پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 8 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

تاکنون “آبله میمونی” در کشور نداشته ایم؛ اگر مسافری مشکوک باشد در فرودگاه لارستان اقدام لازم صورت میگیرد

یکی از بیماری هایی که اخیرا و بعد از فروکش کردن کرونا تب و تابش در برخی کشورها کمی بالا گرفته ” آبله میمونی” است. این بیماری در برخی کشورهای…

یکی از بیماری هایی که اخیرا و بعد از فروکش کردن کرونا تب و تابش در برخی کشورها کمی بالا گرفته ” آبله میمونی” است. این بیماری در برخی کشورهای اروپایی تاحد محدودی پخش شده و امارات نیز هفته گذشته اولین بیمار مبتلا به “آبله میمونی” را شناسایی نمود.

اگرچه برخی شبهه افکنی ها در خصوص بیماری آبله مرغان یکی از اهالی منطقه لارستان و تفسیر اشتباه آن به “آبله میمونی” اندکی در فای مجازی سر و صدا کرده و طی آزمایش های مختلف صورت گرفته در آزمایشگاه مرجع در تهران هم ابتلای به “آبله میمونی” در وی تکذیب و رد شد، اما به سبب کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و با عنایت به نزدیکی لارستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، طی مصاحبه ای با دکتر حسن فزونی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان در این خصوص بیشتر به گفتگو نشستیم.

وی در گفتگو با میلاد لارستان اظهار داشت: بیماری آبله میمونی در اصل بومی مناطق مرکزی افریقا بوده و یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است. علایم شبیه بیماری آبله اما خفیف تر می باشد. بیماری آبله در سال ۱۹۸۰ در سطح جهان ریشه کن شده، اما آبله میمونی، در مناطقی وجود داشته و انتقال محدود در آن نواحی دارد.

فزونی بیان داشت: راه انتقال انسان به انسان محدود بوده و عمدتا از طریق تنفسی و همچنین تماس نزدیک با فرد بیمار و یا ضایعات آلوده وی صورت میگیرد. بیماری خود محدود شونده بوده و بین ۲ تا ۴هفته طول می کشد. میزان کشندگی، حدود ۳ تا ۶ درصد می باشد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: طغیان امسال ( ۲۰۲۲) حدودا سه هفته قبل از انگلستان شروع شد که البته همان هم بیمار سابقه مسافرت به نیجریه را داشته و سپس در سایر کشورهای اروپایی گزارش گردید. این مقام مسئول بیان داشت: در حال حاضر، بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت ، بیش از ۹۰ مورد قطعی از این بیماری در سطح دنیا گزارش شده که عمدتا مربوط به کشورهای انگلستان، پرتغال و اسپانیا می باشد. خدا را شکر تاکنون مورد مثبتی از کشور ما گزارش نشده است.

فزونی با بیان اینکه بدلیل ابتلای مشاهده شده  در حوزه خلیج فارس و رفت و آمد مردم منطقه به آن کشورها در فرودگاه آیت الله  آیت اللهی لارستان کارشناسان دانشکده علوم پزشکی حضور دارند گفت: اگر مسافری مشکوک باشد مراقبت ها و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین با چک کردن گذرنامه اگر مسافری در ۳ هفته گذشته سابقه سفر به کشور های آفریقایی داشته باشد باید تحت نظر باشند و اقدامات مقتضی صورت گیرد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان اظهار داشت: موردی که اخیرا مطرح شده بود هم مشکوک بوده و تشخیص پزشکان هم بر اساس شرح حال بود، اما جواب تست منفی شد و آبله مرغان تایید شد.

وی در خصوص علائم این بیماری بیان داشت: بیماری “آبله میمونی” دارای علائمی مثل تب، ضایعات پوستی، خارش، بی حالی ،کسالت ، سردرد بوده و می تواند از راه تنفسی و دهانی منتقل شود.

وی در پایان اظهار داشت: پیشنهاد می شود استفاده از وسایل مشترک مثل قاشق و ظرف مشترک در بین هم شهریان صورت نگیرد و در صورت بروز علائم فوق هرچند احتمال آبله مرغان بودن بسیار بیشتر است اما قرنطینه و مشورت با پزشک خانواده حتما انجام شود.

مصاحبه: حسین داوری

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین