پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 36 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

سینه زنی قطاری لاری و مداحی اهل سنت ثبت ملی می شود

میلاد لارستان: مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان در حالی در حسینیه اعظم لار برگزار می‌شود که ثبت ملی «سینه‌زنی سنتی» لارستان و «مداحی اهل سنت» این شهرستان در رثای…

اجلاس پیرغلامانمیلاد لارستان: مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان در حالی در حسینیه اعظم لار برگزار می‌شود که ثبت ملی «سینه‌زنی سنتی» لارستان و «مداحی اهل سنت» این شهرستان در رثای امام حسین(ع) از برنامه‌های این مراسم است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، علم و کتل و نوحه، اسپند و پارچه‌های سیاه آویزان به در و دیوار و پیرمردی قد خمیده که جلو هیئت سینه‌زنی با وجود کهولت سن آرام آرام قدم برمی‌دارد و سینه می‌زند و گاه با صدایی که از گذر عمر گرفته و به اصطلاح خش برداشته، در رثای امام حسین(ع) می‌خواند.

این‌ها تصاویری است که همه ما کم و بیش در ماه‌های محرم دیده‌ایم و حتی گاه صحنه‌هایی از ارادت اهل سنت یا دیگر مذاهب به امام حسین(ع) که ناخودآگاه اشک بر گونه‌ات می‌لغزاند. امسال سیزده سال است که اجلاسیه‌ای بین‌المللی با نام پیرغلامان حسینی در ایران برگزار می‌شود تا به همه جهان بگوید راه نجات فقط از مسیر امام حسین(ع) می‌گذرد و همه، مسلمان و غیرمسلمان را در کشتی نجات وی جای هست.

یکی از ثمرات برپا داشتن عزای امام حسین(ع) بی‌شک وحدت و همدلی بیشتر میان شیعیان است اما در نقطه‌ای از استان فارس این وحدت رنگ دیگری دارد. در لارستان اهل تسنن و تشیع کنار هم زندگی می‌کنند و به رهنمود آیت‌الله آیت‌اللهی، پیرمرادی که لاری‌ها «‌آقا» خطابش می‌کنند، یاد گرفته‌اند ‌وحدت و همدلی‌شان را حفظ کنند و این وحدت در سایه عزاداری امام حسین(ع) چند برابر شده است.

مراسم افتتاحیه سیزدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی ‌۱۳ مهرماه در لارستان برگزار می‌شود و به گفته سید علی ولایتی، رئیس اداره تبلیغات لارستان، در این روز بناست ‌۲۷۰ نفر از ۹۰ هیئت‌ مذهبی لارستان سینه‌زنی سنتی لار معروف به قطاری را اجرا کنند.

خواندن نوحه‌های سنتی لاری توسط پیرغلامان لارستان و ثبت ملی سینه‌زنی سنتی این شهرستان از دیگر برنامه‌هایی است که ‌۱۳ مهرماه در مراسم افتتاحیه اجلاسیه پیرغلامان در لارستان رخ می‌دهد‌.

سینه‌زنی سنتی لاری‌ها معروف به قطاری به این شیوه است که عزادارن کمر یکدیگر را گرفته و در یک مسیر درحالی‌که به عقب می‌روند، به سینه زده و نوحه می‌خوانند و نوع حرکت به شکل قطار است. این حرکت تا نقطه‌ای که از پیش تعیین شده ادامه دارد پس از چرخشی دور میدان زده می‌شود و سینه‌زنی از سر گرفته می‌شود.

مراسم افتتاحیه اجلاسیه پیرغلامان در حسینیه اعظم لار برگزار می‌شود و ولایتی نخستین ثمره برگزاری این اجلاسیه را وحدت بیشتر میان اهل سنت و شیعیان لارستان و گرم‌نگهداشتن تنور محبت اهل بیت در میان مردم و به‌ویژه نسل جوان می‌داند.

تجلیل از پیرغلامان شیعه، مداحان اهل‌سنت که در رثای امام حسین(ع) نوحه‌سرایی می‌کنند و تجلیل از مقام شامخ آیت‌الله آیت‌اللهی از دیگری برنامه‌هایی است که در مراسم افتتاحیه اجلاسیه بین‌المللی در لارستان برگزار می‌شود.

مظفر مختاری، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی استان فارس از اعلام آمادگی ۲۵ کشور جهان و ثبت نام ۴۹ نفر از دیگر کشورها چون آلمان، تاجیکستان، فرانسه، بلژیک، آمریکای لاتین و غیره برای حضور در این اجلاسیه خبر داد.

از آنجا که عظمت شخصیت امام حسین(ع) همه افراد حقیقت‌یاب را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به گفته مختاری چند تن از بزرگان دیگر ادیان از جمله دین مسیحی، یهودی و زرتشتی که در نشریاتی با موضوع امام حسین(ع) فعالیت داشتند، در این اجلاسیه شرکت دارند.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین