سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

بازخوانی تعرفه برق جنوب؛ پیگری نماینده ادامه دارد.

با فرارسیدن فصل گرما در منطقه جنوب کشور موضوع داغ را می توان مبحث تعرفه برق گرمسیری در شهرستان ها و تغییرات آن به شمار آورد. این داستان که اخیرا…

با فرارسیدن فصل گرما در منطقه جنوب کشور موضوع داغ را می توان مبحث تعرفه برق گرمسیری در شهرستان ها و تغییرات آن به شمار آورد. این داستان که اخیرا توسط مردم با یک حساسیت اضافی در حال پیگیری است فتح بابی بود تا میلادلارستان بررسی دقیق آن را به روایت آمار و اطلاعات و بر حسب تغییرات تاریخی بررسی نماید. تحلیلی که در ادامه خواهد آمد متن به روز شده تحلیلی است که در اواخر سال ۹۲ بر روی خروجی سایت قرار

گرفت. در تحلیل جدید بعضی عددها به روز شده و آخرین ابلاغیه سازمان توانیر نیز آمده است. مردم نیز باید در جریان باشند که موضوع اصلاح تعرفه کاری کارشناسی بوده که به صورت مستمر توسط نماینده محترم و تیم های کارشناسی در حال پیگری است. ……

طبق اعلام پورتال رسمی وزارت نیرو تعرفه هاي برق و شرايط عمومي آنها جهت مصارف از ابتداي سال ۱۳۹۲ طبق بند ((۱)) بخشنامه شماره ۹۲/۲۵۳۳۷/۴۰/۱۰۰ مورخ ۹۲/۰۵/۱۵ ابلاغ گرديده است. لذا، فروش انرژي برق تا اجراي مرحله دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها و ابلاغ نرخ‌ها و شرايط مربوطه، بر اساس تعرفه‌هاي برق و شرايط عمومي آن‌ها (ابلاغ شده در سال ۱۳۹۰) و ابلاغيه‌هاي مرتبط و واگذاري انشعاب برق بر اساس نرخ‌هاي مندرج در الحاقيه شماره «۴» آئين‌نامه تكميلي تعرفه‌هاي برق صورت مي پذيرد.

پس تا قبل از اعلام خیر تغییر تعرفه برق جهرم، تمام تعرفه های این شهرستان بر مبنای شرایط عمومی سال ۱۳۹۰ محاسبه می شده است که طی آن و بنا بر مصوبه ۱۰۰/۲۰/۲۳۹۰/۱۸ وزارت نیرو در ۳۰/۱/۹۰ برق این شهرستان ۴ ماه از سال (اول خرداد تا پایان شهریور) به صورت منطقه گرمسیری شماره(۴) محاسبه می شده است.

اما در تاریخ های ۸ خرداد ۹۲ (دولت دهم) و نیز ۱۲ بهمن ۹۲( دولت یازدهم) دو تغییر در تعرفه برق مناطق گرمسیری رخ داد .

در تغییر اول در خرداد ۹۲ و به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی تصویب کرد که مدت و دوره زمانی تعرفه برق ماه های گرم مناطق گرمسیری(۱) شامل شهرستان دهلران مدت ۹ ماه در دوره زمانی اول فروردین تا پایان آذر، شهرستان های دره شهر و آبدانان مدت ۶ ماه در دوره زمانی اول اردیبهشت تا پایان مهر، شهرستان لامرد و مهر مدت ۷ ماه در دوره زمانی اول فروردین تا پایان مهر و منطقه گرمسیر(۳) شامل استان قم، مدت ۴ ماه در دوره زمانی اول خرداد تا پایان شهریور تعیین شد.
این بدان معنی بود که تعرفه برق لامرد و مهر برای مدت ۷ ماه از سال به صورت منطقه گرمسیری شماره(۱) محاسبه می شود
در تغییر دوم نیز در بهمن ماه ۹۲  نیز اعلام شد که با تعیین منطقه گرمسیری جدید شهرستان جهرم از سوی هیئت دولت، تعرفه برق مصارف خانگی این شهرستان در ماههای خرداد و تیر بر اساس مناطق گرمسیری ۲ و در ماههای مرداد و شهریور بر اساس مناطق گرمسیری ۱ محاسبه خواهد شد. این مصوبه بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی البته در جلسه مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۲ هیئت وزیران به تصویب رسیده و در تاریخ ۲۸/۱۰/۱۳۹۲ از سوی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده بود. این بدان دلیل بوده که وزارت نیرو بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی استان فارس مبنی بر تشابه شرایط آب و هوایی شهرستانهای جهرم و کازرون به دولت پیشنهاد داده بود تا محاسبه تعرفه برق مصارف خانگی شهرستان جهرم هم مانند شهرستان کازرون یکسان شود که هیئت وزیران با این پیشنهاد موافقت کرد.
طبق مصوبه بالا دو ماه از سال در جهرم منطقه ۱ و دو ماه دیگر از سال منطقه۲ گرمسیری محاسبه خواهد شد.

لذا بر طبق مصوبات جدید تعرفه برق تغییر یافته و قبلی جهرم و لامرد به قرار جدول زیر خواهند بود:

هم اکنون در لارستان ۶ ماه بهای برق طبق تعرفه گرمسیری محاسبه می شود که سه ماه آن تعرفه گرمسیری منطقه ۱ (تیر-مردادو شهریور)و ۳ ماه دیگر طبق تعرفه گرمسیری منطقه۲ (اردیبهشت – خرداد و مهر) محاسبه می گردد.

نماینده مردم در گزارش عملکرد ۲۰ ماهه خودنیز از پیگیری موضوع خبر داده بود:” وی پیرامون همین موضوع اظهار داشت: تغییر تعرفه مناطق گرمسیری  چندین بار پیگیری شده بار اول به نتیجه نرسید ولی دوباره مکاتبه کردیم ،توانیر پذیرفته است که از اول فروردین تا آخر آبان ماه (۹ماه) به عنوان ما های گرمسیری محسوب شود که این موضوع از سازمان توانیر منتقل شده به وزارت نیرو که امیدواریم به ثمر برسد.”

در زیر به دلیل آشنا شدن مردم با تعرفه های فوق و ضرایب آنها کلیات آنها را بر طبق آخرین ابلاغیه شرکت مادرتخصصی توانیر در تاریخ ۹۲/۱۲/۱۲ از نظر می گذرانیم. لازم به ذکر است در این ابلاغیه جدید قیمت ها افزایش یافته است.

نکته این که موارد مورد اشاره در بالا پیرامون زمان قرارگیری در منطقه گرمسیر۱-۲-۳ و ۴ برای شهرستان های مختلف استان فارس تنها برای مصارف خانگی بوده و برای سایرمصارف نیز تقریبا به همین نحو است اما ۷ ماه لامرد به ۶ ماه تقلیل یافته است

لازم به ذکر است طی آخرین اقدامات انجام شده توسط نماینده مردم در هفته های اخیر پیگیری های مستمری در حال انجام بوده که امید است بتوان آن را به ثمر رساند. میلادلارستان به محض کسب اطلاع از نتایج در اختیار عموم قرار خواهد داد.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۴:۰۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین