سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

گذری به پیرِ بُراق، بازمانده‌ای از تاریخ دیروز و فراموش شده میراثِ امروز!

پیرِ بُراق، بازمانده‌ای از تاریخ دیروز و فراموش شده میراثِ امروز است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خورشید لارستان، مقبره پیرِ ابوالعَراق یا پیرِ بُراق در سه کیلومتری…

پیرِ بُراق، بازمانده‌ای از تاریخ دیروز و فراموش شده میراثِ امروز است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خورشید لارستان، مقبره پیرِ ابوالعَراق یا پیرِ بُراق در سه کیلومتری جاده خور به براک، و در محوطه شهرک صنعتی خور واقع شده است. طبق کتیبه‌ای که بر سردر مقبره نصب شده این پیر مربوط به سال ۱۱۲۷ شمسی (۲۷۶ سال پیش) یعنی دوره افشاریه و حکومت شاهرخ‌خان افشار است. گرچه در طول زمان بارها تعمیر شده است. آخرین تعمیر و مرمت اساسی آن را حاجی زینل خوری انجام داده و پس از آن، به دلایل مختلف از جمله کمرنگ شدن باور مردم خور به پیرها و حاجات‌شان از رونق افتاده‌ است!

این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما امروزه هیچ نشانی از اینکه یک اثر ملی باشد در آن به چشم نمی‌خورد. سال‌هاست که به حال خود رها شده است و حتی در و پنجره‌های آهنی آن نیز به سرقت رفته است و درختان محوطه پیر را نیز بریده‌اند. گنج‌یابان طمّاعِ بیچاره نیز به هوای گنج بارها خود قبر و اطراف آن‌ را شکافته‌اند! به نظر شما نقش میراث فرهنگی در این میان چیست؟ مطمئن باشید یکبار هم به اینجا سرنزده‌اند این سال‌ها!

معماری این مقبره هم در نوع خود جالب است و بسیار شبیه به آرامگاه دانیال نبی و یعقوب لیث‌ صفاری در خوزستان و آرامگاه دوگنبدان در کوخرد است.

در اطراف پیر، آثار فراوانی از سکونت مردم به چشم می‌خورد. از جمله: آب‌انبارهای ساروجی، چاه‌های آب، بَردی، سفال‌های گوناگون و سنگ‌های بزرگ فراوانی که روزگاری خانه و کاشانه بوده‌اند و امروزه فروریخته‌اند. نام روستای بِراک نیز از همین پیر بُراق گرفته شده است. کمااینکه در منابع پیش از انقلاب نام این روستا به صورت بُراق ثبت شده است. بسیاری معتقدند که ارتباط نزدیکی میان از رونق افتادن این محل با نابودی پَدِز خور وجود دارد. گرچه منابع تاریخی مستند در این‌باره بسیار اندک است و سخت بتوان چیزی را اثبات کرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “گذری به پیرِ بُراق، بازمانده‌ای از تاریخ دیروز و فراموش شده میراثِ امروز!”

  1. ناشناس گفت:

    روزنامه ميلاد هم معلوم نيست دنبال چيست.يك روز بركه و خواهر خوادگي با زرين دشت، يك روز ضرب سكه و مخالفت فسا با ان يك روز مسجد روي اب. لطفا دست برداريد از كارهاي جزيي ،شهر و شهرستان در حال نابودي و تخريب است و شما وقتتان چگونه هدر ميدهيد.لطف با يك روحيه جهادي ومطالبه گري واز طريق مسولين ،فرماندار ،اداره ميراث فرهنگي، شهرداري و شوراي شهر هميشه درحال خواب و يا نزاع داخلي راهكا ري براي بهسازي شهرقديم بيابيد.لطفا زمان را از دست ندهيد.در غير اينصورت مردم شما را نفرين خواهند كرد.از ما گفتن و خود دانيد

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین