شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۲ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

امام جمعه لار: مواضع ما نباید جذب حداقلی باشد

میلاد لارستان: امام جمعه لارستان، گفت: مواضع ما نباید جذب حداقلی باشد تا آن جایی که می‌شود نباید کسی را دفع کرد و هرچه که روی نسل جوان کار شود ان‌شاءالله آتیه کشور ما تضمین خواهد شد.

امام جمعه لارستان، گفت: مواضع ما نباید جذب حداقلی باشد تا آن جایی که می‌شود نباید کسی را دفع کرد و هرچه که روی نسل جوان کار شود ان‌شاءالله آتیه کشور ما تضمین خواهد شد.

به گزارش میلاد لارستان؛ پس از درگذشت حجت‌الاسلام نوربخش، گزینه‌های متعددی برای سمت امام جمعه شهر لار معرفی شد که به دلایل مختلف و البته شرایط خاص منطقه و تا مدت زمان نسبتاً زیادی امام جمعه‌ای مشخص نشد. تا اینکه در نهایت در تاریخ ۲۰ اسفند ۹۴ و با توجه به حساسیت‌های مردم این شهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمختار موسوی به امامت جمعه این شهرستان برگزیده و منصوب شد.

برای معرفی و آشنایی بیشتر با امام جمعه جدید این شهرستان و ارائه برنامه‌هایشان، مصاحبه  با حجت‌الاسلام موسوی انجام شده که به شرح زیر است:

* لطفا خودتان را به‌طور کامل معرفی کنید؟

در ابتدا میلاد امام محمدباقر(ع) را تبریک عرض می‌کنم. ایشان شکافنده علم‌ها بودند. در بین ائمه ما خدمات دو امام محمدباقر(ع) و جعفرصادق(ع) از جایگاه بسیار ویژه و برجسته‌ای در مکتب اهل‌بیت برخوردار است.

بنده سیدمختار موسوی‌خرم هستم. متولد یکی از روستاهای شهرستان دماوند، تقریباً اوایل دهه ۷۰ وارد حوزه شدم و از آن زمان به‌طور مستمر مشغول درس بوده‌ام و درحوزه‌های تهران حضرت قائم(عج) و آیت‌الله ایروانی تحصیل کردم. از سال ۸۵ هم به حوزه علمیه قم مشرف شدم و در کنار اساتیدی چون آیات عظام؛ مکارم‌شیرازی، نوری‌همدانی، سبحانی، شبیری‌زنجانی و مدتی هم درس منطق فهم دین در کنار حضرت آیت‌الله ربانی و دو الی سه سال هم در درس فلسفه در کنار حجت‌الاسلام حاج سعید جوادی‌آملی نماینده جوادی‌آملی درس خواندم و به پیشنهاد حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی در دفتر خود ایشان، همزمان با درس خواندنم مشغول نیز بودم و در قسمت‌های مختلف حدود ۱۰ سال خدمت ایشان بودم و بعد از آن هم به دعوت و درخواستی که مردم لارستان از حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی داشتند که برای این جایگاه یعنی امام جمعه‌ای این شهر تدوینی کنند و طبق فرمایش ایشان باعث شد که من به این شهر بیایم و خدمت مردم اینجا برسم.

* آیا شما شناخت قبلی هم از این منطقه داشته‌اید؟

در مورد شناخت من از لار هم، زمانی که آیت‌الله نوری‌همدانی به دعوت علما، فرماندهان سپاه و نماینده ولی فقیه در استان فارس، سفر چند روزه‌ای به این استان داشتند و در آن سفر چند روزی هم در لار بودند و به موضوعات و شناخت مسایلی که در لار بود هم توجه داشتند، قائدتاً بنده نیز به‌دلیل موقعیت کاری در جریان امر قرار می‌گرفتم و این مقدمه‌ای بود برای حضور من در شهرستان لارستان.

* جایگاه امام جمعه در شهرستان را چگونه می‌بینید و تعامل‌تان با مردم و رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟

جایگاه نماز جمعه همانگونه که در روایات هم بیان شده، یک جایگاه بسیار والا و ویژه‌ای است. چون هم مسایل دینی و هم مسایل سیاسی در آن بیان می‌شود که مردم یک تبلیغ چهره‌به‌چهره که بسیار اثرگذار است و جایگاهی که مورد اعتماد مردم است وجود دارد. و همان‌طوری که حضرت آقا هم فرمودند نماز جمعه قلب فرهنگی هر شهر است و این موضوع نشان‌دهنده آن است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ما باید سعی کنیم که در این مسیری که پیش می‌رویم، این اثرگذاری را بیشتر کنیم و همچنین خواسته‌های مردم و جوانان را بشناسیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم که همان ترویج اخلاق و معنویت در جامعه است.

ان‌شاءالله درخواست مقام معظم رهبری که فرمودند چرا جامعه نبوی تبدیل به جامعه یزیدی شده است؛ که خود ایشان جواب آن را در دنیاگرایی دانستند، روی این موضوع هم به‌خوبی در خطبه‌ها کار کنیم و در یک کلام زیرساخت‌های فرهنگی-اعتقادی را چنان تقویت کنیم که در مقابل آسیب‌های مختلف داخلی و خارجی بیمه کنیم و نماز جمعه همین است که هم بتواند نیازهای روز را مطرح و بررسی کند و هم معنویت را تقویت کند و بتوانیم یک رشد تکاملی را در جامعه ترویج دهیم.

جایگاه رسانه و هنر یک جایگاه بسیار بی‌بدیل و بسیار اثرگذار در جامعه است و لازم است برای نشر معارف دینی خودمان از این دو ابزار یعنی رسانه و هنر خیلی استفاده کنیم. ما باید یک برنامه داشته باشیم که با همه جوان‌ها سروکار داشته باشیم. مواضع ما نباید جذب حداقلی باشد تا آن جایی که می‌شود نباید کسی را دفع کرد و هرچه که روی نسل جوان کار شود ان‌شاءالله آتیه کشور ما تضمین خواهد شد.

یکی از لوازم و ابزار مسئولین خصوصاً امام جمعه این است که با مردم و رسانه‌ها در ارتباط باشد. البته اگر جایگاه مردم هم نباشد بقیه جایگاه‌ها قابل تعریف نیست. مردم به‌عنوان یک اصل و یک رکن‌اند. ما هرچه با مردم در ارتباط و تعامل باشیم و مشکل آن‌ها را بتوانیم در حد توان حل کنیم و مردم احساس کنند که یک مسئول تلاش و توان خود را به‌کار برده است ولو نتواند آن مشکل را حل کند، حتی مردم هم در این‌صورت از آن مسئول حمایت می‌کنند و رسانه‌ها هم پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند. یعنی هم خواسته‌ها و مشکلات مردم را به مسئولین و هم عملکرد مسئولین را به مردم برسانند. همان‌طور که حضرت آقا فرمودند باید مسئولین کارهای خود را به مردم گزارش دهند و ابلاغ کنند چون مردم به نظام امیدوار می‌شودند وقتی ببینند مسئولی تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد مثلاً من در خطبه‌های همین هفته از نیروهای هلال‌احمر و نیروی انتظامی تشکر کردم چون خدمت این عزیزان را باید به مردم انتقال دهیم، چون باعث امید و اشتیاق و انگیزه در مردم می‌شود و در ادامه پایبندی مردم به نظام اسلامی را در پی خواهد داشت.

* اعضای ستاد نماز جمعه را چگونه تقسیم‌بندی می‌کنید؟

هنوز نتوانسته‌ایم روی این موضوع و موضوعات مهمی که مورد توجه ما است وقت بگذاریم و خیلی تأمل و برنامه‌ریزی کنیم؛ البته به‌زودی اعلام می‌کنیم.

* چشم‌انداز کلی شما برای لارستان چیست؟

در ابتدا همین شعاری که عرض کردم؛ تقویت معنویت و اخلاق با نگاه مصون‌سازی جامعه است که با نگاه معنوی و اخلاقی، فضایی را در جامعه ایجاد و آن را حفظ کنیم و اگر این امر با کمک مسئولین و مردم محقق شود سبب رشد جامعه در ابعاد مختلف می‌شود.

* خطبه‌های نماز جمعه را به چه موضوعاتی اختصاص می‌دهید؟

یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که در مورد عبرت‌های عاشورا بیان کردند، این است که چه اتفاقی افتاده است که جامعه نبوی تبدیل به جامعه یزیدی شده است؟ ایشان دو عامل را در این رابطه ذکر کردند که یکی از آنها، ضعف معنویت و دورگردانی مردم از معنویت است که ما خطبه اول نماز جمعه را بر این موضوع قرار دادیم. بنابراین خطبه اول ما در راستای معنویت و اخلاق خواهد بود و خطبه دیگر که در شورای فرهنگی عمومی که هر هفته به ریاست امام جمعه در دفتر امام جمعه برگزار می‌شود ما راهبرد فرهنگی سال ۱۳۹۵ لارستان را همین موضوع قرار دادیم؛ یعنی تقویت معنویت و اخلاق.

* راز ماندگاری حضرت آیت‌الله آیت‌اللهی و آیت‌الله موسوی‌لاری را در چه می‌بینید؟

به نظر من شخصیت این دو بزرگوار دارای دو نکته برجسته بود؛ یکی جایگاه علمی و اخلاقی این دو بزرگوار بود. ایشان یک وزنه علمی سنگینی بودند و دوم ایشان در عالی‌ترین مراتب اخلاقی بودند و مردم آن چیزی‌هایی که در روایات و آیات می‌خواندند در رفتار این بزرگواران می‌دیدند و همین باعث شد که این شخصیت‌ها در قلوب مردم جایی بگیرند. وقتی فردی در دل مردم جای گرفت، ماندگار می‌شود.

و حرف پایانی شما؟

در راستای این اهداف (معنویت و اخلاق) که برای نماز جمعه انتخاب کرده‌ایم، فرهنگ عمومی ما هم در این شهرستان شده و برای آن کمک می‌خواهیم و دست یاری به‌سوی همه مردم و مسئولین دراز می‌کنیم و ان‌شاءالله بیمه‌کننده جامعه ما از آسیب‌های اجتماعی باشد. ان‌شاءالله همه مردم به این خادم کوچکشان کمک می‌کنند تا بتوانیم این شعار را محقق و جایگاه لارستان را ارتقا دهیم.

منبع: لادستان

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین