جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۵ب.ظ
::آخرین مطلب 22 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4
مسئول خبرگزاری ایرنا در لارستان در گفتگو با میلاد لارستان:

خبر در حوزه مدیران لارستانی چندان جدی گرفته نمی شود؛ زیرساخت فرهنگی لارستان فراهم ولی شکوفایی اش همت می خواهد

روز خبرنگار بار دیگر بهانه ای شد تا به سراغ برخی خبرنگاران برویم. حمید جهان خبرنگار  و مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در لارستان که چند سالی است در لارستان و…

روز خبرنگار بار دیگر بهانه ای شد تا به سراغ برخی خبرنگاران برویم. حمید جهان خبرنگار  و مسئول دفتر خبرگزاری ایرنا در لارستان که چند سالی است در لارستان و جنوب فارس مشغول به فعالیت می باشد در گفتگو با خبرنگار میلاد لارستان می گوید:  جایگاه خبر و رسانه در لارستان و به معنای عام تر آن در جنوب فارس نهادینه نشده و باید گفت در حوزه مدیران لارستانی هم چندان جدی گرفته نمی شود. وی بیان می دارد: متاسفانه برخی مدیران که در لارستان هم مصادیقش بسیار فراوان است سعی می کنند دعوت از  مسوولان کشوری  در سکوت رسانه ای انجام گیرد که این کار اقدام به ضرر توسعه منطقه است. جهان اظهار می دارد: بسیاری از زیرساخت ها و زیربناهای فرهنگی هم اینک در لارستان فراهم است منتها تاکنون راه حل ها و یا بهتر بگوئیم عزم راسخ و همت کافی برای شکوفایی و بهره وری مناسب از این قابلیت ها ایجاد نشده است.

این گفتگو را در ادامه باهم مرور می نماییم:

۱- در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و چند سال است در حرفه خبرنگاری مشغول هستید؟
حمید جهان هستم از سال ۸۷ کار خبرنگاری را آغاز نمودم‌.
۲- رشته تحصیلی شما چیست؟

لیسانس حقوق و دانشجوی ارشد جامعه شناسی

۳- تا بحال در چه شهرهایی مشغول به فعالیت بودید و چه شد که به لار آمدید ؟
از سال ۱۳۸۷ فعالیت خبری و حرفه ای خود را در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شروع کردم . البته پیش از ورود به خبرگزاری ایرنا، نمایندگی چندین روزنامه و مجلات در سطح ملی و فعالیت های فرهنگی و کار روزنامه نگاری را در شهرستان های کهگیلویه و یاسوج بر عهده داشتم

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان، دبیر روزنامه برف و آفتاب در استان کهگیلویه وبویراحمد، ۲ دوره عضو خانه مطبوعات کهگیلویه وبویراحمد به عنوان رئیس هیات مدیره و نایب رئیس از جمله فعالیت های قبلی بنده بوده  و از خرداد سال ۱۳۹۹ هم به عنوان مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) لارستان و ۸ شهرستان جنوبی فارس مشغول به فعالیت هستم.

۴- نظر شما در مورد علاقه مردم لارستان به پیگیری اخبار منطقه و ملی چیست ؟

از نظر من هنوز آنگونه که باید مفهوم و جایگاه خبر و رسانه که مورد انتظار است در لارستان و البته به معنای عام تر آن در جنوب فارس نهادینه نشده است. البته علل های فراوان دارد و نمی توان به صراحت گفت که به این علت خاص مثلا لارستانی ها چندان به حوزه و جایگاه خبر اهمیت نمی هند و یا اینکه برایشان چندان مهم نیست.

 شاید نفع برخی ها در همین پیگیری نکردن خبرهای روزانه باشد و شوربختانه باید به صراحت بگوییم که خبر در حوزه مدیران لارستانی هم چندان جدی گرفته نمی شود و البته یک ایراد اساسی بر می گردد به ما خبرنگاران که نباید اجازه دهیم رکود و لختی و سستی بر برخی ادارات و دستگاه ها حاکم شود.

 نکته عجیبی  برایتان ذکر نمایم. مدیری سراغ داشتم که می گفت پس از ۳۰ سال اولین بار است که شما این همه پیگیری می کنید و از من خبر می زنید!

۵- یک تعریف از خبرنگار و کار خبرنگاری از دیدگاه خود بیان نمایید؟

واقعا و به اذعان بسیاری از صاحبنظران، اهل فن و کارشناسان حوزه خبر هنوز تعریف جامع و کاملی از خبر واقعا نشده که مثلا همانند بسیاری از واژگان دیگر ما بگوییم این یک تعریف برای خبر هست.  خبر در عین ساده بودن اما بسیار پیچیده است و در عین قدمتش اما همچنان تازه و در سیر تکاملی است و هر روز لایه های جدیدی از عرصه خبر به ویژه در این برهه زمانی و این کارزار و با این همه تکثر و پلورالیسم منابع خبری پیدا می شود. مثلا حداقل باید ۱۲ تا ۱۵ اصل مهم در یک تیتر کوتاه خبری رعایت شود و شما خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل

۶- بهترین خبر و بدترین خبری که به نظر خودتان مخابره کرده اید چه بوده است؟
بهترین و در عین حال اثرگذارترین گزارش و شاید غم انگیز ترین هم باشد گزارش مربوط به جانباختگان جاده لار جهرم و بدترین خبر هم خبر سقوط هواپیمای مسافر بری یاسوج در ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ بود.

چند مورد خبر دیگر هم که بنظرم خوب بود نیز با عنوان “غم نامه جاده لار جهرم این گزارش حاوی تصاویر دلخراش است” و خبر “گزارش همسفر با وحید شوتی” و “گذر از خاطره های تلخ” و “میزگرد ایرنا با موضوع تحولات جنوب فارس و نقش مهاجران” بوده است.

۷- بنظر شما آیا ماهیت حرفه خبرنگاری، ویژگی ها و اهمیت آن برای مردم و مسئولان به اندازه کافی شناخته شده است؟
بنظرم من خیر، هنوز جایگاه و اهمیت خبر و رسانه برای بسیاری از مدیران و مسوولان ما نهادینه نشده است.

۸- بنظر شما خبرنگاران با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
مشکلات صنفی همچون نداشتن امنیت شغلی و مسکن و درآمدهای پایین و البته برخی مشکلات ساختاری و ماهیتی هم در این حوزه که در لارستان بیشتر قابل ملموس هست وجود دارد. نبود آموزش های کافی که به عدم کیفیت اخبار و در نهایت خدشه بر کار رسانه ها منجر نی شود. همچنین فاصله فاحش با اصول و کار حرفه ای خبرنگاری  هم از دیگر مشکلات ساختاری و ماهیتی در این حوزه است که باز هم این چالش ها در منطقه ما هم محسوس است.

۹- آیا مسئولان شهرستان با شما همکاری لازم را داشته اند؟
در این خصوص باید ببینیم که همکاری مدیران مثلا در چه حوزه ای و یا چه سطحی از همکاری ها مد نظر است؟ ولی به طور کلی می تونیم بگوییم که خوب بود اما مورد انتظار نبود.

۱۰ – جهت ارتقای فرهنگ عمومی شهرستان لارستان چه راه حل هایی پیشنهاد می کنید؟
پاسخ این مورد را باید از اهل فن و کارشناسان حوزه فرهنگی و فعالان این عرصه گرفت. اما به نظر من بسیاری از زیرساخت ها و زیربناهای فرهنگی و بن مایه این اصل مهم هم اینک در لارستان فراهم است منتها تاکنون راه حل ها و یا بهتر بگوئیم عزم راسخ و همت کافی برای شکوفایی و بهره وری مناسب از این قابلیت ها ایجاد نشده است.

۱۱- با این کلمات اولین جمله کوتاهی که به ذهنتان می آید بیان نمایید:
۱۷ مرداد: روزی برای یادآوری ارزش قلم

نشریه میلاد لارستان: رسانه ای با قدمت، مردمی، پیگیر و دلسوز برای توسعه لارستان

مقام مسئول کشوری: تلاش برای انجام یک مصاحبه خوب تخصصی و عمقی که متاسفانه برخی مدیران که در لارستان هم مصادیقش بسیار فراوان بوده و هست معمولا سعی می کنند دعوت از مقامات و مسوولان کشوری در سازمان های مربوطه خود در سکوت رسانه ای انجام گیرد که این کار آنها بی گمان به ضرر توسعه شهرستان و منطقه و حتی بر خلاف اندیشه آن مدیر به زیان شخص مدیر و مجموعه اش خواهد بود

مردم : بالاترین و با ارج ترین و زیربنایی ترین و بزرگترین سرمایه و پشتوانه توسعه ای هر سازمانی و در معنای عام تر هر مملکت مردم و سرمایه ارزشمند نیروی انسانی هستند که باید بتوان به بهترین و زیباترین شکل ممکن از این سرمایه در راستای پیشبرد اهداف توسعه ای خود بهره برد و طبیعتا برای یک رسانه هم ارزشمندترین سرمایه و هدفش هم همین اعتماد مردم و افکار عمومی است که باید همواره مد نظر صاحبان و فعالان این عرصه باشد

۱۲- یک آرزو برای مردم از نگاه یک خبرنگار داشته باشید؟

یک آرزو برای مردم و حرف پایانی من اینکه امروز با نگاهی به مندرجات و محتوای رسانه ها و مطبوعات وزنه خبرهای زرد و منفی واقعا سنگین تر از خبرهای مثبت شده و رو به فرونی است شاید یک علتش اشتیاق ما خبرنگاران به این خبرها باشد اما روی دیگر آنست که حتما اتفاقاتی افتاده.  از خدا می خواهیم که انقدر رویداد های خوب را در جامعه و برای مردم رقم بزند که فرصتی برای جولان و انتشار خبرهای زرد هم نباشد.

 

مصاحبه: حسین داوری

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۵۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “خبر در حوزه مدیران لارستانی چندان جدی گرفته نمی شود؛ زیرساخت فرهنگی لارستان فراهم ولی شکوفایی اش همت می خواهد”

  1. ناشناس گفت:

    ببخشید چرا خبرهای شهرستانهای لامرد و مهر در قسمت دفتر خبری لارستان بعنوان خبرگزاری ایرنا شعبه جنوب فارس درج نمیشود؟!!

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین