شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 54 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

منطقه ویژه اقتصادی و اگر و اماها ….

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری از جمله برنامه های اقتصادی است که می تواند شرایط مناسبی برای جذب سرمایه گذاران و راه اندازی چرخه تولید و اشتغال…

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری از جمله برنامه های اقتصادی است که می تواند شرایط مناسبی برای جذب سرمایه گذاران و راه اندازی چرخه تولید و اشتغال فراهم کند  به گزارش میلادلارستان و به نقل از واحد مرکزی خبر، عزم استانی و ملی برای افزایش مناطق ویژه اقتصادی در فارس از سال ۱۳۸۵ در قالب مصوبه هیئت دولت نهم با ۶ طرح منطقه ویژه اقتصادی در شهرستانهای لامرد،جهرم،نی ریز ، کازرون،فسا و لار وارد

مرحله قانونی شد. به جز فسا و لار که هنوز در حال بررسی در مجلس است بقیه طرحها در سال ۸۸ به تصویب نهایی رسید.(میلادلارستان:البته مصوب شدن منوط به ورود سرمایه گذار در این مناطق شده است.)

در این میان تنها طرح منطقه ویژه اقتصادی لامرد با ۱۰ هزار هکتار وسعت سال ۸۶ عملیات اجرایی آن توسط شرکت ایمیدرو زیر نظر سازمان گسترش صنایع معدنی ایران آغاز شد که بعد از گذشت ۶ سال همچنان در حد فنس کشی ،احداث جاده دسترسی و تامین جزیی برخی زیر ساختهای اولیه متوقف شده است. مناطق اقتصادی جهرم و نی ریز هم که مصوب شده اند متولی ندارند و هنوز اقدامی برای انها نشده است .

 به نظر محمدصادق حمیدیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شیراز ، یکی از ملزومات مهم راه اندازی مناطق ویژه اقتصادی جلب نگاه سرمایه گذاران وجذب سرمایه آنان و وجود گمرک برای استفاده بهینه از تولیدات مناطق است که تاکنون سرمایه گذاران این بخش بعلت نامناسب بودن مکان و شرایط موجود از سرمایه گذاری در مناطق اقتصادی فارس استقبال نکرده اند و اداره گمرک نیز در این مناطق احداث نشده است. سکینه سیاحی مدیر کل گمرگات فارس هم با انتقاد از مکان یابی نامناسب طرحهای مصوب مناطق پتروشیمی گفت: احداث اداره گمرک دراین مناطق در حال بررسی است.

((میلادلارستان: البته اداره گمرک در لارستان وجود دارد و سرمایه گذاران نیز باید جهت دهی شوند))

سقایی نماینده استهبان و نی ریز نیز گفته است:  در نشستی با حضور رئیس مناطق آزاد تجاری ، تعیین تکلیف مناطق ویژه اقتصادی فارس در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است.

احمدی استاندار فارس هم می گوید: بررسی وضعیت طرحهای مناطق ویژه اقتصادی فارس در اولویت کاری اش قرار دارد و به منظور تسریع در اجرای این طرح و توسعه اقتصادی کمیته ی ویژه ای با حضور نمایندگان و مسئولان و سرمایه گذاران تشکیل می شود. الیاس طاهری نماینده ی مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاران گفت: با برگزاری جلسات و پیگیریهای مستمر بزودی شرکتها و سازمانهای متولی طرحهای مناطق اقتصادی فارس را برای رونق اقتصادی مشخص خواهیم کرد.

هم اینک فقط یک منطقه ویژه اقتصادی آنهم در شیراز فعال است که آنهم سال ۱۳۳۸ تأسیس و دیماه ۸۹ به شرکت سهامی عام تبدیل و سهام آن صد در صد به بخش خصوصی واگذار شد.

میلادلارستان در آینده ای نزدیک تحلیل مفصلی در این زمینه ارائه خواهد داد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۱۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین