جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۲ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6
در گفتگوی اختصاصی میلاد لارستان با رئیس اداره تعاون لارستان مطرح شد:

اجرای طرح دهکده مشاغل در 4 روستای لارستان، نیازمند مشارکت مردم /پرداخت 70 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت

ایجاد دهکده مشاغل روستایی یکی از طرح‌هایی است که اجرای آن با محوریت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این طرح در مرحله نخست در ۴ روستای بریز، دهکویه،…

ایجاد دهکده مشاغل روستایی یکی از طرح‌هایی است که اجرای آن با محوریت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. این طرح در مرحله نخست در ۴ روستای بریز، دهکویه، کورده و هرمودمهرخویی از توابع بخش مرکزی لارستان به اجرا درمی‌آید. به همین جهت میلادلارستان گفت‌وگویی با عبدالمهدی قاسمی، رئیس اداره تعاون لارستان کرده که مشروح آن در زیر می‌آید.

میلادلارستان:هدف از اجرای طرح دهکده مشاغل روستایی چیست؟

قاسمی: طرح اشتغالزایی در روستاها، به منظور ایجاد اشتغال مطابق با سیاست‌های اشتغالزایی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روستاها در راستای محرومیت‌زدایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها، توسعه همه جانبه و پایدار مناطق روستایی است. از طرفی این طرح جهت ایجاد دهکده کوچک مشاغل روستایی و با هدف تولید در روستا و مصرف در شهر بوده که به همین دلیل تاکید بر روی مشاغل تولیدی خرد در روستاها است.

میلادلارستان: طرح ایجاد دهکده مشاغل روستایی که قرار بوده است در روستاهای بریز، دهکویه، کورده و هرمودمهرخویی لارستان اجرا شود، در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

قاسمی: ۴ روستا در بخش مرکزی لارستان به عنوان پایلوت جهت اجرای طرح اشتغال روستایی انتخاب شده و جلساتی نیز با مسئولین همکار در اجرای این طرح اعم از بخشدار، بنیاد مسکن، منابع طبیعی و دهیاران گرفته شده است. اجرای این طرح، قطعا مشارکت مردمی را می‌طلبد که در بین این روستاها دهیارهای «کورده و دهکویه» بهتر عمل کرده‌اند و آماده‌تر و فعال‌تر نشان داده‌اند.

در روستای کورده، زمین و امکانات فنی بررسی شده و مطابق با سیاست‌های ایجاد دهکده مشاغل روستایی مقرر شده زمین و امکانات فنی توسط دهیاری و شورای اسلامی کورده در محل مناسب تعیین و به اداره کار لارستان معرفی کنند.

در روستای دهکویه، حدود ۳۳ قطعه زمین در شهرک ورودی این روستا واقع شده که متعلق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و مقرر شده به عنوان مکان دهکده مشاغل در نظر گرفته شود. پس بدین ترتیب زمین در روستای دهکویه انتخاب شده و پس از تصویب دهیاری افراد متقاضی به اداره کار لارستان معرفی می‌شوند و براساس شرایطی از قبیل بومی بودن، قابل توجیه فنی و اقتصادی بودن طرح پیشنهادی و اهلیت متقاضی زمین به افراد واگذار می‌شود که تاکنون ۱۳ نفر به ما و به بنیاد مسکن جهت قرارداد معرفی شدند.

میلادلارستان: علت انتخاب این چهار روستا چه بوده است؟

قاسمی: دلیل انتخاب بخش مرکزی این است که متقاضیان برای مشاغل روستایی در این روستاها بیشتر است و از طرفی برای اجرای طرح محدودیتی نداریم که کدام روستا باشد و هر روستایی که بیاید و بتواند زمینه‌های لازم را فراهم کند، قطعا اداره کار لارستان حمایت می‌کند.

میلادلارستان:چه مشاغلی در این دهکده‌ها ایجاد می‌شود؟

قاسمی: پیش از آنکه این طرح را اجراکنیم با کمک همکاران به تمام دهیاران اعلام شد تا متقاضیان کار، اعم از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و غیردانشگاهی، متخصصین و افراد دارای فن و مهارت، مشخصات خود را به اداره کار لارستان اعلام کنند تا به این شکل بررسی‌های لازم با نظر دهیاران انجام و از بین آنها تعدادی حرفه انتخاب و به علاقه‌مندان پیشنهاد شود که کدام شغل بهتر است در روستاهای مذکور راه‌اندازی شود.

میلادلارستان: آیا محل پیاده‌سازی و اجرای این طرح در روستاها مشخص شده است؟

قاسمی: از میان روستاهای انتخاب شده، ۲ روستای «دهکویه و کورده» در مرحله انتخاب زمین قرار دارد و با وجود برگزاری چندین جلسه، در «هرمودمهرخویی» و روستایی بریز پیگیری جدی به عمل نیامده است.شاید تعداد متقاضیان کافی نبوده است البته دیدگاه ما بر تجمیع فعالیت‌هاست به‌گونه‌ای که اگر قرار است طرح دهکده مشاغل روستایی در دهکویه انجام شود، زمینه حضور اهالی روستاهای همجوار فراهم شود.

میلادلارستان:برنامه شما برای اجرای طرح دهکده مشاغل روستایی در سایر روستاها و بخش‌های لارستان چیست؟

قاسمی: برای اجرای این طرح، باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستاها سنجیده و بررسی شود اما آنچه باید به آن توجه داشت، مشارکت و همکاری و تقاضای مردم است زیرا شرط اولیه اجرای دهکده‌های مشاغل روستایی، وجود متقاضی است.

میلادلارستان: چه میزان تسهیلات و با چه شرایطی به افراد پرداخت می‌شود؟

قاسمی:حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان از محل تسهیلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأمین می‌شود و همچنین مقرر شده حدود ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد از طرف صندوق کارآفرینی امید به افراد واجد شرایط تعلق گیرد تا برای کار تولیدی و ساخت و ساز استفاده شود که با این اوصاف در حدود ۷۰ میلیون تومان به افراد تسهیلات ارزان قیمت تعلق خواهد گرفت.

میلادلارستان: نحوه واگذاری کارگاه‌ها چگونه است؟

قاسمی: کسانی که متقاضی هستند باید به دهیاری‌ها مراجعه کنند تا اولین قرارداد با دهیاری منعقد شود. چیزی که برای ما خیلی مهم است، آن است که این افراد واقعا متقاضی باشند، زیرا زمین با شرایط بسیار خوبی به آنها واگذار می‌شود و باید بحث غیر از اهداف ایجاد دهکده مشاغل در این قضیه کاملا منتفی شود و حتما در زمین‌های واگذار شده کار ایجاد شود.

پس از مراجعه به دهیاری، طرح‌ها برای بررسی بیشتر درباره توجیه فنی و اقتصادی به اداره کار معرفی می‌شود و سپس فرد متقاضی در صورت واجد شرایط بودن به بنیاد مسکن معرفی و در اسرع وقت قرارداد منعقد می‌شود.

نحوه پرداخت بهای زمین‌ها به صورت اقساطی است و از طرفی با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن کار ساخت کارگاه شروع می‌شود و این بدان معنی است که برای راه‌اندازی شغل همه چیز مهیاست و تنها لازمه آن مشارکت مردم برای نام نویسی و عقد قرارداد است.این نکته نیز قابل ذکر است که تا چند سال زمین‌های واگذار شده غیرقابل فروش است.

میلادلارستان: نحوه همکاری سایر نهادهای مرتبط با این طرح چگونه بوده است و انتظارات و تقاضاهای شما از آنها چیست؟

قاسمی: خوشبختانه همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و تمامی مسئولان، دهیاران و همکاران بسیار خوب و به صورت تمام وقت بوده است و هدف همه آنها تحقق این طرح برای کاهش بیکاری و جلوگیری از مهاجرت جمعیت بوده است.

این تنها فرصتی نیست که در روستا وجود دارد و اصلا قرار نیست کار برای افراد تنها از طریق دهکده مشاغل راه‌اندازی شود، بلکه راه‌های بسیار متنوعی برای اشتغالزایی در روستاها وجود دارد که اگر خود مردم همراهی و همکاری کنند، می‌توان تمام روستاها را به روستایی فاقد بیکار تبدیل کرد.

خبرنگار: امین سعید

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین