چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۶ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3
خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی لارستان/

طومار بهسازی سریعتر و اصولی بازار قیصریه امضاء شد+سند

میلاد لارستان: جمعی از مردم، کسبه و بازاریان با تهیه و امضای طوماری به مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، خواستار بهسازی طرح نیمه تمام ضلع غربی بازار قیصریه لار در اسرع وقت و به شکل اصولی شدند.

جمعی از مردم، کسبه و بازاریان با تهیه و امضای طوماری به مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، خواستار بهسازی طرح نیمه تمام ضلع غربی بازار قیصریه لار در اسرع وقت و به شکل اصولی شدند.

به گزارش میلاد لارستان؛ جمعی از مردم، کسبه و بازاریان با تهیه و امضای طوماری به مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، خواستار بهسازی طرح نیمه تمام ضلع غربی بازار قیصریه لار در اسرع وقت و به شکل اصولی شدند. متن این طومار به این شرح است:

بسمه تعالي

مديركل محترم اداره كل راه وشهرسازي شهرستان لارستان
جناب آقاي محمدرضاباقري فرد

باسلام واحترام:
مدت زمان زيادي است كه از اقدام در جهت بهسازي حريم “بازارقيصريه”مي گذرد، و اينك”ضلع غربي”بازاركه عمليات ساماندهي آن به طول انجاميده، لذا مايليم در جهت اهميت موضوع به عرض برسانيم كه، قريب ٢٠ سال ازاين خرابي ها مي گذرد اين در حالي است كه همگي واقفيم “بازارقيصريه” هم از لحاظ اقتصادي، كه روزانه افراد زيادي از أقصي نقاط لارستان در اين منطقه رفت و آمد دارند و هم به سبب تاريخي و مذهبي قرار گرفتن “مسجد جامع”كه نماز جمعه درآن برگزار مي شود از نقاط مهم و استراتژيك شهر مي باشد.

لذا طولاني شدن اين عمليات موجب آلودگي بصري و زيست محيطي و خدشه دار شدن چهره فرهنگي لارستان ومهمترين آثارتاريخي آن شده است و همچنین به نوعي حقوق شهروندي مردم وساكنان آن محل ناديده گرفته وعلاوه برآلودگي و نازيبايي منطقه سلامت افراد هم در آن منطقه به خطر افتاده است.

بنابراین به نظر مي رسد توجه فوري به اين موضوع يكي از مهمترين وظایف نهادهاي مؤثر و درگير درمساله است و اين بي شك خواست بخش مهم و غالب مردم فرهنگ دوست، علاقه مندان به میراث کهن شهر لار و ساکنین محل مي باشد.

از سوی دیگر طرحي كه درجهت بهسازي اين بخش “ضلع غربي” بازار قيصريه آماده شده داراي نقاط ضعف وساماندهي غيركارشناسانه اي است كه باتوجه به مطالعه طرح موجود توسط برخي از از متخصصين بومي علاقه مند، لازم مي دانيم نكات زير را يادآور شويم.

۱- ایجاد دیواری جدید در کنار بازار که دید منظر و خط آسمان گنبدهای بازار قیصریه را به طور کامل از بین برده است.

۲- اجرای نادرست کف سازی، به علت استفاده از مصالح مدرن به جای مصالح بوم آورد.

۳- بعلاوه این طرح مصوب، به هزینه ای بیش از آنچه که از سوی آن اداره محترم در نظر گرفته شده است احتیاج دارد.

۴- به لحاظ منطقی و علمی، طراحی و فضا سازی در بافتهای تاریخی، باید توسط تیمی مرکب از متخصصین معماری، شهرسازی، مرمتگر بنا و بافتهای تاریخی، عمران و نقشه برداری تایید و نظارت گردد.

اما متاسفانه در طراحی فضای ضلع غربی بازار چنین ترکیبی مشاهده نمیشود و این موضوع بر تردیدها در خصوص عدم طراحی اصولی فضا میافزاید.

استحضار دارید بر اساس قوانین مصرّح، پیرامون مرمت، فضا سازی و ساماندهی بافتهای تاریخی، اجرای سازه های الحاقی (دیوارسازی، فضاسازی، مبلمان و المانهای شهری و …) ممنوع می باشد. اما در صورت لزوم ضروری است این سازه ها از لحاظ مصالح و اجرا با بافت هماهنگی و همخوانی داشته باشند.

در پايان، برخورد لازم مي دانيم این نکته را متذکر شویم، با توجه به وضع موجود بازار، حریم و بافت آن و نیز طرح های در حال ساخت کنونی، رد کلی پیشنهاد ثبت بازار قیصریه لار از سوی نمایندگان سازمان یونسکو، دور از ذهن نخواهد  بود.

رونوشت به:
نماینده محترم حوزه لارستان، خنج و گراش
فرماندار محترم فرمانداری ویژه لارستان
نشریات شهرستان

bazar

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین