یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ساخت‌سازهایی که ثبت جهانی قیصریه را به تاخیر انداخته است

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر لار از ثبت مقدماتی اثر تاریخی بازار قیصریه این شهرستان در فهرست آثارجهانی یونسکو در سال ۲۰۰۶ خبر داد و گفت: برخی از ساخت‌سازها…

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر لار از ثبت مقدماتی اثر تاریخی بازار قیصریه این شهرستان در فهرست آثارجهانی یونسکو در سال ۲۰۰۶ خبر داد و گفت: برخی از ساخت‌سازها در محدوده بازار قیصریه ثبت جهانی این اثر را به تاخیر انداخته است.

شهاب الدین رفعتی با اشاره به قدمت بازار قیصریه لارستان از ثبت این اثر تاریخی در فهرست مقدماتی ثبت جهانی یونسکو خبر داد و اظهار داشت:  به دلیل عدم رعایت شرایط و عدم فراهم‌کردن مقدمات لازم همچنان در فهرست باقی مانده است. مدیرپایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر لار افزود: با توجه به اهمیت ثبت مجموعه‌های تاریخی، مجموعه بازار قیصریه، آب انبار دهن‌شیر، مسجد، میدان قیصریه، مجموعه کاروانسراهای گلشن و نو و فضاهای پیرامونی می‌تواند به صورت یک مجموعه شهری مرتبط با هم جهت ثبت در فهرست آثار جهانی آماده شود.

وی با بیان اینکه برخی از ساخت‌سازها در محدوده بازار قیصریه و فضای بلافصل آن از جمله دلایلی است که ثبت جهانی این اثر را به تاخیر انداخته است، گفت: اگر ساخت‌وسازها در محدوده عرصه و حریم این اثر کنترل شود می‌توان روند ثبت جهانی یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران را سرعت بخشید.


مدیرپایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر لار بیان کرد: ارتفاع خارج از ضابطه برخی ساختمان‎ها از جمله بانک ملی در ضلع جنوبی میدان، معماری‌های نامتجانس ساخت و سازهای جدید و شکل‌گیری کاربری‎ها و فعالیت‌های ناهماهنگ از جمله موانع ثبت جهانی است که برای رفع آن همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی شهرستان از جمله شهرداری، فرمانداری و دادگستری نیاز هست.


رفعتی در پاسخ به این سوال که مجوز ساخت‌وسازها در عرصه و حریم بازار بر چه مبنایی انجام شده است؟ خاطرنشان کرد: براساس ضوابط عرصه و حریم صدور هرگونه مجوز برای ساخت و ساز در محدوده آثار تاریخی ثبت شده بر عهده سازمان میراث فرهنگی است که بر اساس قرارگیری موقعیت ملک مورد تقاضا از اثر تاریخی و مبتنی بر تحلیل‌های کارشناسی و تفاسیر قانونی مجوزهایی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: نظارت بر ساخت وسازها به عهده سازمان میراث فرهنگی همان شهر است و در صورتی که پروژه‌ای برخلاف مجوز صادر شده پیش رود، میراث فرهنگی می‌تواند مانع ساخت‌وساز شود.

مدیرپایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهر لار بیان کرد: نکته‌ دیگری که درباره صدور مجوز برای ساخت‌وسازها در محدوده آثار تاریخی وجود دارد، امکان تغییر و بازنگری عرصه و حریم این آثار است که در این صورت شرایط را برای تصمیمات علمی و منطقی‌تر  برای صدور مجوزهای ساخت‌وساز فراهم می‌آورد.

وی از لزوم بازنگری در عرصه و حریم بازار قیصریه خبر داد و گفت: براساس بازدیدها و بررسی‌های انجام شده، می‌بایست گروهی از متخصصان شهرسازی درکنار کارشناسان معماری و باستان‌شناسی به بازنگری و اصلاح عرصه و حریم این اثر تاریخی بپردازند.

رفعتی افزود: بازنگری و اصلاح عرصه و حریم آثاری چون بازار قیصریه و باغ نشاط لارستان این امکان را فراهم می‌کند که با منطقی شدن خطوط عرصه و حریم بر مبنای ضوابط منظری، حقوقی و فنی شرایط برای حفاظت از این آثار ارزشمند تاریخی بیش از پیش فراهم شود.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین