یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 56 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

استقرار زائران داخلی و خارجی در موکب مردمی لارستان

مسئول موکب مردمی لارستان از استقرار زائران داخلی و خارجی در این موکب در ایام اربعین امسال خبر داد. به گزارش میلاد لارستان، پیاده‌روی اربعین آیین و گردهمایی دینی است…

مسئول موکب مردمی لارستان از استقرار زائران داخلی و خارجی در این موکب در ایام اربعین امسال خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان، پیاده‌روی اربعین آیین و گردهمایی دینی است که از سوی مسلمانان شیعه و به‌صورت پیاده‌روی از مسیرهای منتهی به کربلا برای زیارت و جمع شدن همه آنها در چهلمین روز شهادت حسین بن علی سومین امام شیعیان در نبرد کربلا انجام می‌شود.

این مراسم بزرگ‌ترین اجتماع دینی جهان خوانده شده می‌شود و هرساله به شکلی باشکوه و بی‌نظیر مردم مسلمان بدون هیچ چشم داشتی تمام داشته‌های مادی خود را در طبق اخلاص می‌گذارند و از مهمانان اربعین حسینی میزبانی می‌کنند.

مردم متدین ایران و به تبع آن لارستان نیز سعی کرده‌اند تا با برپایی مواکب در کشور عراق در این امر مهم و معنوی مشارکت داشته باشند.

در اربعین ۱۴۰۳ تعداد ۴ موکب؛ حضرت زینب کبری(س) در نجف مسیر طریق العلما با ۵۰ دقیقه پیاده روی مستقر در حسینیه طریق الجنت، موکب اربعین حسینی در کربلا سه راه قزوینیه، جنب هتل جواهر، موکب حب الحسین(ع) در مرقد حر حسینیه ابوعقیل و موکب بنت الحسین(ع) در حی العباس،  در اربعین از طرف مردم لارستان خدمات ارائه دادند.

برای اطلاع از جزئیات خدمات و فعالیت‌های این مواکب، خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با مسئولین این موکب‌ها انجام داده است که در نخستین قسمت، مصاحبه با عبدالرضا معتمد مدیر موکب مردمی لارستان را می‌خوانیم:

۱. توضیحاتی درباره موکب(اسم موکب، محل استقرار، فاصله تا حرم، زمان شروع به آماده سازی و آغاز و پایان خدمات و غیره)

موکب مردمی لارستان در کربلای معلی از دهم صفر خدماتش به زائران اباعبدالله الحسین شروع کرد و تا روز اربعین بمدت ۱۱ روز ادامه داشت در طول این مدت در سه وعده غذایی به نحو احسن پذیرایی شد بگونه ایی که همه زائران چه ایرانی و چه عراقی علاقه مند به این غذا بودند.

محل استقرار موکب نزدیک به مرقد مطهر حر و حدود ۱۵ دقیقه با اولین سیطره حرم مطهر اباعبدالله الحسین فاصله دارد (با وسیله نقلیه)

 

۲. چه خدماتی امسال در موکب به زائرین داده شد؟ چند خادم در موکب مشغول به خدمات دهی به زوار بودند؟

خدماتی از قبیل ،ارایشگاه،دوخت و دوز کفش ،پخت نان محلی،خیمه کودکان و انجام کارهای فرهنگی جهت کودکان، پخت حلوای مسقطی توسط قنادی توکل جنوب در این موکب انجام شد.

حدود ۷۰ خادم در طول این مدت و در بخش‌های مختلف این موکب فعالیت داشتند.

 

۳. به لحاظ مالی برای اداره موکب چه میزان هزینه صرف شد؟ محل تأمین هزینه‌ها؟ و آیا مبلغی برای تسویه حساب مانده است؟

حدود ۳۰۰ میلیون نقدی و با احتساب یکدستگاه ژنراتور حدود ۸۰۰ میلیون بصورت غیر نقدی به موکب کمک شد که هنوز مبلغی مانده که تسویه نشده و امیدواریم با قول‌هایی که خیرین داده اند بتوانیم مابقی بدهی ها را بپردازیم.

 

۴. در اربعین امسال چند زائر اسکان داده شدند؟ اوج پذیرش در چه روزی از ایام اربعین بود؟

بطور متوسط روزی ۳۵۰ الی ۴۰۰ زائر داشتیم که اوج پذیرش در سه روز منتهی به اربعین حسینی بود.

 

۵.  آیا از سایر مناطق کشور یا حتی سایر کشورها در موکب لارستانی ها اسکان داده شدند؟

زائرانی از افغانستان و عراق که از استان‌های بصره و اربیل آمده بودند، علاوه بر شهروندان لارستانی از استان‌های تهران، مازندران ،خراسان هم پذیرش کردیم که همه این زائران از امکانات موجود در موکب رضایت کامل داشتند.

 

۶. برای ارائه با کیفیت‌تر خدمات در سالیان آتی چه برنامه‌هایی دارید؟

قراره حسینیه ایی فعلا در دو طبقه ساخته بشود که شرائط بهتری برای زائران مهیا شود.

 

۷. مهمترین کمبودهای موکب که نیاز است تامین شود، چیست؟

برای ساخت این حسینیه نیاز به مساعدت نقدی و غیرنقدی است.

هم برای ساخت و هم تجهیز که امیدوارم در صورت تامین اعتبار تا سال آینده به بهره برداری برسد.

 

۸. عده زیادی از مردم معتقدند بجای ارائه خدمات پراکنده از طرف لارستان از سوی چند موکب، بصورت تجمیعی در فضایی بزرگ انجام شود و با همفکری و همیاری مالی و نیروی انسانی، ساختمانی مجهز و بزرگ احداث شود تا علاوه بر ارتقاء کیفیت خدمات، بتوان در طول سال نیز از آن بهره برد. شما با این ایده چقدر موافق هستید؟

لارستان ظرفیت‌های زیادی براي تاسیس موکب در کشور عراق دارد و به نظر من باید بیش از این موکب داشته باشد همانگونه که تمامی شهرستانهای فارس موکبهای مختلفی در استان‌های کربلا،نجف کاظمین و سامرا و بین نجف به کربلا دارند و فضای اسکان در کربلا بگونه ایی نیست که بصورت تجمیعی و با هم بتوان موکب مشترکی را ایجاد کرد.

 

۹. اگر خاطره‌ای به یاد ماندنی از اربعین امسال دارید، بفرمایید:

سراسر این خدمت رسانی خاطره است اینکه توانستیم همه امکانات لازم را به موقع به کربلای معلی ببریم جز امداد الهی و عنایت اهل بیت علیهم السلام نبوده و اگر این توجهات نبود سنگی جابجا نمیشد ولی به لطف اهل بیت همه مشکلات را پشت سر گذاشتیم و توانستیم خدمات ارزنده ایی ارائه کنیم.

در تمامی مراحل دست غیب را احساس می‌کردم و معجزه وار شاهد گشایش کارها بودم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین