شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۹ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

سه مراسم لارستان،‌گراش و اوز ثبت ملی کشوری شدند+ اسامی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌‎دستی و گردشگری فارس، از آماده شدن هفت پرونده آثار ناملموس (میراث معنوی) این استان به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. به‌گزارش میلادلارستان …

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌‎دستی و گردشگری فارس، از آماده شدن هفت پرونده آثار ناملموس (میراث معنوی) این استان به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به‌گزارش میلادلارستان  به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، عبدالرضا نصیری با اعلام این خبر افزود: «این آثار شامل مراسم چهارشنبه آخر صفر در لارستان، لباس سنتی مردم اوز، ساخت عروسک‌های چشم‌زخم در گراش، مهارت نگهداری گوشت (قورمه) در کل استان، مهارت ساخت عروسک خاموش در نورآباد ممسنی، مهارت تهیه آبغور‌ه‌گیری سنتی و مهارت پخت شیره انگور در منطقه دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی است.»

وی افزود: «برای هریک از این آیین‌ها، از سوی تیم کارشناسی، مستند‌نگاری و تحقیقات میدانی انجام شده و پرونده این آثار به‌همراه عکس و فیلم برای بررسی نهایی به دفتر شورای ثبت میراث‌فرهنگی کشور ارسال شده است که پس از تصویب شورا در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.»

میراث‌فرهنگی ناملموس یا به تعبیری میراث معنوی، رفتارها، نمادها، آیین‌ها، توانمندی در آشپزی، هنر صنایع‌دستی، جشنواره‌های گوناگون و… است که جزو فرهنگ یک ملت به‌‌شمار می‌روند و قابلیت ثبت‌وضبط را دارند.
این آثار ملموس نیستند و نمی‌توان آن‌ها را در محل فیزیکی مانند موزه نگهداری کرد. اهمیت این میراث نه‌تنها در ظاهر فرهنگی آن به‌خودی‌خود بلکه در دانش و مهارت‌ها، ارزش‌ اجتماعی و حتی ابعاد اقتصادی است که از یک نسل به نسل بعدی منتقل می‌شود.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین