سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

توسعه گردشگری لارستان؛ معطل تعلل مسئولین

عضو فراکسیون گردشگری مجلس، با بیان اینکه برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید ظرفیت گردشگری کشور به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال برسد، گفت: گردشگری صنعت بدون…

عضو فراکسیون گردشگری مجلس، با بیان اینکه برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی باید ظرفیت گردشگری کشور به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال برسد، گفت: گردشگری صنعت بدون آلایندگی بوده که افزایش منابع مالی کشور را در پی دارد. امیر خجسته با تاکید بر وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی با عمر بیش از چند قرن در کشور،‌ گفت: متاسفانه آماده نبودن زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری باعث شده همچنان به درآمدهای نفتی وابسته باشیم این درحالی است که امروزه بسیاری کشورها از گردشگری به عنوان راه درآمد پایدار بهره می‌گیرند.  رئیس کمیسیون شوراها و

امور داخلی کشور در مجلس نهم، با انتقاد از سهم پایین کشورمان در جذب توریست، تصریح کرد: در شرایطی که طبق برنامه‌ریزی‌ها ایران سالانه باید ۲۰ میلیون گردشگر جذب کند اما این رقم هم اکنون به ۴ میلیون کاهش یافته، این در حالی است که کشور ترکیه سهم ۱۰ میلیونی برای جلب توریست داشته که برنامه ریزی منسجم این رقم را به ۴۰ میلیون افزایش داده است.به گزارش میلادلارستان و به نقل از خانه ملت وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای جذب توریست در کشور، گفت: برای جذب گردشگر که منابع مالی بسیاری را به کشور تزریق می‌کند باید برنامه ریزی دقیق توام با سرمایه‌گذاری برای تامین زیرساخت‌ها صورت بگیرد. خجسته درآمد حاصل از جذب توریست را راه توسعه درآمدهای پایدار خواند و تاکید کرد: بعضی کشورها به این درآمد توجه ویژه کرده و در حال حاضر مهم‌ترین منبع درآمدی خود را بر گردشگری قرار داده اند در حالی که ما همچنان به فروش نفت و درآمدهای ناشی از آن تکیه داریم.

میلادلارستان:

بی شک منطقه لارستان با آب و هوای منحصر به قرد خود در طول سال می تواند یکی از مکان های مناسب جذب توریست در جنوب و حتی کل کشور باشد اما متاسفانه از این پتانسیل به نحو مطلوب بهره گرفته نمی شود. این مهم نیاز به همکاری ارگان های مختلف لارستان شامل میزاث فرهنگی، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری ویژه و .. می باشد. متاسفانه رویکرد فکری مسئولین به نحوی نیست که بخواهند پتانسیل توریستی لارستان را به خوبی معرفی نمایند. استفاده از توان اداره کل فرودگاه بین المللی لارستان می تواند لارستان را به ۸۰ تا ۳۰۰ پایتخت دنیا معرفی کرده و توریست های مختلف از کل دنیا را به این منطقه بکشاند. توسعه گردشگری سلامت به عنوان یکی از راه های توسعه لارستان باید مدنظر باشد.

همچنین وجود دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لارستان که یکی از وظایف و فعالیت های آن توسعه گردشگری است را نیز نباید از نظر دور داشت. لارستان با عقبه تاریخی- فرهنگی و آب و هوایی و نیز وجود مسیر های مختلف زمینی و هوایی باید به توسعه بین المللی گردشگری در خود بیندیشد و این مهم شدنی نیست مگر این که تعلل مسئولین از بین رود. معرفی پتانسیل های مختلف گردشگری منطقه در پروازهای خارجی لارستان می تواند لااقل یکی از راه های مناسب در این زمینه باشد.

شاید بد نباشد به بازخوانی بخشی از مطالب گذشته میلادلارستان پیرامون توسعه گردشگری بپردازیم “با تغییر نگرش مردم و مسئولین باید رویکرد فرهنگی لارستان به سمت انجام فعالیت های کیفی و کاربردی برود که علاوه بر سودآوری برای منطقه بتواند نام لارستان را نیز در ایران درخشان کند. به عنوان مثال در شهر لار آب انبار های بسیاری وجود دارد که میتواند لارستان را نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر به فرد کند . اگر و تنها اگر به همین آب انبار ها بها داده شود و مرمت وبازسازی مناسب صورت گیرد، می تواند لارستان را در زمره شهرهای دارای جاذبه مناسب توریستی به شمار آورد. به عنوان مثال می توان گفت یزد شهر بادگیرهاست چرا لارستان شهر آب انبارها نباشد .این عنصر مهم تاریخی یکی از هزاران پتانسیل لارستان می باشد .  همچنین احیای کاروانسراهای داخل شهر و همچنین بین راهی که تعدادشان کم نیست ، احیای خانه های تاریخی لارستان، احیای بافت تاریخی شهر قدیم، شناساندن چار برکه و دهنشیر که زاد گاه اصلیش لارستان است

تازه این بخشی کوچک از پتانسیل تورسیتی و گردشگری لارستان است.

این مهم علاوه بر موضوعات بالا می تواند  با احداث  سایت بزرگ رصدخانه ای و موزه و نمایشگاه دائمی در کنار پژوهش سرای علمی و از همه مهم تر ایجاد منطقه تفریحی، علمی و فرهنگی در تپه رصدخانه  صورت پذیرد.
چرا که آسمان لارستان پس از کرمان بهترین آسمان در کشور است این مهم می تواند توریسم پروری و جذب سرمایه را در منطقه به ارمغان آورده و  درآمد ناشی از این منبع می تواند سالیانه معادل کل هزینه استفاده شده در ساخت این مرکز باشد.   طرح هایی همچون سنگ چینی دامنه تپه و ایجاد استراحتگاه های طبیعی، و تزیین آن ها با نمادهای نجومی و آموزشی در هر محل در دامنه، و ایجاد چند راه برای عبور به بالای تپه با جلوه های متنوع طبیعی و علمی، همراه با فضای سبز جذاب و آبشار مصنوعی.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲:۴۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین