شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 20

همایش راهکارهای مواجه با اندیشه های افراطی و تکفیری در لارستان برگزار شد+عکس

طی آئینی با حضور علمای تسنن و تشیع شهرستان های جنوب فارس، همایش راهکارهای مواجه با اندیشه های افراطی و تکفیری در لارستان برگزار شد. به گزارش میلاد لارستان طی…

طی آئینی با حضور علمای تسنن و تشیع شهرستان های جنوب فارس، همایش راهکارهای مواجه با اندیشه های افراطی و تکفیری در لارستان برگزار شد.

به گزارش میلاد لارستان طی آئینی با حضور ائمه جمعه و جماعت اهل تسنن و تشیع، مسئولین و شوراهای اسلامی شهرستان های لارستان، خنج، گراش، لامرد و مهر همایش راهکارهای مواجه با اندیشه های افراطی و تکفیری در سالن اجتماعات شهید امامی فرمانداری لارستان برگزار شد.

 

کشتار یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مسلمانان در ۱۰ سال گذشته

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی رییس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری با بیان اینکه ایجاد وحدت از واجب ترین واجبات است، اظهار داشت: بنا به آیات قرآن کریم، تنازع و تفرقه حرام است و بر همین اساس ایجاد وحدت واجب شرعی است و اگر کسی تلاش برای ایجاد وحدت را ترک کند امر الهی را ترک کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر امت اسلامی وحدت داشته باشند زمینه توفیق اجرای تمامی احکام اسلام را فراهم خواهد کرد، افزود: ملتی که متحد باشد قادر خواهد بود تمامی فرامین الهی را اجرا کند و برعکس اگر ملتی وحدت نداشته باشد و جنگهای داخلی ایجاد شود در اجرای اکثر واجبات دینی ناکام خواهند ماند.

این مسئول با ابراز تأسف نسبت به اینکه اکنون در جهان اسلام نه تنها وحدت امت اسلامی از بین رفته و تفرقه و تنازع آمده بلکه بدتر از اینها پدیده تکفیر به وجود آمده، فتنه ای که قران آن را نهی کرده است، تصریح کرد: کافر شمردن مسلمانی دیگر به دلیل اختلافات فکری و عقیدتی و فقهی معنای واقعی تکفیر است.

 

رییس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری با اشاره به اینکه میزان کشتاری که در این ۱۰ سال اخیر به دلیل تفکرات تکفیری و فتنه در امت اسلامی ایجاد کرده در ۱۴۰۰ سال گذشته وجود نداشته است، ابراز تأسف کرد: تعداد کشته شدگان افراد مسلمانی که در این ۱۰ ساله به شهادت رسیده‌اند اعم از شیعه و سنی در عراق و سوریه به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که به دست مسلمان کشته شده اند.

حجت الاسلام زمانی با بیان اینکه تکفیری ها فقط به کشتار عادی و بریدن سر اکتفا نمی کنند و به کشتار وحشیانه دست زده اند، ادامه داد: در گذشته فقط یک مذهب نسبت به مذهب دیگر درگیری پیدا می‌کرد به این معنا که  فقط دو مذهب نسبت به هم درگیر بودند اما اکنون اینگونه نیست.

 

وی با اذعان به اینکه در سال ۲۰۰۰ میلادی سازمان ملل گروهی را مکلف کرد که ادیان بزرگ عالم را مقایسه کنند با این هدف که در ۱۰۰ سال گذشته کدام یک از این ادیان پیشرفت بیشتری داشته اند، گفت: توقع آنها این بود که رتبه اول را مسیحیت داشته باشد، زیرا جمعیت آنها نیز بیشتر از ماست اما در کمال تعجب آمارها نشان داد که در آن دینی که در  جلب آرای بشریت موفق‌تر بوده دین و شریعت اسلام محمدی بوده است.

دبیر کنگره جهانی مقابله با جریانهای افراطی و تکفیری با اشاره به اینکه غرب وحشت کرد، نه به خاطر آنچه در قرن قبل رخ داده، بلکه به خاطر نگرانی برای قرن آینده، زیرا با خود گفتند اگر جلو اسلام را نگیریم و اسلام به همین سرعتی که در صد سال گذشته بوده پیشرفت داشته باشد در صد سال آینده دین اول از نظر جمعیتی اسلام خواهد بود، یادآور شد: آنها تصمیم گرفتند به هر قیمتی که  شده جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند،  از نظر علمی که نمی توانند نقضی به اسلام وارد کنند زیرا اسلام قوی است بنابراین دنبال راهکار گشتند که اولین راهکار که اجرا کردند مسئله تکفیر بود.

وی با ابراز تأسف نسبت به اینکه دشمنان تصمیم گرفتند به وسیله حمایت از جریان تکفیر چهره اسلام رحمانی را عوض کنند و اسلام خشن و کشتار را به مردم معرفی کنند و نشان دهند، عنوان کرد: جریان تکفیر و وهابیت را تقوت  کردند تا همه به جان هم بیفتند و متأسفانه عده‌ای نادان نیز ابزار دست دشمنان شدند و شروع به کشتار هم کیشان و مسلمانان کردند.

 

بسیاری از مفتیان جریان تکفیری و افراطی، آگاهی مناسبی از آیات قرآن و سیره نبوی ندارند

در ادامه شیخ صالح انصاری عالم اهل سنت از شهر اوز لارستان در سخنانی با اشاره به برخی آیات قرآن، «کج فهمی نصوص» را یکی از ریشه‌های اصلی جریان تکفیر دانست و تصریح کرد: بسیاری از مفتیان جریان تکفیری و افراطی، آگاهی مناسبی از آیات قرآن و سیره نبوی ندارند و بلکه نسبت به آن بدفهمی دارند.

مدیر مجتمع علوم دینی امام شافعی جنوب فارس جریان تکفیر را «فتنه متعفن قدیمی» توصیف کرد و ادامه داد: اختلافات فقهی و تفسیری همواره در میان مسلمانان وجود داشته اما سیره پیامبر اکرم و عالمان و فقیهان بزرگ هرگز تکفیر و قتل انسانها نبوده است

امام جمعه موقت شهر اوز اسلام را دین رحمت خواند و با تشریح برخی آیات قرآن، محبت و احترام به همه مسلمانان بلکه همه انسانها و حتی کافران را شیوه‌ای منطبق با قرآن و سیره پیامبر دانست و گفت: همه مردم به‌ویژه جوانان در جوامع اسلامی نیاز اساسی به فهم دقیق و عالمانه دین دارند و باید به آنان خوانش صحیح قرآن و متون دینی را بیاموزیم تا در فتنه تکفیر و جریانهای افراطی دچار نشوند.

 

اختلاف و کشمکش در دنیای اسلام باعث آسایش رژیم صهیونیستی می شود

سخنران بعدی این همایش حجت الاسلام خوشخو معاون ارتباطات و بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریانات افراطی و تکفیری بود که در سخنانی با تبیین اهداف دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری، گفت: بعد از اینکه جریان بیداری اسلامی در جهان اسلام در حال شکل گرفتن بود، کم‌کم دشمن به این فکر افتاد که باید این بیداری را منحرف کند و بدین ترتیب دشمنان دنبال راهکاری بودند که بتوانند هر چه زودتر این بیداری اسلامی را از مسیرش خارج کنند.

وی با بیان اینکه دشمنان از جمله صهیونیست و شیطان بزرگ آمریکا و انگلیس به این فکر افتادند که بهترین راه برای انحراف بیداری اسلامی این است که خود مسلمانان را به نوعی به جان یکدیگر بیاندازند  و از اسلام یک چهره خشن که به هیچ چیز رحم نمی کند، بسازند افزود: به تعبیر برخی از علمای دین اسلام  متاسفانه داعش و تکفیری ها کار را به جایی رسانده اند که وقتی صدای الله اکبر اذان بلند می شود و بچه های مسلمان و غیرمسلمان که این بانگ اذان را می شنوند به جای اینکه با شنیدن این صدا به یاد مناجات با خدا و نماز بیفتند در ذهنشان این جمله خطور می کند که اکنون وقت قربانی کردن و سر بریدن است.

 

حجت الاسلام خوشخو با تأکید بر اینکه جریان های تکفیری فقط خطری برای اسلام و مسلمان ها چه شیعه و چه اهل سنت نیست، بلکه خطری برای همه ادیان و همه مذاهب است، تصریح کرد: در بین کشته شدگان به دست تکفیری ها مسیحی نیز وجود دارد و چه کلیساهایی که به آتش کشیدند و چه آثار و اماکن ارزشمندی که از بین بردند.

معاون ارتباطات و بین الملل دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریانات افراطی و تکفیری با بیان اینکه اگر از آن طرف دشمن خونخوار دنبال این است که دین اسلام را دین خشن جلوه دهند باید علمای اسلام به فکر این باشند که در مقابل این جریانات موضع بگیرند، ادامه داد: نخستین همایش که در این زمینه برگزار شد با حضور ۳۰۰ مهمان خارجی از ۸۲ کشور و از علمای داخلی و دانشمندان اهل سنت در این کنگره باعث شد یک پل ارتباطی بین علمای اهل تسنن و شیعه برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه بنا به تاکید آیت الله مکارم شیرازی اینگونه همایش ها  در استان‌های تلفیقی که از اهل سنت و شیعه در آن وجود دارند با هدف فراهم سازی زمینه وحدت و آگاهی بخشی و همچنین تعیین مرز فکری بین مسلمانان و تکفیری ها در حال برگزاری است، یادآور شد: از جمله فعالیت های دبیرخانه کنگره یکسری نشست‌های علمی و همایش ها در کشورهای همسایه است و امسال هم قرار است در کشور عراق و ترکیه به زودی این نشست ها را برگزار شود.

این مسئول با یادآوری این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دشمنان اسلام خوب فهمیده اند که اگر در دنیای اسلام مذاهب اسلامی گریبان یکدیگر را بگیرند و کشمکش با یکدیگر را شروع کنند، رژیم صهیونیستی نفسی راحت خواهد کشید، اضافه کرد: دشمنان این را خوب و درست فهمیده اند چراکه از یک طرف گروه‌های تکفیری به راه می‌اندازند که نه فقط شیعه را تکفیر کنند بلکه بسیار از فرق اهل سنت را هم تکفیر می‌کنند، از آن طرف هم یک عده مزدور را به راه بیندازند که برای اینکه  برای این آتش هیمه فراهم کنند.

 

علل به وجود آمدن جریان های تکفیری در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گیرد

دیگر سخنران این ویژه برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین بینازاده مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان فارس بود که در سخنانی با بیان اینکه مسئله مقابله صحیح، معقول و موثر با جریانات افراطی و تکفیری امروز یک مسئله بسیار پر اهمیت و از برخی جهات اولین مسئله جهان اسلام است، گفت: بزرگترین مسئولیتی که امروز بر عهده روحانیت و امت اسلامی قرار گرفته است، مقابله با این جریان است.

وی با اشاره به اینکه ما با جریانات افراطی و تکفیری آشناییم ولی آشنایی سطحی و سوری برای اهل علم و روحانیت که در مقام تعلیم و تربیت و تبلیغ هستند کافی نیست، تأکید کرد: اگرچه این قضیه در ظاهر پوشیده و مخفی نیست اما بررسی ابعاد متعدد این حادثه و جریانات تکفیری و علل و عوامل پدیدآورنده آن بازتاب های بسیار زیان باری در مجموعه امت اسلامی دارد و تاثیرات مخربی که در کل جهان باقی گذاشته است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر جا دارد که موضوع علل به وجود آمدن جریان های تکفیری در ابعاد مختلف خیلی عمیق و گسترده مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در کنار آن باید تاثیرات و بازتاب و معلول های این حادثه مورد کنکاش قرار گیرد.

این مسئول با هشدار نسبت به اینکه فکر نکنید جریانات تکفیری با اینهمه ویرانگری که ایجاد کرده‌اند، با این همه کشتار و تخریب که در جهان اسلام ایجاد کرده اند، به این سادگی از بین می‌روند، افزود: ممکن است اینها از جنبه نظامی سرکوب شوند ولی مقابله با یک فکر و اندیشه، و از بین رفتن آن کار آسانی نیست.

وی با بیان اینکه علما و دانشمندان و کسانی که مبلغان دین هستند و چشم مردم مسلمان برای آموختن تعالیم دینی متوجه آنهاست باید بیشتر از این ها وارد صحنه شوند، ادامه داد: ریشه‌های این جریانات را در ذهن و ضمیر مردم به خصوص جوانان بخشکانند.

حجت الاسلام با تأکید بر اینکه باید علما وظیفه شناس باشند و با این جریانات مقابله علمی شود، بیان کرد: علمای شیعه و سنی نسبت به جریانات افراطی و تکفیری بی اعتنا نبوده اند، مسئولیت شناس بودند و عملی اقدام کرده‌اند که در این میان یکی از کسانی که عمیقا این قضیه را درک کرده‌اند و تلاش مضاعف داشته‌اند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی است.

وی با یادآوری نقش موثر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این زمینه افزود: این عالم دینی جهت مقابله علمی با جریانات افراطی و تکفیری گام‌های بلندی برداشته اند که از جمله آن می توان تاسیس دبیرخانه کنگره با همفکری شورای عالی راهبردی متشکل از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی و بین المللی جهان اسلام، می توان نام برد.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان فارس با بیان اینکه با توجه به استقبال از این حرکت علمی و دینی و نیز ضرورت استمرار مقابله با این جریانات منحرف در این زمینه، کنگره فعالیت‌های خود را به صورت دائمی آغاز کرد و به این ترتیب ۲ کنگره بین المللی به عنوان جریانات تکفیری در دنیای امروز و مسئولیت علمای جهان اسلام در سال های ۹۳ و ۹۴ در شهر مقدس قم با حضور علما و اندیشمندان جهان اسلام برگزار شد، تصریح کرد: نقد علمی و عملی جریانات تکفیری در قالب برگزاری همایش های جهانی در خارج از کشور توسط دبیرخانه این کنگره نقش مهمی در ارسال پیام صلح و دوستی دین اسلام برای دیگر کشورها ایفا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پاکستان، سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، هند و اندونزی از جمله کشورهایی به شمار می روند که تاکنون میزبان همایش‌ها و نشست‌های علمی این دبیرخانه بوده اند، ادامه داد: افزون بر این‌ها برگزاری همایشهای اسلامی دعوت از علمای مذاهب گوناگون برای اثبات همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه مذاهب اسلامی در ایران تاثیر بسزایی گذاشته است.

حجت الاسلام بینازاده با اذعان به اینکه این دبیرخانه علاوه بر نشست‌ها و همایش‌های علمی در حوزه مطالعات بنیادی و کاربردی فعالیت های این کنگره تلاش مستمری داشته است، عنوان کرد: ترجمه آثار ارزشمند در حوزه نقد و نقد جریان های تکفیری به زبان های مختلف و بررسی بیش از ۷۰۰ مقاله علمی از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

این مسئول با تأکید بر اینکه از آنجا که شبهات طرح شده از سوی جریان های تکفیری عامل اصلی جذب جوانان مسلمان به گروه‌های تکفیری بوده است پاسخگویی دقیق علمی به دور از مسائل حساس و احساسی در دستور کار دبیرخانه قرار گرفت که این امر تاکنون با قوت ادامه دارد، گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های دانش افزایی و نقد جریانات تکفیری با همکاری دیگر مراکز علمی و آموزشی یکی دیگر از فعالیت‌های این کنگره است.

 

وی با اشاره به اینکه جریان‌های تکفیری برای پیشبرد اهداف خود در ابعاد نظامی و اعتقادات از رسانه به عنوان ابزار موثر بهره می برد به همین سبب دبیرخانه کنگره وظیفه خود می داند که در حد توان راهکارهای تبادل رسانه ای را در قالب مختلف عملیاتی سازد، افزود: پوشش خبری حداکثری از رویدادها و نشست‌های مختلف دبیرخانه کنگره و انعکاس در رسانه های داخلی و خارجی نیز از دیگر اقدامات موثر در انتقال پیام وحدت و یکپارچگی جهان اسلام به شمار می‌آید.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان فارس با بیان اینکه همزمان با رشد چشمگیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی این کنگره نیز به راه اندازی وب سایت تخصصی نقد جریان های تکفیری اقدام کرده است، اضافه کرد: در این راستا می‌توان به فعالیت هایی همچون رصد آخرین اخبار و انتشار بهترین مقالات در حوزه نقد جریان های تکفیری و معرفی کتابهای مهم و تاثیرگذار در این حوزه اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وب سایت کنگره در سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی در دسترس عموم علاقمندان قرار دارد و امید است که این دبیرخانه با فعالیت های خود بتواند ضمن ترویج اندیشه اصیل اسلامی نقش موثری در خشکاندن ریشه های افراط گرایی و تکفیر ایفا کند که بر همین اساس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری از تمام علاقمندان دعوت به همکاری می کند.

خبرنگار: سحر طاهری

عکاس: علی یگانه لاری

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ ساعت ۹:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین