جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۱ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

کشت آزمایشی گلرنگ در اراضی دیم لارستان

مسئول مرکز جهاد کشاورزی حومه لارستان نتایج کشت آزمایشی رقم گلدشت گلرنگ در اراضی دیم شهرستان را اعلام کرد . به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت…

مسئول مرکز جهاد کشاورزی حومه لارستان نتایج کشت آزمایشی رقم گلدشت گلرنگ در اراضی دیم شهرستان را اعلام کرد .

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی لارستان ، صابر یوسفی گفت : برای دومین سال است که کشت گلرنگ به صورت دیم انجام می شود که با توجه به آشنایی مردم شهرستان و بهره برداری از گل و دانه روغنی , این گیاه می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای کشت غلات شهرستان باشد .

وی با اشاره به نتایج دو سال عملیات تحقیقاتی کشت گلرنگ دیم در پهنه شماره ۹ این بخش با نظارت زینت محسنی مسئول این پهنه گفت : بهترین دستگاه کاشت به منظور حفظ رطوبت ، استفاده از کارنده های کف کار و کم خاکورزی است که نسبت به کشت سنتی با تراکم زیاد , مزیت بیشتری دارد .

او با اشاره به اینکه رعایت تراکم از دیگر عوامل مهم پرورش این گیاه است افزود: از آنجایی که بذر این گیاه به ماندابی شدن حساس است در مکانهایی که سیلاب جمع می شود به دلیل خفگی گیاه ، نباید کشت انجام شود بنابراین با استفاده از بذر مناسب می توان ضمن قدرتمند کردن گیاه از شاخه های جانبی بیشتر آن استفاده کرد.

وی ابراز کرد : در صورت استفاده از یک نوبت آبیاری در زمان عدم بارش تا ۳۵ الی ۴۰ روز ، می توان محصول خوبی برداشت کرد.
در ادامه محسنی ، کارشناس بخش مرکزی نیز با اشاره به آفاتی که قبل از سبز شدن به بذر حمله می کنند ، تاکید کرد : بذور بایستی حتما ضدعفونی شوند.

او تصریح کرد : احتمالا گیاه به علت روغنی بودن و داشتن گلهای خوشرنگ آفات بسیاری را جذب خواهد کرد از جمله آفات مهم منطقه مگس گلرنگ ، کرم هلیوتیس، شته و سِنک گلرنگ هستند که با خسارت به قوزه و دانه گلرنگ روی کیفیت و کمیت بذر تاثیر گذاشته و بنابراین حداقل یک نوبت سمپاشی علیه این آفات باید انجام شود .

کارشناس بخش مرکزی بهترین تاریخ کشت گلرنگ را به منظور استفاده از حداکثر بارشها و همچنین برهم زدن تطابق دوره رشد با سیکل زندگی آفت در آذر ماه دانست .

یوسفی با اشاره به برداشت محصول در اوایل خرداد ماه خاطر نشان کرد : کشت های دیم به مراتب از تکنیک کمتری نسبت به آبی برخوردار هستند و در آنها معمولا مبارزه با آفات و علف های هرز و عملیات کاشت با دستگاه مناسب انجام نمی شود ، بنابراین توسعه یک گیاه جدید در اراضی دیم احتیاج به برنامه ریزی بسیار تخصصی دارد .

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۵:۵۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین