شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

بازدید میدانی/ترکیب ایده های جدید و تجارب گذشتگان در مقابله با بحران آب در گراش/

باتوجه به بحث توسعه ی پایدار در مورد بـحـران آب و نیاز آن برای نسل فعلی و نسل آینده،تعدادی ازمسئولین ودلسوزان گراش نیز برای دستیابی به راه حلهای کاربردی وتخصصی،…

باتوجه به بحث توسعه ی پایدار در مورد بـحـران آب و نیاز آن برای نسل فعلی و نسل آینده،تعدادی ازمسئولین ودلسوزان گراش نیز برای دستیابی به راه حلهای کاربردی وتخصصی، به دنبال یافتن ایده های جدیدی هستند تا بتوانند با تلفیق آنها با تجارب گذشتگان و باتوجه به اقلیم منطقه ،بارانهای فصلی و وجود آب انبارهای متعدد درسطح شهر، بهترین راه حله را ارائه نمایند تا  کاهش آسیب پذیری وافزایش باز دارندگی در راستای اهداف ملی را نیز به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه عشرت جهاندیده خبرنگار میلادلارستان به گزارش میدانی خود از راهکارهای جدید مقابله با بحران آب در گراش اشاره دارد که در ادامه می خوانیم:

 به پیشنهاد مهندس یادگارفرد کارشناس ارشدشهرسازی و یکی از اساتید دانشگاه و به اتفاق دکتر مهدیزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لارستان، مهندس رضائی مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، عسکری کارشناس سیاسی اجتماعی و عضو شورای اسلامی شهر لار و دو تن از کشاورزان بخش جویم، برای بازدید از منابع و ذخایر آبی دانشگاه علوم پزشکی گراش ومنبع آب شرب منزل  تازه ساخت یکی از اهالی به این شهرستان رفتیم.

بازدید اول:
ابتدا درمحدوده ی شهر به دانشگاه علوم پزشکی رفته و از مسیر نسبتأ طولانی و سرسبز باغات متعدد دانشگاه گذشتیم وجاده ی کوتاه آسفالته ای را پشت سرگذاشتیم تا به یک سربالایی کم شیب رسیدیم و درآنجامتوقف شدیم. درهمین مکان  تعداد ۴-۵ حوضچه درپای کوههای مشرف به دانشگاه،ایحادشده بود.

کانالهایی نیزمشاهده میشدکه آبها را به این حوضچه ها میریخت که با لوله کشیهایی که انجام گرفته بود،آبها به درون منبع ذخیره ی آب هدایت میگردید و درآنجا عمل تصفیه وپمپاژ،انجام میگرفت.

دانشگاه از این آب برای شرب و مصارف آبیاری درختان وفضای سبز و سایرموارد،استفاده میکرد.

 ab1

مهندس رضایی در این رابطه توضیح داد که هدف ما از آوردن گروههای مختلف برای بازدید میدانی از این مکانها با چنین منابع آبی، این است که دیدگاه مردم ومسئولین رانسبتتامین آبتغییر دهیم و بگوییم که تأمین آب فقط از طریق سفره های زیرزمینی نیست. مثلا اگر هرفرد حجم آب مصرفی روزانه و یا سالیانه ی خود را اندازه گیری ومشخص کند،متوجه میزان هدر رفت آب میشود که میتواند با روشهای ساده و با ذخیره ی آبهای سطحی،جایگزینی برای لااقل قسمتی از آنها داشته باشد.

وی افزود: برای برون رفت ازاین بحران، هرکسی میتواند در خانه ی خود یا درمجتمع ها و پاساژها،ساخت حوضچه ها و آب انبارها را جزئی از ساختمان خود،محسوب نماید.

دکتر مهدیزاده نیز گفت: برای این کار انتخاب مکان، نوع و نفوذپذیری خاک، نقطه یابی و کار کارشناسی لازم هست که میتوان جریان آب را هدایت ومدیریت کرده و در این مورد از دانش بومی و تلفیق آن باتکنولوژی جدید بهره برد.

بازدید دوم:

بعد از آن به مرکز شهر برگشتیم و از منبع آب منزل آقای شیخی جوانی از اهالی گراش دیدن کردیم که از ساخت منبع آب منزلش ۶-۷سالی میگذشت.

وی  پشت بام خود را ابتدا با ایزوگام اندود کرده بود و برای آن سقف دوم شیبداری از ایرانیت قرارداده و در اطراف آن با استفاده از لوله های پلیکا،آب را به حیاط منزل هدایت نموده بود.

آبهای این لوله یا ناودان،به درون منبع آبی ریخته میشد که درکف حیاط تعبیه شده بود. این منبع یا برکه ی آب به روش سنتی و با الهام از برکه های خانگی قدیمی درابعاد ۶۰در۶۰وعمق ۳/۴ساخته شده بود که هم به وسیله ی لوله کشی و یک شیرآب ، امکان استفاده از از این منبع   وجود داشت و هم به روش قدیمی سقّاها با طناب وسطل، آب گوارای باران از این برکه برداشته و به مصرف شرب میرسید.

ab2

مهندس یادگارفرد نیز دررابطه با زیرساختهای شهری وبحران کم آبی توضیح داد:  زیر ساخت ها عناصری هستند که حیات کالبدی آنها عمدتا با حیات کالبدی جوامع گره خورده است .برای مثال آب و شبکه های آبرسانی در لارستان یک عنصر زیرساختی است که با موجودیت آبادی عجین شده اند. آب چه بصورت یک چشمه ،چاه یا رودخانه ای که از طریق جوی ها و آبکش ها به خانه ها منتقل می شوند .چه در حالتی که با لوله کشی و منبع مشترک به واحد های کار و زندگی میرسند،نقش زیرساخت را برای آبادی ایفا میکنند .

وی افزود: جمع آوری و دفع آبهای سطحی علاوه بر کمک به بهداشت و حفاظت شهر،می توانند در پایداری شهرها نیز نقش ایفا کنند. در جمع اوری و ذخیره آبهای جاری در لارستان با توجه به اقلیم و باران های فصلی و سنت گرایی بودن منطقه و با توجه به آب انبارها در سطح شهر و خانه ها کمک شایانی به ذخیره و جمع اوری اب باران میکند .

این کارشناس حوزه شهری گفت: چند راهکار در شهرهای حومه قابل بررسی است: مانند ذخیره آب باران درمنازل مسکونی و ایجاد حوضچه هایی درپای کوهها که مشاهده شد.

از دیدگاه وی: بهترین راه حل برای کمبود آب با توجه به سنت گرایی و تجارب نیاکان و گذشتگان ما برای ذخیره ی آب (آب انبارها )و اقتصاد مقاومتی، ایجادایده هایی برگرفته ازگذشتگان ماست که درتوسعه ی پایداردرآینده که بابحران آب مواجه هستیم استفاده کنیم

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین