یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۱ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

رتبه حسین زاده در جمع نمایندگان غائب یا تاخیرکننده جلسات مجلس

غیبت بیش ازحد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه چالش های زیادی را ایجاد کرد که در این گزارش به بررسی آماری از غیبت و…

غیبت بیش ازحد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه چالش های زیادی را ایجاد کرد که در این گزارش به بررسی آماری از غیبت و تاخیر نمایندگان در طول جلسات صحن علنی برای بررسی برنامه هفتم توسعه پرداختیم.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در هفته‌های اخیر شاهد روند بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی بودیم. اما به نظر می رسد چیزی که چالش زیادی را برای تصویب و بررسی این لایحه به وجود آورد غیبت بیش از حد نمایندگان در جلسات بررسی برنامه هفتم توسعه است. این چالش به حدی جدی شد که در برخی جلسات اگر یک نماینده از صحن مجلس خارج می شد، جلسه از نصاب می افتاد.

تا جایی که حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره یکی از جلسات علنی را برعهده داشت، در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: ما هر پنج سال یکبار بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را در طول عمر مجلس شورای اسلامی در دستور کار داریم که از مهم‌ترین دستور کارهای مجلس به شمار می‌رود. بودجه سنواتی نیز سالی یکبار در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد که نمایندگان باید در مدت بررسی لوایح بودجه و برنامه در مجلس حضور داشته باشند.

ذوالنور در ادامه اظهار کرد: اکنون بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان در جلسه حضور ندارند و غایب هستند. علاوه بر این‌که تعدادی از همکاران به همراه رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی شرکت کرده‌اند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اکنون یک سوم مجلس غایب هستند، تصریح کرد: یکسری از نمایندگان با وجدان کاری در صحن هستند اما یکسری در صحن مجلس حضور ندارند. اگر یک نفر اکنون از جلسه خارج شود صحن مجلس شورای اسلامی از نصاب می‌افتد.

غیبت نمایندگان به حدی بود که از ابتدای مهر ماه که بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه شروع شد غیبت و تاخیر نمایندگان در این جلسات به چشم می آمد.

از این رو خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران با بررسی یک بازه یک ماهه اسامی غایبان و تاخیر کنندگان جلسات مجلس در نویت های صبح، عصر و شب که حدود ۳۰ جلسه می شد به آمار جالبی دست پیدا کرد.

در این بررسی مشخص که بیشترین غیبت و تاخیر را اردشیر مطهری، نماینده گرمسار به خود اختصاص داده است. حسین حسین زاده، نماینده لارستان با ۱۱ جلسه غیبت یا تاخیر در رتبه بعد قرار گرفت.

حسین رئیسی نماینده جاسک، فاطمه مقصودی نماینده بروجرد، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت، امیرحسین بانکی‌پور نماینده اصفهان، احمد محرم‌زاده نماینده اهر، سید علی موسوی نماینده ملکان، مهدی شریفیان نماینده تهران و بهزاد علیزاده نماینده آبدانان نیز در رتبه های دیگر بودند.

غیبت نمایندگان در جلسات مجلس شورای اسلامی در حالی است که در مفاد ۸۶ تا ۸۹ آیین نامه داخلی مجلس به موضوع تأخیر و غیبت نمایندگان اشاره شده که بر اساس ماده ۸۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، نماینده‌ای که بیش از یکصد ساعت متوالى یا دویست و پنجاه ساعت غیرمتوالى از اوقات رسمى جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک‌ سال غیبت نماید، مستعفى شناخته خواهد شد. همچنین نماینده‌ای که به علت ناتوانى جسمى و یا بیمارى بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد بنا به درخواست ۳۰ نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنى بر عجز وى از ایفاى وظایف نمایندگى، سمت نمایندگى خود را از دست می‌دهد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۴:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین