چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۸ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 12

نماینده دهم منطقه را هوشمندانه انتخاب کنیم

۳۵ نفر از شهرستان های لارستان، خنج و گراش با ثبت نام در مراکز قانونی، آمادگی خود را برای ورود به بهارستان اعلام کردند. تا زمان نگارش این مقاله خبرهای…

۳۵ نفر از شهرستان های لارستان، خنج و گراش با ثبت نام در مراکز قانونی، آمادگی خود را برای ورود به بهارستان اعلام کردند. تا زمان نگارش این مقاله خبرهای منتشر شده حاکی از عدم احراز صلاحیت و یا رد صلاحیت تعداد قابل توجهی از نامزدها است كه واکنش هایی نیز در بین مردم و فعالان در پی داشته است.

این افراد همچنان می توانند از مجاری قانونی پیگیر وضعیت خود باشند و تا روز اعلام اسامی نهایی واجدین شرایط ورود به بهارستان از سوی شورای نگهبان صبر نموده و پس از آن تبلیغات خود را رسما آغاز نمایند و تا  آن روز هر احتمالی (رد صلاحیت نهایی کاندیداها و یا اضافه شدن کاندیداهایی که در این مرحله حذف شده اند و یا ائتلاف، انصراف و…) دور از ذهن نیست. کاندیداهایی که ثبت نام نموده اند اظهار نظرهای جالبی داشته اند که در خور تامل بوده و هوشیاری فعالان حوزه انتخابیه را می طلبد:

برخی از نامزدها خود را لاری  معرفی نموده و گفته اند که برای توسعه لارستان طرح و برنامه آماده دارند، بعضی  توسعه سیاسی و برخی توجه به توسعه اقتصادی منطقه را از اولویت های خود دانسته اند، یکی از نامزدها از  استان فارس جنوبی به مرکزیت… سخن گفته است، برخی  از  طرح های اجرایی برای توسعه راههای منطقه و دیگری از ارتقای بخش های منطقه سخن گفته است و نامزد دیگری آب رسانی و اتصال راههای منطقه را از اقدامات خود می داند و…

در ادامه مطالب گذشته در نظر داشتم اتفاقات بعد از دوره اول مجلس را بازگو نمایم اما از آنجایی که عملکرد برخی از نامزدهای حاضر (که قبلا در پست های مختلف مدیریتی یا نمایندگی مجلس بوده اند) زیر سوال می رفت و به نوعی تبلیغات منفی علیه آنان محسوب می شد موضوع انتخابات را از زاویه دیگری دنبال می کنم.

کاربران محترم سایت های میلاد و آفتاب لارستان و نیز همشهریان گرامی مواردی را یاد آوری کرده اند*  و به بعضی نکات نیز توجه نشده است:

۱) مناطق و بخش ها پیشرفت خود را در ارتقای سیاسی دانسته و رسیدن به کرسی بهارستان را یک راه میان بُر می دانند و این نشان می دهد که منطقه ما سیاست زده است و این دیدگاه فرصتی را برای عده ای فراهم نموده تا برای جمع آوری آرا، خود را علاقه مند به ارتقای آن منطقه نشان دهد.

فعالان اجتماعی بخش ها و شهرها باید به این نکته ظریف و درعین حال مهم توجه کنند که فقط به وعده های های انتخاباتی دلخوش نباشند **

چند روز پیش یکی از فعالان و از اعضای شورای شهر یکی از بخش هایی که خواهان ارتقا هستند را در کنار یکی از محترمین و معتمدین دیدم که در حال بحث و گفتگو بودند. مشارالیه ضمن بحث داغ انتخابات به موضوع عدم ارتقای زادگاه خود اشاره نمود و گله مند بود که چرابخش… ارتقا یافته اما بخش های … و … همچنان در جا زده اند؟! از ایشان سوال شد آیا از طرف مردم و یا مسئولین لار کوتاهی شده است؟ که پاسخ ایشان منفی بود و اضافه کردند که اتفاقا در مقطعی با جمعی از مسوولین و معتمدین به شیراز و تهران هم رفتیم و قول هایی داده شد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. و به این باور رسیده ام که مردم لار برخلاف تصور، با ارتقای هیچ بخشی مخالف نیستند و معتقدم موانع دیگری است که به درخواست ارتقای بخش ها توجه نمی شود و این حق طبیعی لار است که ارتقا پیدا کند تا به تبع آن سایر بخش ها نیز ارتقا پیداکنن. ایشان گفتند یکی از کاندیداهای فعلی در حضور عده ای از مردم وعده داده که من موضوع ارتقای شما را به جد پیگیری می کنم که حاضرین به ایشان پاسخ داده اند مردم ما می دانند که شما برای ارتقای کدام منطقه وارد رقابت شده اید و…

۲) در کامنت ها به نقش  ملی و کلیدی حضور یک نماینده در مرکز قانون گذاری توجه نشده است در حالیکه  نماینده مجلس دو وظیفه مهم و اساسی برعهده دارد یکی قانونگذاری و دیگری نظارت.

اگر نمایندگان ادوار گذشته منطقه با یک نگاه ملی و با هدف پیشرفت همه جانبه منطقه در زمینه های مختلف اعم از (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و…. ) با یک برنامه و طرح مدون تلاش کرده بودند امروز علاوه بر مناطق جداشده، بخش هایی چون اوز و جویم و بیرم نیز ارتقا یافته بودند و اینقدر به مردم لار اتهام نمی زدند و جالب اینجاست کسانی که از  سایر بخش ها نماینده مردم بوده اند از اولین روزهای ورود به مجلس بیشتر بدنبال ارتقای زادگاه خود بوده و به توسعه و پیشرفت کل منطقه و به ایجاد زیر ساخت ها (فرودگاه، راههای ارتباطی، فراهم کردن بنگاههای اقتصادی جهت اشتغال پایدار، مراکز دانشگاهی، بیمارستان ها، اماکن ورزشی و… ) توجه نداشته اند جدا شدن بعضی مناطق مطالبات سایر بخش ها را بالا برده است که علاوه بر پیگیری های مدیران شهرستان نگاه مثبت مقامات عالی رتبه نظام را می طلبد.

۳) برخی از کاربران محترم حضور یک نماینده همسو با دولت را توصیه نموده که با رایزنی ها و ارتباط با مسوولان کشوری بتواند امکانات بهتر و بیشتری را برای مناطق اخذ نماید. ضمن احترام به این دیدگاه، حق انتخاب را به مردم واگذار نموده تا با توجه به شاخص ها  نماینده اصلح را انتخاب کنند.

۴) برخی از کاربران به بی اعتمادی مناطق نسبت به لار اشاره کرده و از عدم تلاش برای پیشرفت منطقه سخن گفته اند اما هیچ مصداقی ذکر نکرده اند یعنی این همه اقدامات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی (ارتقای روستاها و شهرها و بخش ها، آبرسانی، برق، بهداشت، آموزش و پرورش، مخابرات و جاده و…) دهه های گذشته که در روستاها و درشهرها و بخش ها صورت گرفته نمایندگان مجلس نقشی نداشته اند؟ که یقینا پاسخ همه منفی خواهد بود. بهتر است نگاهی به وضعیت منطقه بیندازیم و ببینیم آیا مردم لار و لاری ها در پیشرفت منطقه و محرومیت زدایی روستاها نقشی داشته اند یا خیر؟

دیروز لار یعنی مرکز شهرستان در مقایسه با دیگر شهرستان های فارس در جایگاه مناسبی نبود و بخش ها و مناطقی داشت که یکی از دیگری محروم تر بودند. بخش های لامرد و جویم و اوز و مناطقی چون درز و سایبان و روستاهای زیادی از بخش مرکزی فاقد امکانات اولیه عمرانی، بهداشتی، آموزشی، برق، جاده و… بودند و فرصت هایی پیش روی منطقه بود اما به درستی از آن استفاده نشد تا شاهد چندپارگی منطقه باشیم. نگارنده  تقریبا در همه بخش های فعلی و شهرستان های جداشده از لارستان قدیم به عنوان یک فرهنگی  خدمت نموده و شاهد خدمت رسانی  نهادهایی چون جهادسازندگی، بنیادمسکن و… به همه مناطق بوده ولی امروز عده ای که از گذشته بی اطلاع هستند این خدمات را فراموش کرده اند.

آن زمان که اکثر روستاها و بخش های لارستان از نعمت آب و برق وجاده و مدرسه و درمانگاه و خانه بهداشت و مخابرات و سواد نیروهای بومی… بی بهره بود لاری ها در سمت نماینده مجلس و فرماندار و بخشدار و فرهنگی و جهادگر… به منطقه خدمت نمودند. درصد با سوادان مناطق که میراث دوران پهلوی بود در پایین ترین رتبه بود و حضور فرهنگیان در روستاها و بخش های تابعه به رفع محرومیت فرهنگی منطقه کمک نمود تا منطقه در شاخص فرهنگی (با سواد) از دیگر مناطق عقب نماند و صادقانه به رفع محرومیت منطقه کمک نمودند و خدمات فعالان لار، به دورترین روستاها ی  محروم منطقه در اذهان نسل انقلاب است. پس شایسته است واقع بین باشیم.

خوانندگان و کاربران محترم به این سوالات پاسخ دهند:

۱)آیا وقتی مناطق خواهان ارتقا هستند بطور طبیعی این حق مردم لار نیست که برای ارتقای زادگاه خود و کل منطقه تلاش نمایند؟

۲)آیا اگر نماینده دهم بر ارتقای کل منطقه پافشاری نماید حقوق همه بخش ها تامین نمی شود؟

————————-

*یکی از معتمدین محترم شهر لار جناب آقای یحیی عطایی از فرهنگیان خوشنام و بازنشسته، برخی از مکاتبات خود با نمایندگان اسبق لارستان (شهید نصیری،آقایان علوی و موسوی لاری) و دیگر مسوولان کشور را در اختیار نگارنده گذاشت. ضمن تشکر از این همشهری گرامی، خلاصه آنچه در این مکاتبات مشهود است تقاضای معتمدین برای ارتقای کلی منطقه بوده و متاسفانه به دلایلی که قبلا ذکرشد به سرانجام نرسید.

** پیشنهاد می شود فعالان، دلسوزان و معتمدین لار و بخش ها و شهرستان های همجوار با مشورت و تبادل نظر، طرحی مدون برای ارتقای مرکز شهرستان و دیگر بخش ها به مسوولان بلند پایه نظام ارائه دهند و یکبار برای همیشه این سیاست زدگی را در منطقه جمع کنند تا فرصت سوء استفاده فراهم نشود و پیشرفت و توسعه منطقه سرعت بگیرد.

 غلامرضا حامد پور

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۴:۲۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “نماینده دهم منطقه را هوشمندانه انتخاب کنیم”

  1. روح الله گفت:

    عالي بود.اميدوار بودم با تغيير قالب سايت نوشتن ايميل ضروري نباشه ! بهرحال قالب خوبيه ، قالب قبلي يا بعضي موبايلها باز نميشد .

  2. روح الله گفت:

    لطفا طلوع آفتاب را هم به نمايش اوقات شرعي اضافه کنيد ممنون

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین