چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۰ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 9

خلاء وجود صرافی فرودگاهی در لارستان

یکی از مهم ترین مواردی که در سفرهای بین المللی باید به آن توجه داشت مقوله تبادلات مالی می باشد. تغییر و تبدیل واحد پول مبدا به مقصد موضوعی است…

یکی از مهم ترین مواردی که در سفرهای بین المللی باید به آن توجه داشت مقوله تبادلات مالی می باشد. تغییر و تبدیل واحد پول مبدا به مقصد موضوعی است که اگر چه علی الظاهر شاید سازوکار ساده ای داشته باشد اما اگر دقیق تر نگریسته شود، این مهم خود را بهتر نمایان

می سازد. تا آنجا که این موضوع از گذشته از موارد مهم مورد اشاره حتی در تجارت های بین المللی بوده است و در این میان صرافی به عنوان حلقه اتصال دهنده تبادلات تجاری بین المللی بوده است. از دیرباز بنابر ضرورت های تجاری، صرافان پلی میان بازرگانان و تجار بوده اند و همین رابطه باعث شد، بنای صرافی بر اعتماد نهاده شده و تا به امروز نیز تداوم یابد.
از نظر طبقه بندی، صرافی ها در زمره نهادهای پولی غیربانکی قرار می گیرند و جایگاه و یا سهم آنها از اقتصاد بسته به میزان فعالیت ها و اثرگذاری آنها خواهد بود. در برخی از کشورها صرافی ها تنها در حد یک باجه و یا یک کیوسک به دلیل حضور گردشگران فعالیت می کنند و در برخی از کشورها بانک ها، صرافان را اداره می کنند و هر بانک، صرافی تحت پوشش خود را داراست.

در کشورمان با آغاز تحریم ها، صرافی ها رفته رفته دارای جایگاه ویژه ای در عرصه اقتصادی شدند و اثرگذاری انکار ناپذیرشان تمام فعالین اقتصادی را به تامل واداشته است. اگر مجاز باشیم که جایگاه صرافی را در اقتصاد امروزی ایران، جایگاهی مهم و ویژه بدانیم، بنابر این با نگاه آتی از ویژگی های این حرفه جایگاه  صرافی اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند. در شرایط کنونی به دلیل تحریم ها و عدم امکان نقل و انتقال پول به خارج از کشور از سوی بانک ها حجم انبوهی از فعالیت های مربوط به نقل و انتقالات ارز توسط شرکت های صرافی انجام پذیرفته است

بر اساس دستورالعمل ایجاد صرافی ها، اصولا به دوشکل کلی از نظر نوع فعالیت در صرافی ها وجود دارد:

١- صرافی های نوع اول ، صرافی هایی هستند که صرفا به خرید و فروش نقدی ارز (غیرالکترونیک) مبادرت می نمایند. پرداختن به سایر معاملات ارزی و غیرارزی توسط این نوع صرافی ها ممنوع است

٢- صرافی های نوع دوم ، صرافی هایی هستند که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز به امر نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی اشتغال می ورزند.
لازم به ذکر است که هر دو نوع صرافی می توانند به خرید و فروش مسکوکات طلا و نقره نیز اشتغال ورزند. نکته دیگر این که حداقل مبلغ سرمایه اولیه جهت تاسیس صرافی های نوع اول در شهر تهران و شهرهای بزرگ ( اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز ، مشهد ) مبلغ دو میلیارد ریال و درسایر شهر ها مبلغ یک میلیارد ریال و جهت تاسیس صرافی های نوع دوم مبلغ ده میلیارد ریال تعیین می گردد که لازم است قبل از اعطاء مجوز فعالیت ، تماما پرداخت شود.

البته لازم به ذکر است که طق اعلام مدير کل مقررات، مجوزهاي بانکي و مبارزه با پولشويي بانک مرکزي دستورالعمل جدید اجرايي تاسيس،‌ فعاليت و نظارت بر صرافي ها اخیرا(۲۸ مردادماه۹۳) به تصويب شوراي پول و اعتبار رسيده که در آن نسبت به دستورالعمل پيشين از تفاوت هاي عمده اي برخوردار است.

نخست آن که در دستورالعمل جديد، تقسيم بندي صرافي ها به دو نوع اول و دوم وجود ندارد و صرافي ها مي توانند بر حسب توان و ظرفيت خود، نسبت به خريد و فروش نقدي ارز و انجام عمليات مربوط به حواله هاي ارزي اقدام کنند. دومين ويژگي عمده دستورالعمل جديد سرمايه صرافي ها اين است که به موجب آن،‌ حداقل سرمايه اوليه تاسيس صرافي متعلق به موسسات اعتباري(بانک ها و موسسات اعتباري غير بانکي) و نيز صرافي هاي ۷ شهر تهران، کرج،‌ اصفهان، شيراز، مشهد، اهواز و تبريز مبلغ چهل ميليارد ريال و در ساير شهر ها مبلغ بيست ميليارد ريال تعيين شده است. همچنین لزوم طي برخي دوره هاي تخصصي توسط ارکان صرافي از ديگر ويژگي هاي دستورالعمل جديد خواهد بود.

>>> از سوی دیگر با بررسی صورت گرفته به این نتیجه می رسیم که یکی از مکان هایی که مقوله حرفه صرافی بسیار نمود می یابد مکان های عبور و مرور مسافران با رویکرد بین المللی است. در این میان بی شک فرودگاه های بین المللی یکی از این مکان های خواهد بود. به عنوان مثال در کشور مالزی خرید با دلار اصلا امکان پذیر نبوده و حتما باید پول به رینگیت تبدیل شود. در این حالت بهترین شرایط برای مسافری که از کشور دیگر وارد مالزی میشود تبدیل پول به رینگیت در همان فرودگاه شهر کوالالامپور می باشد. این موضوع که در کشورمان نیز تقریبا وجود داشته و تقریبا برای خرید و فروش تمام معاملات مرسوم به ریال می باشد. حال در این شرایط تبدیل واحد پولی از دلار و یا هر واحد پولی دیگر به ریال در درون کشور آن هم به محض ورود به فرودگاه مقصد علاوه بر تسهیل در حل مشکلات مسافرین ورودی می تواند از لحاظ تجاری بازرگانی نیز به سود کشور مقصد و آن صرافی خاص گردد. >>>

این مهم زمانی بیشتر اهمیت می یابد که بدانیم چندی پیش بانك مركزي در دستورالعمل جديدي اعلام كرد از اين پس فروش ارز مسافرتي غير از شعب بانك‌ها و صرافي‌هائي كه در مبادي خروجي  كشور(فرودگاه ها)  قرار دارند و شعب ارزي بانك‌هاي ملي، ملت و صادرات، توسط ساير صرافي‌ها و بانك‌ها مجاز نيست.

در حال حاضر در تعدادی از فرودگاه های بین المللی کشور نظیر فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی تهران، شهید هاشمی نژاد مشهد، شهید دستغیب شیراز، شهید بهشتی اصفهان؛ شهیدمدنی تبریزو نیز فرودگاه کیش  صرافی خاص  در درون فرودگاه  وجود داشته  و علاوه بر حل مشکل مراجعین،  درآمد زایی مناسبی نیز برای خود به همراه دارند.

در لارستان اگرچه یک صرافی در شهر وجود داشته و آن هم فعالیت هایی را انجام می دهد اما در سطح شهر بوده و متاسفانه این مهم در فرودگاه بین المللی آیت الله آیت اللهی لار که یک فرودگاه معتبر بین المللی می باشد هنوز راه اندازی نشده است. شاید هم دلیلش عدم توجه مردم و سرمایه گذاران تاکنون بوده است. موضوعی که اگر از سمت مسئولین و مدیرکل محترم فرودگاه نیز حمایت شود در آینده ای نزدیک می تواند موجبات پیشرفت اقتصادی و توسعه ای زیادی را به همراه داشته باشد.

در این باره در صورت امکان در آینده ای نزدیک به تفصیل سخن خواهیم گفت.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین