شهرستان بویژه منطقه علی آباد کهنه افزود: اجرای پروژه‌های بیابانزدایی با رویکرد مشارکت مردم و توانمند سازی جوامع محلی تأثیر بسزایی در کاهش روند بیابانی شدن و تخریب اراضی و نیز جلوگیری از بروز گرد و غبار ناشی از فرسایش خاک داشته است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان در ادامه ناملایمات طبیعی را نشانه دست درازی انسان‌ها به حریم رودخانه‌ها جنگل‌ها و مراتع دانست و افزود: توجه به شرایط اقلیمی و استعداد هر منطقه تأثیر چشمگیری در پایداری زندگی مردم دارد و در این راستا تلاش در جهت شناخت توانایی‌های مناطق و سکونتگاههای هدف طرح از اولویتهای اساسی است.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۴:۱۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین