سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

جاده های لارستان بزرگ شایسته توجه ویژه

….. تمام ورودی های لار  حداقل۵ وحد اکثر۱۰ کیلومتر ۴خطه می شوند ….. تلاش می کنیم در سال ۹۳با دو به سمت جهرم حرکت کنیم ….. جاده لار- بستک را…

….. تمام ورودی های لار  حداقل۵ وحد اکثر۱۰ کیلومتر ۴خطه می شوند ….. تلاش می کنیم در سال ۹۳با دو به سمت جهرم حرکت کنیم ….. جاده لار- بستک را بهسازی می کنیم  و… مطمئن باشیدزمانی از لار ستان خواهم رفت که بدانم دیگرتاثیری ندارم و در آن شرایط قطعا یک روز هم نمی مانم و….. این جملات  بخش هایی از آخرین مصاحبه مدیر کل راه و شهرسازی لارستان (جناب مهندس نصر )با رسانه های منطقه است . و شاه بیت کلام مدیرکل : «جاده های لارستان در شان این شهرستان نیست» سال قبل در مطلبي به بررسي وضعيت راه هاي منطقه پرداخته و از نبود

بزرگراه در مرکز شهرستان و از عدم برنامه ريزي مديران سابق در این خصوص  انتقاد شده بود و از تلاش چند ماهه آقاي مهندس نصر به عنوان مدير كل راه و شهر سازي لارستان تقدير و  از ايشان تقاضا شده بود تا با يك برنامه ريزي منطقي كاستي هاي گذشته در اين زمينه جبران نمایند مدت كوتاهي پس ازآن  به اتفاق تعدادي ازمعتمدين و برخي اعضاي سابق شوراي اسلامی شهرلار  با ايشان ديداري داشتيم و در آن جلسه حاضرين نقطه نظرات و پيشنهادات خود را  ارائه دادند و  جناب مدير كل از برنامه هاي كوتاه مدت و بلند مدت خود گفتند و اضافه نمودند که با توجه به بازديدهايي كه از منطقه داشته اند نقايص و اشكالات راه هاي منطقه را به كمك همكاران خود شناسايي كرده  تا در آينده در رفع آن اقدام نمايند همچنين اشاره داشتند كه برخي ازطرح ها نياز به توجيه فني آن در سطح وزارت  و برخي نيز به حمايت و پيگيري مسئولان شهرستان بستگي دارد و اولویت اول خود را اتمام طرح هاي نيمه تمام و رفع خطر ازمسير هاي تحت پوشش دانستندو در آن زمان  بودجه سالانه كشور هنوز به تصويب مجلس نرسيده بود و انتخابات رياست جمهوري نيز در پيش بود  از طرفی اداره كل نیز همانند سایر ادارات با كمبود بودجه مواجه بود اما قول مساعد دادند كه ورودي لار از سمت جهرم و محورخور – شهرقديم را تا پايان سال به اتمام برسانند كه وعده های مدیر کل  در خصوص دو پروژه فوق الذکر عليرغم كاهش اعتبارات ، به بهره برداری رسید و اقدامات دیگری که در نقاط مختلف منطقه برای بهبود جاده های شهرستان ها و بخش ها انجام داده اند که قابل تقدیر بوده و امید می رود همچنان تداوم داشته باشد .

اما چند نکته : هر یک از محورهای ارتباطی منطقه اولویت خاص خود را دارد  و بار مالی مستقلی را می طلبد و نگارنده به چند محور از مرکز شهرستان اشاره می کند (( این به معنی نادیده گرفتن سایر طرح های شهرستان ها و بخش های تابعه نیست )) و تعیین اولویت آن بر عهده کارشناسان اداره کل می باشد مهندس نصر در مصاحبه خود گفتند حتی یک ریال ازسهم یک منطقه را در جایی دیگر هزینه نمی کنند. و این نگاه جامع و هدف دار  به توسعه متوازن راه های منطقه ستودنی است .

۱-    وضعیت جاده های مرکز شهرستان (که اداره کل در آن واقع شده)با دیگر شهرستان ها و استان ها شایسته توجه ویژه است همچنانکه خودشان به این موضوع تصریح نموده اند که جاده ها در شان مردم این منطقه نیست شهرستانی که یکی از قدیمی ترین شهرستان های استان وکشور است و تنها شهرستان از استان فارس است که بیش از چند دهه برخوردار از اداره کل ، اما از هیچ سمتی دارای بزرگراه نبوده است و چرایی آن نه موضوع این نوشته است و نه ارتباطی به عملکرد مدیریت فعلی دارد اما انتظار داریم این عقب ماندگی گذشته، با مدیریت جهادی جبران گردد و تمام محورهای تحت پوشش اداره کل(همه شهرستان ها و بخش های لارستان بزرگ )بر اساس اولویت ها و شاخص ها به نقطه ایده آل برسدمحورهایی که اینک به یک شاهراه ارتباطی برای هموطنان کشور تبدیل شده باید بیش از پیش از ایمنی کافی برخوردار باشد .تخصيص اعتبار  براي چهار خطه کردن محورهای :

*لار- بندرعباس :امید است توجه به این محور در دستور کار مجموعه مدیریت شهرستان  هم باشد و اداره کل راه و شهرسازی نیز به آن اهتمام   ویژه داشته باشدزیرا این مسیر علاوه بر منافع  اقتصادی فراوانی که برای مردم و دولت (ترانزیت کالا و خدمات )دارد در رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه و ورود سرمایه  و سرمایه گذار سهم بسزایی خواهد داشت از طرفی این مسیردر طول سال مورد استفاده هموطنان زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از بنادر و جزایر جنوبی می باشد .ایمنی جاده برای سلامتی هموطنان و همه لارستانی ها ضروری است .

*لار –  بستك :این محور نیز از اهمیتی  چون محور لار – بندرعباس برخوردار است امید می رود با هماهنگی  ادارات کل راه و شهرسازی لارستان و هرمزگان و هماهنگی بین نمایندگان مجلس  این شهرستان هااین مسیر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

*لار- جهرم: اهمیت بزرگراه لار – جهرم با توجه به پیشرفت قابل توجه محور جهرم – شیراز  دو چندان است و تامين  اعتبار براي این پروژه ( جناب مهندس نصر از آن به عنوان یک اولویت دربرنامه  سال جاری نام برده اند) از اهمیتی خاص برخوردار است. انتظار می رود  این مسیر امسال با سرعت بیشتری از طرف لار ادامه پیدا کند و همزمان (با هماهنگی  اداره کل راه و شهرسازی استان فارس ) از طرف جهرم به سمت لار نیز شروع شود.

۲- توجه به اتصال راه هاي مناطق و شهرستان ها و بخش هاي لارستان به گونه اي كه هر ساله با تزريق اعتبارات ويژه چند کیلو متر ازمسير هاي مورد نطربه سمت مركز شهرستان به بزرگراه تبدیل شود .با عنایت به اینکه اکثر راه های منطقه بیش از چند دهه از عمر آن می گذرد نیاز به توجه جدی دارد اگر ترتیبی داده شود که به درخواست های مشروع مناطق و شهرستان ها بر اساس اولویت عمل شود از بسیاری نارضایتی ها کاسته می شود (همچون جاده بخش بیرم که با حضور استانداردر اولویت قرار گرفت )

۳-    رفع خطر از بعضی راه های روستایی که حادثه آفرین بوده اند مثلا بنا به گفته مسئولین بخش بنارویه (در جلسه شورای اداری بخش با حضور نماینده مجلس )محور شهر بنارویه بابعضی روستاها در طول ۲ سال تلفات زیادی داشته که شایسته است در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به رفع خطر از این مسیر و دیگر روستا ها و مناطق اقدام شود.

۴-    در خصوص راه هایی که در حوزه اداره کل راه و شهر سازی لارستان است و منابع آن غیر از منابع معمول می باشد(مثلا اعتبارات تخصیصی وزارت نفت برای بعضی شهرستان ها )  اطلاع رسانی شود چرا که مردم به این موضوع حساس هستند اگر توزیع اعتبارات به پروژه های مناطق  با اطلاع رسانی همراه باشد  از بروز شایعات جلوگیری  می نماید .

۵-    توجه به راه آهن شیراز –جهرم- لار –بندر عباس که چند سالی است به دلائلی متوقف شده انتظار می رود با رفع موانع و جذب منابع دولتی و بخش خصوصی از وضعیت فعلی خارج و به مرجله اجرایی برسد اخیرا رئیس جمهور محترم جناب دکتر روحانی در بازدید از وزارت راه و شهرسازی به اهمیت راه های ریلی در دولت تدبیر و امید تاکید داشتند همچنین در  جلسه مشترک آقایان دکتر جعفر پور و دکتر رضایی نماینده جهرم با آقایان لاریجانی رئیس مجلس وآخوندی وزیر راه وشهرسازی بر اهمیت توجه ویژه به راه آهن شیراز – لار – بندرعباس اشاره شده بود.امیدواریم مدیر کل همراه با دیگر مسئولین شهرستان  از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را بنمایند.

در پايان با قدردانی از زحمات شما (مهندس نصر) و همکارانتان، امیدواریم سال ۹۳ برای کل منطقه پربار باشد

غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۵:۱۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین