پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۸ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

بازار قیصریه لارستان؛ الگویی برای بازارهای اصفهان و شیراز

میلاد لارستان: بازار قیصریه لارستان یکی از قدیمی ترین و زیباترین بازارهای ایران است که به لحاظ معماری از ارزنده ترین نمونه های معماری اسلامی به حساب می آید. به…

میلاد لارستان: بازار قیصریه لارستان یکی از قدیمی ترین و زیباترین بازارهای ایران است که به لحاظ معماری از ارزنده ترین نمونه های معماری اسلامی به حساب می آید. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صداو سیما

(واحد مرکزی خبر) محمدحسن صداقت کارشناس معماری می گوید: معماری بنای این بازار نمونه ای برای ساختن سایر بازارها ی قدیمی ازجمله بازار اصفهان و بازار وکیل شیراز بوده است.

وی گفت: این بنای تاریخی ۱۳۰۰ سال قدمت دارد و تا کنون از رونق خاصی برخوردار بوده است.
صداقت افزود: این بازار یک مجموعه نفیس و پر تنوع معماری قدیم ایران است و جلوه های بارزی از شیوه های معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی به چشم می خورد .

این کارشناس معماری افزود: جالب ترین قسمت بازار قیصریه لارستان طرح چهار سوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است.

با توجه به گرمسیری بودن منطقه، ارتفاع طاق های ضربی بازار قیصریه به گونه ای است که بر روی طاق ضربی چهارسوق بادگیر ساده ای زده اند که تصفیه هوای بازار از آنجا صورت می گیرد.به همین جهت بازار قیصریه در تابستانها خنک است.

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین