شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1
اندر فراغت خاطر و بی‌خیالی برخی مسئولان

نقدی بر «بطالتِ فراغت» در لارستان

در یکی از دعاهای امام سجاد(ع) آمده است که: إنْ قدّرت لنا فراغاً من شغلٍ فاجعله فراغ سلامة لا تدرکنا فیه تبعة و لا تلحقنا فیه سئمه؛ خداوندا؛ هرگاه برای…

در یکی از دعاهای امام سجاد(ع) آمده است که:
إنْ قدّرت لنا فراغاً من شغلٍ فاجعله فراغ سلامة لا تدرکنا فیه تبعة و لا تلحقنا فیه سئمه؛
خداوندا؛
هرگاه برای ما فراغتی از کارها مقدر نموده باشی، پس آن را با سلامتی [از آفات] قرار بده که در آن به گناهی آلوده نشویم و خستگی به ما رو نیاورد.
(سفینة‌البحار، ج۵)

نکته‌ی جالب در این فراز از دعای امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) اینکه اگر فراغت به معنای بطالت یا روزمرگی باشد، فرسودگی و تخریب و خستگی ایجاد می‌کند که این مسئله هم «جسم» و هم «روح» را آزار می‌دهد.

نکته‌ی دیگری که از این دعا و همچنین از مجموعه نظرات پیرامون اوقات فراغت به‌دست می‌آید اینکه حکمت و فرزانگی و شخصیت افراد مختلف، حاصل نوع استفاده از فرصتی است که در ایام فراغت نصیب او می‌شود.
فرصت‌هایی تا بیندیشند و تأمل کنند یا آنها را به این سمت سوق دهند؛ وگرنه آنکه همیشه به کارهای یکنواخت و برنامه‌های از پیش رقم‌خورده دل بسته است، هرگز راه به جایی نمی‌برد و کارش پایانی ندارد و ذهنش پرورش نمی‌یابد.

مسئولان و برنامه‌ریزان در این وصیت پیامبر اعظم (صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌) به جناب ابوذر غفاری تفکری جدی کنند که فرمود:
«کُن عَلیٰ عُمْرکَ أشَحُّ مِنکَ عَلیٰ دینارک و درهمک؛
[ای اباذر]؛ در مورد صرف عمرت نسبت به صرف کردن دینار و درهمت (مال و پولت) بخیل‌تر باش و آن را به رایگان از دست مده…»
(بحارالانوار، ج۷۷)

از این رو است که والدین و مربیان می‌بایست فرزندان را به راهی بیندازند که با مهمترین تجارب آشنا شوند و مسائل مرتبط با دین و عاقبت خود را بشناسند، آن‌هم در سال‌هایی که فکر و نیروی خیال، فعال است و تمام وجود فرد درگیر کارهایی است که برمی‌گزیند.

لذا مسئولین فرهنگی و اجتماعی شهرستان و در رأس آن‌ها کمیسیون فرهنگی-اجتماعی فرمانداری و شورای فرهنگ عمومی شهرستان باید پاسخ‌گو باشند که چه کرده‌اند، و اگر راه صحیحی در پیش دارند چرایی اهداف و برنامه‌های فرهنگی را روشن، و مشخص کنند اگر در عرصه فرهنگ، راهبردی برای شهرستان وجود دارد (که بعید به نظر می‌رسد) راهبرد فرهنگی شهرستان برای مهمترین ایام فراغتی سال چیست و به کدام سمت و سو هدایت می‌شود…

پاسخ به این سوالات از سوی مسئولان نشان دهنده‌ «اهتمام» یا «عدم‌اهتمام و غفلت» نسبت به فراغت و فرهنگ عمومی مردم است و اینکه فقط در مواقع نیازشان مردم را برای خود سپر قرار نمی‌دهند…

نگارنده: محمد صابری زاد

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۵:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین