دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

گفتگوی مفصل با رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان

میلاد لارستان: رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه ۵۰ طرح پژوهشی در دانشکده پزشکی لار در حال انجام است گفت: عمده این طرح‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی و…

میلاد لارستان: رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با بیان اینکه ۵۰ طرح پژوهشی در دانشکده پزشکی لار در حال انجام است گفت: عمده این طرح‌ها در زمینه سلول‌های بنیادی و نانوتکنولوژی است. دکتر حسین فرامرزی در گفتگو با خبرنگار میلاد لارستان؛ با اشاره به اهداف اجرای طرح تحول سلامت، اظهار کرد: این طرح در هفت آیتم تنظیم شده که مهمترین آن، کاهش هزینه های پرداختی بیماران بستری شده در مراکز دولتی است.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت این فرصت را پیش روی ما قرار داد، تا علاوه بر حذف هزینه های دریافتی از بیماران، هزینه ای بابت بستری و درمان از بیماران دریافت نشود و در واقع کسی که از طریق نظام ارجاع، اعم از شهری و روستایی به بیمارستان های دولتی مراجعه نماید؛ ۵ درصد هزینه درمان را باید بپردازد و اگر غیر از نظام ارجاع به بیمارستان ها مراجعه کند، حداکثر ۱۰ درصد هزینه های بیمارستان را خواهد پرداخت.

هیچ تفاوتی میان هزینه پرداختی بیماران در بیمارستان های لارستان نسبت به شهرستانهای همجوار و کل کشور وجود ندارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان تصریح کرد: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، مردم لارستان به خاطر هزینه های بالای درمان، مجبور بودند به بیمارستان های شهرستان های همجوار که بیمارستان های تأمین اجتماعی داشتند و پرداختی هزینه ها کمتر بود، مراجعه کنند و زحمات و خطرات زیادی مانند: تصادفات جاده ای، مالی و جانی را متحمل می شدند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر و با اجرای طرح تحول نظام سلامت، هیچ تفاوتی میان هزینه پرداختی بیماران در بیمارستان های لارستان نسبت به شهرستانهای همجوار و کل کشور وجود ندارد.

فرامرزی، هدف دیگر اجرای طرح تحول نظام سلامت را، ماندگاری پزشکان در مناطق محروم عنوان و افزود: قبل از این طرح، پزشکان بخاطر شرائط سخت زندگی در شهرهای محروم، تمایل زیادی به سکونت طولانی مدت در این مناطق را نداشتند، ولی از زمان اجرای این برنامه، حمایت مالی قابل توجهی از پزشکان و متناسب با محرومیت می شود و همین موضوع باعث ماندگاری پزشکان در مناطق محروم می شود.

متخصصان می بایست بطور شبانه روزی در بیمارستان حضور داشته باشند

وی سومین هدف طرح تحول سلامت را، حضور پزشکان مقیم در بیمارستان نام برد و اضافه کرد: در گذشته متخصص داخلی یا بیهوشی به طور شبانه روز در بیمارستان حضور نداشتند و چنین چیزی برای پزشکان متخصص ما تعریف شده نبود، اما این طرح باعث شد که؛ متخصصان کلیدی همچون: داخلی، بیهوشی و جراح در این برنامه پیش بینی شده که متخصصان علاوه بر ساعات اداری، می بایست از ساعت ۲ بعداز ظهر تا ۸ صبح فردا در محل بیمارستان مکانی برای حضور متخصصین در نظر گرفته شود تا به محض ورود بیماران، به آنان رسیدگی شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با تشریح بخش چهارم برنامه نظام تحول سلامت، تصریح کرد: ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان می باشد و با توجه به فرسوده بودن برخی بیمارستان های لارستان به لحاظ نیاز به رنگ آمیزی، امکانات سرمایشی و گرمایشی، کیفیت اقامت، نامناسب بودن تخت ها و غیره، به این نکته هم توجه شده و با تخصیص اعتبارات، بیمارستان های ما در حال رفع نقص می است.

وی هدف بعدی از اجرای تحول سلامت در کشور را، حمایت مالی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند، عنوان و تأکید کرد: براساس طرح مذکور، بیماران صعب العلاج و خاص، نیاز نیست که، هیچ هزینه ای بابت درمان و داروها پرداخت کنند.

زایمان طبیعی نیازی به پرداخت هزینه ندارد

فرامرزی یکی دیگر از اهداف پراهمیت طرح تحول نظام سلامت را، ترویج زایمان طبیعی معرفی و گفت: با توجه به اینکه در کشور ما شاخص انجام “سزارین” نسبت به زایمان طبیعی بسیار بالاست و طرح تحول نظام سلامت، سعی کرد تا با رایگان کردن خدمات زایمان طبیعی، مردم و بخصوص متخصصین زنان و زایمان را بسوی زایمان طبیعی سوق دهد.

وی تصریح کرد: قبل از این طرح، به دلیل درآمد بالای “سزارین” ، پزشکان متخصص ناخودآگاه بیماران را به سمت انجام این عمل، ترغیب می کردند، اما در طرح تحول نظام سلامت، با در نظر گرفتن اعتبار و هزینه بیشتر برای متخصصین زنان و زایمان، در نظر گرفته شده است و بنابراین براساس این طرح، افرادی که جهت زایمان طبیعی به بیمارستان مراجعه می کنند، نیازی به پرداخت هزینه زایمان نخواهند داشت.

دارو و تجهیزات رایگان برای بیماران بستری در بیمارستان

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان درباره رفع مشکل بیماران در خود بیمارستان، خاطر نشان کرد: با شروع اجرای این طرح، ما سعی کردیم تا با فعال و شبانه روزی کردن داروخانه بیمارستان، بیمار برای تهیه دارو و تجهیزات مجبور به خروج از بیمارستان نشود و برای بیماران بستری، دارو و تجهیزات به طور رایگان در اختیارشان قرار می گیرد، در صورتی که در حدود یک سال قبل، شربت سرماخوردگی در داروخانه بیمارستان یافت نمی شد.

وی با اشاره به اینکه، در این طرح بیمارستانها بصورت هفتگی از طرف بیمه ها مورد ارزیابی قرار می گیرند، اضافه کرد: براساس ارزیابی های صورت گرفته از بیمارستان های کل استان فارس، تمام خدمات مربوط به اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان لارستان در حال اجراست و آیتم ها به نحو احسنت صورت می پذیرد.

فرامرزی بیان کرد: تاکنون بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای کاهش میزان پرداختی به بیماران بستری، ماندگاری پزشکان، افزایش ارتقاء کیفیت اسکان و غیره از سوی وزارتخانه بهداشت و درمان جذب شده است.

وی در خصوص میزان موفقیت اجرای طرح تحول نظام سلامت در بیمارستان های لارستان، تصریح کرد: طرح تحول سلامت دارای هفت آیتم می باشد که برخی از آنها که به واسطه تزریق اعتبارات قابل رفع بوده، با توجه به اعتبارات اختصاص یافته، بدون هیچ کم و کسری به بیمارستانها تعلق گرفته و در حال اجراست.

مردم تخلفات پزشکی را گزارش کنند

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان درباره پرداخت هزینه بهای درمان ۵ یا ۱۰ درصد در بیمارستان های لارستان تأکید کرد: این میزان پرداختی از سوی بیمار در لارستان نیز همزمان با سراسر کشور در حال عملیاتی شدن است و اگر بیماری با مراجعه بیمارستان بیش از ۵ یا ۱۰ درصد هزینه پرداخت نمود، بصورت کتبی، شفاهی یا مستقیم و غیر مستقیم، به رئیس بیمارستان، معاونت درمان و یا دفتر ریاست دانشکده تحویل دهند و مردم مطمئن باشند که با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

وی به طور جد از مردم تقاضا کرد: در صورت دریافت زیرمیزی و یا دریافت هزینه به عناوین مختلف از بیماران از طرف برخی پزشکان، برای پیگیری این موضوع، مستقیماً به خود رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان مراجعه کنند و یا آن را بصورت مکتوب به مسئول دفتر ریاست تحویل دهند تا در اجرای طرح تحول نظام سلامت خدشه ای وارد نشود.

فرامرزی با اشاره به اینکه، در حال حاضر، بخش های زنان و کودکان بیمارستان امام رضا(ع) لارستان در حال زیباسازی و رنگ آمیزی است؛ تصریح کرد: به تدریج سیستم های سرمایشی و گرمایشی در حال تعمیر  و  وسایل مورد نیاز در بخشهای ارتوپدی، جراحی چشم، بخش مغز و اعصاب از طرف بیمارستان در حال خریداری است.

وی در مورد اجرای طرح تحول نظام سلامت در سایر بخش های تابعه لارستان نیز، افزود: این طرح در بخش هایی چون: بیرم و اوز در حال اجراست و براساس گزارشات واصله، همکاری خوبی از سوی پزشکان در این بخشها در جهت اجرای طرح فوق صورت گرفته است.

آزمایشگاه مرکزی در بیمارستان امام رضا(ع) لارستان راه اندازی می شود

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان در توضیح اینکه، آیا در طرح تحول نظام سلامت، در بحث نیازهای آزمایشگاهی، پیش بینی صورت پذیرفته است، گفت: برای عملیاتی کردن این بحث، ما از مسئولین مربوطه خواسته ایم تا، نسبت به تهیه لیستی از اقلام مورد نیاز اقدام کنند تا با مهیا کردن آن، یک آزمایشگاه مرجع را در بیمارستان امام رضا(ع) لارستان، راه اندازی کنیم و به تکنولوژی های مدرن مجهز نماییم.

وی ادامه داد: در طرح نظام سلامت، برای بیماران بستری در بیمارستان، افرادی که به آزمایش نیاز دارند، قاعدتاً نباید نیازی به خروج از بیمارستان داشته باشد و تمام سعی ما برآن است تا با تهیه تجهیزات مورد نیاز، از این کار جلوگیری کنیم.

بخش “ICU” بیمارستان امام رضا(ع) لارستان در حال گسترش است

فرامرزی با ابراز خرسندی از همکاری خیرین سلامت لارستان در کنار اعتبارات دولتی اختصاص یافته به شهرستان در قالب طرح نظام سلامت، اظهار کرد: با همیاری خیر محترم جناب آقای استوار، ۶ تخت کنونی بخش “ICU” بیمارستان امام رضا(ع) لارستان، به ۱۲ تخت در حال گسترش است.

وی از معتمدین و خیرین خواست تا با ادامه همکاری خود با حوزه بهداشت و درمان، نیازها و کمبودهای موجود لارستان را با همکاری و موازی با فعالیت های دولت مشارکت کنند.

با اجرای طرح تحول سلامت، تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی لارستان افزایش داشته است

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به اینکه، از زمان اجرای طرح تحول نظام سلامت در مراکز درمانی لارستان، میزان تعداد مراجعه کنندگان و بیماران به این مراکز افزایش یافته، خاطر نشان کرد: زمانی ما می توانیم در جذب بیمار به حد قانع کننده خود برسیم که؛ متخصصین حضور بیشتری را در ساعت های موظفی در بیمارستان داشته باشند.

وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه احداث همراه سرای بیمار در بیمارستان امام رضا(ع) لارستان گفت: اعتباراتی که به ما اختصاص می یابد، محلی برای احداث همراه سرای بیمار در آن مشخص نشده است و به همین سبب ما امیدواریم که در این زمینه با حمایت خیرین، گام های موثری برداشته شود.

کارهای تحقیقاتی در زمینه علوم نوین مانند: نانوتکنولوژی و سلولهای بنیادی در دانشکده علوم پزشکی لارستان در حال انجام است

فرامرزی با بیان فعالیت های انجام شده در راه توسعه دانشکده علوم پزشکی لارستان، تصریح کرد: ما تلاش کردیم تا با تکمیل چارت سازمانی دانشکده، تحول اساسی ایجاد کنیم و بسیاری از مسائل و مشکلات را مرتفع کردیم.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته در زمینه های پژوهشی در دانشکده علوم پزشکی لارستان، عنوان کرد: در دانشکده علوم پزشکی لارستان در حوزه های مختلف علوم نوین، از قبیل: نانوتکنولوژی و سلول های بنیادی با همکاری مراکز تحقیقاتی بزرگ استان، کارهای تحقیقاتی خوبی در حال انجام است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: این برای لارستان مایه افتخار است که، اکنون در حوزه پژوهش ۵۰ طرح پژوهشی در حال دنبال شدن است که می توان از این طرح ها، دهها مقالات تحقیقاتی “ISI”  استخراج کرد.

ساخت پردیس دانشکده علوم پزشکی لارستان، نیاز به حمایت مالی خیرین دارد

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان در پاسخ به دغدغه اصلی مردم لارستان درمورد زمان ساخت ساختمانهای دانشگاه علوم پزشکی لارستان، با تحسین حساسیت های مردم، اظهار کرد: ۶۰ هکتار زمین به این موضوع اختصاص یافته که نقشه های سایت پردیس دانشگاه علوم پزشکی لارستان آماده می باشد و تابحال کار تسطیح، تقسیم بندی و لبه گذاری صورت پذیرفته است و به واسطه همت یکی از نیکوکاران لارستانی به نام حاج حسن راستی لاری در کمتر از یک ماه دیگر کلنگ ساخت ساختمان اصلی و ستادی سایت به زمین زده خواهد شد و امیدواریم که با همیاری خیرین، این کار هرچه سریعتر اجرایی گردد.

وی درباره افزایش رشته های تحصیلی در دانشکده علوم پزشکی لارستان، تصریح کرد: این مهم به واسطه سیاست های کلی وزیر متفاوت است و وزیر کنونی برخلاف وزیر قبلی، اعتقادی به گسترش و توسعه دانشکده های کوچک ندارند و تا زمانی که این تفکر حاکم باشد، برنامه ای برای گسترش دانشکده های کوچک مثل ما وجود ندارد، ولی می توان با افزایش فضای فیزیکی و بخصوص ساخت پردیس دانشگاه توسط خیرین، اقدام موثری در این زمینه صورت داد.

 مصاحبه: حسن فراست

 

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین