جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۵ب.ظ
::آخرین مطلب 53 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

۷ شهرستان فارس در کانون فرسایش بادی

میلاد لارستان: مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: جلوه‌های مختلف بیابانی در ۱۶ شهرستان فارس قابل رویت است و در تعداد هفت شهرستان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی مشاهده…

بیابانمیلاد لارستان: مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان فارس گفت: جلوه‌های مختلف بیابانی در ۱۶ شهرستان فارس قابل رویت است و در تعداد هفت شهرستان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی مشاهده شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ مهرزاد بوستانی با اشاره به وسعت اراضی بیابانی استان به میزان یک میلیون و ۱۳۰ هزار هکتار اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰ درصد مساحت کشور را بیابان‌ها تشکیل داده‌اند که این وسعت در ۱۷ استان گسترده شده و حتی بسیاری از شهرهای بزرگ کشور را احاطه کرده است.

وی افزود:متاسفانه جلوه‌های مختلف بیابانی در۱۶ شهرستان فارس قابل رویت است و در تعداد هفت شهرستان کانون‌های بحرانی فرسایش بادی مشاهده شده است.

 مدیر کل منابع طبیعی فارس گفت: این کانون‌ها به مناطق مسکونی، اراضی کشاورزی، جاده‌ها، تاسیسات اقتصادی و منابع زیستی علاوه برخسارت‌های جبران‌ناپذیر اثرات منفی بسیاری را هم برجای می‌گذارد.

وی کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و نیز کاهش شدید کیفیت این محصولات در کنار بروز معضلات و شیوع انواع بیماری‌ها را سبب مشکلات فراوان در این راستا عنوان کرد.

 بوستانی با بیان اینکه زنگ خطر بیابان‌زایی سالهاست در استان به صدا در آمده است گفت: آثار نامطلوب بیابان‌زایی تحت تاثیر ناملایمات طبیعی و نیز دستکاری‌های خود سرانه انسان‌ها در طبیعت نمایان شده است.

 وی افزود: فعالیت‌های انجام گرفته در راستای اصلاح و احیاء مناطق بیابانی در قیاس با میزان گسترش سریع روند بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی بسیاز ناچیز است و این اقدامات نمی‌تواند به تنهایی آثار ناشی از تخریب و تصرفات عرصه‌ها و نیز به دنبال آن نابودی پوشش‌های گیاهی در این عرصه‌ها را جبران کند. 

 وی در ادامه اجرای عملیات‌ها و مطالعات انجام گرفته در قالب اجرایی کردن طرح بین‌المللی ترسیب کربن در منطقه ماهور میلاتی شهرستان ممسنی، تهیه نقشه پهنه‌بندی مناطق در معرض بیابانی شدن و پراکنش گنبدهای نمکی در سطح استان و نیز تهیه طرح‌های الگویی احیا و مدیریت مشارکتی عرصه‌های بیابانی با گونه‌های مقاوم را از جمله اقدامات انجام گرفته در این اداره کل دانست.

 بوستانی به جلب مشارکت همگانی در راستای اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی تاکید کرد و گفت:خسارت‌های ناشی از طرح‌های عمرانی و صنعتی در عرصه‌های منابع طبیعی استان با رعایت مسائل زیست محیطی بیش از پیش مورد توجه قرار مسئولان در سطح استان است.

 وی با اشاره به بسیج همگانی در راستای مقابله با تخریب و تصرفات احتمالی در عرصه‌های ملی با مشارکت همه گروه‌ها و اقشار جامعه تاکید کرد و گفت:برای مقابله با این مسئله باید بدور از هرگونه جاه‌طلبی و در نظر گرفتن منافع شخصی و گروهی در حفاظت از این عرصه‌ها گام برداشت چراکه حفاظت از گستره عظیم منابع طبیعی به تنهایی و از عهده یک دستگاه خارج است.

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین