سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

لارستان وتوسعه فردا(22)- مردم پیش قدمند یا مسئولین؟!

در شماره قبلی سلسله مطالب “لارستان و توسعه فردا” پیرامون تغییر نگرش مردم، خیرین،  مسئولین و سرمایه گذاران از دید تجارت محور به تولید و صنعت محور مطالبی بیان شد….

در شماره قبلی سلسله مطالب “لارستان و توسعه فردا” پیرامون تغییر نگرش مردم، خیرین،  مسئولین و سرمایه گذاران از دید تجارت محور به تولید و صنعت محور مطالبی بیان شد. در آن جا گفتیم که یکی از ارکان و شاخص های توسعه مقوله صنعتی شدن می باشد. اما واقعا چگونه می توان نگرش صنعتی شدن و

تولید محور را جایگزین تجارت محور نمود.  چگونه می توان منطقه لارستان را که سالهای سال با نگرش تجاری کار می کرده است به نوعی با تغییر رویکرد به سمت توسعه صنعتی سوق داد. بی شک در این راستا می توان نقش مردم ، سرمایه گذاران و خیرین  را بیش از مسئولین پررنگ دید؛ چرا که اگر فرهنگ تولید و مصرف در مردم و سرمایه گذاران وخیرین به نحو صحیحی شکل گیرد، مسئولین باید خود را با این تغییر رویکرد وفق داده و سعی کنند وظیفه خویش را در راستابی ایجادتسهیلات مناسب به همین منظور بهتر انجام دهند. جرا که این تغییر نگرش به نوعی لبیک گویی به ندای رهبری معظم انقلاب در مقوله اقتصاد مقاومتی(همان اقتصاد مردمی و تولید محور) نیز می باشد. “اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که مقاوم است؛ با تحریکات و تکانه‌های جهانی، با سیاستهای آمریکا و غیر آمریکا زیرورو نمیشود؛ اقتصادی است متّکی به مردم.”(سخنان معظم له در ابتدای سال ۹۳- مشهد)

همچنین ایشان  در تبیین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بیان داشته اند که :
یکی از نکات اصلی در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی  مردم‌محوری است که در این سیاستها ملاحظه شده. تجربه هم به ما نشان میدهد، بیانات و معارف اسلامی هم تأکید میکند که هرجا مردم می‌آیند دست خدا هم هست. یَدُ ا… مَعَ الجَماعَة؛ هرجا مردم هستند، عنایت الهی و کمک الهی و پشتیبانی الهی هم هست.

و در جای دیگر ایشان می فرمایند:
یکی از مزایای اقتصاد مقاوتی مسئله‌ی ایجاد تحرک و پویایی در اقتصاد کشور و بهبود شاخصهای کلان است؛ از قبیل رشد اقتصادی، از قبیل تولید ملی[نگرش تولید محور] از قبیل اشتغال، کاهش تورم، افزایش بهره‌وری، رفاه عمومی. تکیه بر ظرفیتهای داخلی‌است که در این سیاستها دیده شده؛… یعنی در این سیاستهای اقتصاد مقاومتی تکیه‌ی اصلی برروی ظرفیتهای داخلی است، که بسیار هم گسترده است.

در کنار تمام این مقوله ها نگرش صادرات محور نیز همانند تولید محور باید در نظر گرفته شود چرا که  در صورتی که نگاه صادرات محور داشته باشیم به طور حتم در تولید داخل به خودکفایی خواهیم رسید. بی شک شکل نگرفتن اقتصاد  بر اساس مزیت‌های تولیدی نتیجه‌اش بیکاری بخش های زیادی از منطقه خواهد بود. فقدان نگاه تولید محور در اقتصاد سبب شده تا بسیاری از واحدهای صنعتی  تعطیل و کارگران آن‌ها بیکار شوند.

حال باید دید آیا مردم و خیرین و سرمایه گذاران  لارستانی، در این مورد مانند همیشه پیشقدم خواهند بود؟ آیا در جهت رفع بیکاری منطقه و اشتغال زایی، کاهش وابستگی در شرایط تحریم و از همه مهم تر لبیک به ندای رهبری انقلاب گام های لازم را خواهند پیمود؟
مسئولان لارستان هم به گوش باشند… شرایط را برای ورود مردم و انواع سرمایه گذاری ها در راستای تولید فراهم نمایید. سخنان استاندار در لارستان نیز این موارد را تایید می نمود.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین