سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 14 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

مدیرعامل مرکز مشارکت زنان نیکوکار لارستان: مرکز مشارکت بنگاه اقتصادی نیست؛ نیروی فکر جوانی و سرمایه سرمایه گذاران را به همیاری می طلبیم

مدیرعامل مرکز مشارکت زنان نیکوکار لارستان در گفتگو با میلاد لارستان با بیان اینکه مرکز مذکور اساسا نگاه اقتصادی نداشته و بلکه در راستای درآمد زایی برای زنان خودسرپرست در…

مدیرعامل مرکز مشارکت زنان نیکوکار لارستان در گفتگو با میلاد لارستان با بیان اینکه مرکز مذکور اساسا نگاه اقتصادی نداشته و بلکه در راستای درآمد زایی برای زنان خودسرپرست در حال فعالیت می باشد به نیروی فکر جوانی و نیز مشارکت سرمایه گذاران در راستای گسترش خدمت رسانی به عنوان الزامات مورد نیاز این  مرکز اشاره نموده  خواستار همیاری مردم و مسئولین شد. خانم افتخار در این گفتگو می گوید:

مرکز مشارکت زنان نیکوکار ۲۰ سال سابقه کار با خود به همراه دارد

مرکز زنان نیکوکار لارستان از سال ۱۳۷۹ بعنوان یک مرکز اشتغالزایی برای زنان سرپرست خانوار به ثبت رسید و در بازه ۲۰ ساله فعالیت خویش ابتدا در مکانی که متعلق به شبکه بهداشت و درمان لارستان بود فعالیت این مرکز صورت می گرفت. در ادامه با بازدید خیرین  از فعالیت ها و مکان قبلی، با مساعدت مکان فعلی مرکز که البته در اصل بنام بنیاد خیریه هاشمی زاده است ساخته شد. اکنون مدت ده سال است این مرکز در  مکان جدید در حال فعالیت می باشد.

بسته بندی سبزیجات و تولید نان و شیرینی های محلی دسترنج ۴۵ زن سرپرست خانوار

  عمده فعالیت های این مرکز در زمینه بسته بندی سبزی منجمد ، آبلیموگیری، پخت شیرینی های محلی و پخت نان محلی است. البته در ادامه  بعلت اینکه مکان جدید هم دارای فضای کوچکی بود خیر دیگری ساختمان دومی را در نزدیکی مکان کنونی بنا نمود تا بخش نان محلی به آنجا انتقال یابد. در حال حاضر بخش تولید نان محلی  به ساختمان جدید انتقال یافته است. البته  مجوز سلامت و بهداشت نیز اخذ شده و کلیه موارد تولیدی با رعایت اصول بهداشتی انجام می شود

یکی از ویژگی های مهم  مرکز مشارکت زنان نیکوکار مدیریت آن توسط زنان است که هیئت مدیره بدون چشم داشت و برداشتن هزینه ای سالهاست که در خدمت زنان سرپرست خانوار هستند و نکته جالب اینکه در حال حاضر در مرکز زنان نیکوکار لارستان ۴۵ زن سرپرست خانوار مشغول به کار می باشند که البته ۲۰ نفر از آنها به بخش نان محلی واقع در ساختمان جدید انتقال یافته اند.

مشکل تهیه سبزی و  وجود دستگاه های قدیمی، هزینه ها را بالا برده است

متاسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا بدلیل استقبال خیلی کم همشهریان اوضاع کاری و فعالیت مرکز  کاهش و  درآمد مرکز نیز بسیار کم شده است. در کنار این مشکل که امید است با رفع ویروس منحوس کرونا مرتفع گردد،

یکی دیگر از مشکلات موجود در این مرکز تهیه سبزیجات با توجه به کمبود کشت آن در لارستان می باشد. این امر باعث شده که بالاجبار سبزی از شهرستان های اطراف و یا از شیراز تهیه گردد که  هزینه های بسته بندی محصول را این امر افزایش داده است.  از سوی دیگر در شهرستان های اطراف بخش خصوصی هم وارد بسته بندی سبزیجات شده و با استفاده از  سرمایه گذاری مناسب و دستگاه های بروز، سبزی بسته بندی با قیمت کمتری به دست مشتری می رسد. این در حالی است که  دستگاه بخش سبزی در این مجموعه قدیمی و مستهلک شده و به خوبی  نمی‌توان از آن استفاده نمود که قطعا این مورد هم بر مشکلات و کاهش درآمدهای مرکز مشارکت  می افزاید .

جهت توسعه مرکز مشارکت سرمایه گذاران وارد گود شوند

خرید دستگاه های جدید بسیار هزینه بر است که از عهده این مرکز بر نمی آید و بر همین اساس در حال حاضر طبق برنامه ریزی صورت گرفته  اگر سرمایه گذاری وارد عرصه فعالیت در این زمینه شود می توان به صورت شراکتی مرکز را اداره نمود.  هدف این نیست که خیر مجددا وارد کار شده و بودجه در اختیار این مرکز قرار دهد بلکه بایستی  مسئولین و سرمایه گذار پای کار بیایند و اداره مرکز را مشارکتی عهده دار شوند.

مرکز مشارکت را باید یک مکان امن برای زنان خودسرپرست تلقی نمود

 مرکز مشارکت زنان نیکوکار از صفر شروع به کار کرده و با وجود مشکلات فراوان مجوزهای بهداشتی و فعالیت خود را انجام داده و در حال حاضر  تعداد قابل توجهی از  زنان سرپرست خانوار در این مرکز و نیز در هیئت مدیره  آن در حال خدمت هستند. تمام اتفاقات مذکور توسط زنان صورت گرفته و  بنظر من نباید این مرکز را بعنوان مرکز فروش تلقی کرد بلکه این مرکز یک مأمن امن برای زنان خودسرپرست تلقی خواهد شد.

در واقع این مرکز یک بار را از دوش دولت در خصوص ایجاد اشتغال برداشته و از طرفی اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است معضلاتی را برای جامعه توسط زنان بوجود آورد را بر طرف نموده است.  افتخار این مرکز این است که بدون هیچ هزینه ای هیئت مدیره مرکز در حال خدمت به بانوان بوده و پیمان بسته  که در راه خدا قدم بردارد.  در این  مرکز علاوه بر درآمدزایی برای زنان، به آنها وام نیز تعلق می گیرد و مشکلات تحصیلی و فرهنگی زنان و خانواده آنها را بدون هیچ چشم داشتی بر طرف می گردد.

در گذشته صادرات این مرکز به کشورهای همسایه نیز صورت می گرفت اما اکنون خیر

تا مدتی پیش تنها مرکز  فعال در زمینه بسته بندی سبزیجات و… در مرکز شهرستان لارستان مرکز مشارکت زمان نیکوکار بوده است اما هم اکنون از فعالیت های این مرکز الگوبرداری  شده و  بخش خصوصی به قصد درآمدزایی وارد عرصه رقابت شده است.

در گذشته مخصوصا سبزی خشک این مرکز به تهران و شیراز و روستاهای اطراف و حتی خارج از کشور توسط هم شهریان ارسال میگردید اما هم اکنون مخصوصا به خاطر شرایط کرونا فروش کاهش پیدا کرده است.

مردم و مسئولین مرکز مشارکت را به عنوان بنگاه اقتصادی قلمداد نکنند.

مسئولین مرکز خواستار این هستند که مسئولین ادارات و مردم به مرکز مشارکت زنان نیکوکار لارستان به عنوان یک مجموعه اقتصادی نگاه نکنند بلکه این مجموعه را به عنوان یک مجموعه فرهنگی که به دنبال پیشگیری از آسیب های اجتماعی است قلمداد کنند. هدف و اساسنامه این مجموعه نیز در راستای همین حل معضلات اجتماعی است و  این هدف  را ادامه خواهد داد.

در سال جهش تولید فکر و نیروی جوانان به کمک بیایند

مسئولین این مرکز توقع کمک از سمت خیرین، مسئولین، سرمایه داران و مردم را دارند . مهمترین مسئله در حال حاضر نگهداری کارکنان با توجه به هزینه ها و نیز گسترش و توسعه فعالیت ها با تجهیزات بروزتر  است زیرا فعالیت در این مرکز بصورت سنتی بوده که سنتی بودن هزینه ها را بالا میبرد.

  از جوانان شهرستان نیز خواستاریم که با فکر و مدیریت خود یاری دهند و حتی حاضریم طرحهای آنها را با مشارکت دادن در سود به اجرا در آوریم.  نیروهای این مرکز به اصطلاح پای کار هستند اما فکر جوان میتواند موجب استفاده بهتر از نیروها شود. این مرکز دارای بخش های مختلفی هست و پتانسیل این امر نیز وجود دارد که در حوزه های مختلفی فعالیت صورت پذیرد  و حتی مجوز سیب سلامت در حوزه بهداشت نیز توسط این مرکز اخذ شده و امکان گسترش فعالیتهای این مرکز نیز وجود دارد اما نیاز به سرمایه گذاری سرمایه گذاران جهت توسعه مرکز به جد احساس می شود

توضیح: علاقه مندان به همکاری  و یا سرمایه گذاری در این مرکز  با شماره ۰۹۱۷۱۸۰۹۲۴۵ سرکار خانم وثوقی تماس حاصل فرمایند.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۶:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین