یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

قابل توجه… (بخش هفدهم)

میلاد لارستان: همانگونه که همشهریان و همراهان همیشگی پایگاه اطلاع رسانی میلاد لارستان در جریان هستند، بخش قابل توجه این وب سایت به منظور ارائه دیدگاهها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات، یادداشت…

میلاد لارستان: همانگونه که همشهریان و همراهان همیشگی پایگاه اطلاع رسانی میلاد لارستان در جریان هستند، بخش قابل توجه این وب سایت به منظور ارائه دیدگاهها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات، یادداشت ها و غیره راه اندازی شده است و تا اکنون نیز، به یاری شهروندان،

شانزده قسمت از آن منتشر شده است. همشهریان محترم می توانند برای ارائه نظرات، از طریق ارسال پیام به سامانه پیامکی با شماره: ۵۰۰۰۱۰۰۰۸۸ صدای خود را به گوش مسئولین برسانند.

قابل توجه  صدا و سيماي فارس

موج AM در شهرستان لار قابل شنيدن نيست، موج FM نيز در محدوده شهر قابل شنيدن است ولي از پليس راه كه عبور كردي قابل استماع نيست!

از مسئولين صدا و سيما تقاضا داريم ضمن رسيدگي در رفع مشكل تسريع فرمايند.

**

قابل توجه شبكه بهداشت و درمان لارستان

جلو آنچه  سلامتي مردم را سد مي‌كند بگيريد!

نامه‌اي با امضاي تعدادي از اهالي محله قنبربيگي كوچه تلمبه شهرداري مبني بر انباشت زباله در يكي از آب‌انبارها  واصل و اظهار داشته‌اند كه انباشت زباله‌ها تهديدي براي سلامت  اهالي بوده  و محيط زيست را زشت جلوه داده است  و تقاضاي  پيگيري مجدانه جهت رفع مشكل  نموده‌اند.

***

چرا برکه ساروجی در لار تخریب کردند؟

قدمت تاريخي برکه های لارستان، به پيش از اسلام بازمي‌گردد و از آن‌جا كه لارستان در منطقه‌ی گرم و خشكی قرار دارد، هنرمندان و معمارهاي بزرگ لارستاني، در استفاده‌ی بهينه از آب، كوشش‌هاي فراواني كرده‌اند.

اوج تجلي معماري گنبدي در منطقه، از آن لارستاني‌هاست و آب‌انبار، يكي از شاهكارهاي بزرگ منطقه‌ی جنوب، در ايران به شمار می‌رود.

آب‌انبارها، مرزها را تشکیل مي‌دادند و هر آب‌انبار، را به نام آن محله، مي‌شناختند ساخت برکه از دیرباز بعنوان یک سنت دینی نه تنها درشرع مقدس اسلام بلکه دردین اهورایی و پیامبر زرتشت هم از تقدس خاصی برخوردار بوده است.

در لارستان کهن بیش از ۲۴ هزار  حلقه آب انبار وجودداشته(کتاب تاریخ لارستان اثر مورخ) که اغلب این برکه ها دراعصار  گوناگون توسط صاحبان خیری که از امکانات مالی برخوردار بوده اند ساخته شده است.

افراد کم درآمد نیز درآن سهمی داشته و یا برکه ای برای باقیات و صالحات خود ساخته اند تعداد زیادی از این برکه ها درمسیر رودخانه از گل و لای پر شده اما درسالیان بعد توسط نیکوکارانی كه همت کرده و آنها را لایروبی و یا تعمیر و مرمت نموده اند و باز برای استفاده خلق خدا وقف مجدد کرده اند اما درطی نیم قرن اخیر  تعداد زیادی از این برکه ها توسـط افراد فـرصت طلب بـه تصـرف ملکی درآمده و تعدادی هم دراین دودهه  نابود شده است.

از طرف فرودگاه بین المللی لارستان که به طرف شهر قدیم قبل از رسیدن به میدان صحبت  لاری که می آمدید سمت راست بلوار پرواز چشم هر رهگذری به  برکه گرد وزیبایی می افتاد تنها برکه ای  که در مسیر حفظ شده همین برکه بود  این برکه به برکه  ساروجی معروف بود یکی از برکه هایی که طی سال های متمادی اهالی محله خرمنزار از آب شرب آن استفاده می کردند این برکه هیچگونه مزاحمتی برای مردم نداشت ولی به یکباره طی ۲ روز تخریب و مخزن آن با مخلوط پرکردند.!

علت اینکار چه بوده است؟ وچه کسی این عمل ناشایست انجام داده است؟ ما از مسئول اوقاف لارستان که متولی برکه ها می باشد می خواهیم که برای روشن شدن اذهان مردم پاسخگو باشند وهرشخص حقیقی وحقوقی که در این رابطه دست داشته است باید به مردم معرفی شوند.

صمد کامجو

 

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین