سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۰ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

آیا لارستان ظرفیت بین المللی شدن دارد؟

در  آخرین روزهای سال ۹۲ با پیگیری های مسئولان شهرستان شاهد حضور آقای  قشقاوی معاون وزیر امور خارجه درلار بودیم و به واسطه این حضور دفتر نمایندگی وزارت خارجه در…

در  آخرین روزهای سال ۹۲ با پیگیری های مسئولان شهرستان شاهد حضور آقای  قشقاوی معاون وزیر امور خارجه درلار بودیم و به واسطه این حضور دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لار رسما شروع به کار کرد تا مردم منطقه خصوصا هموطنان استان های جنوبی از فواید آن بهره مند شوند نامبرده با اشاره به جایگاه تاریخی لارستان به چند نکته کلیدی اشاره نمود که امید است مدیران شهرستان  آن را با اهمیت تلقی نمایند

ایشان هدف وزارت خارجه ازتاسیس این دفتر را ضمن خدمات رسانی به هموطنان شاغل در کشورهای حوزه خلیج فارس معرفی لارستان به عنوان یک شهرستان بین المللی ذکر نمود نامبرده در سخنان خود راهکارهایی هم ارائه داد که احتمالا مدیران شهرستان آن را کم اهمیت دانسته و از کنار آن به سادگی گذشته اندکما اینکه سابق بر این ، به سادگی از کنار جمله تاریخی مقام معظم رهبری ((لارستان بزرگ ))  گذشتند و هیچ اقدام عملی مثبتی در خصوص رهنمودهای معظم له در جهت همگرایی بیشتر منطقه و تغییر نگاه مسئولان استانی و کشوری  به این نقطه انجام ندادند و حد اکثر اقدامات پخش کلیپ هایی در بعضی مراسم است در حالی که  مسئولین شهرستان و گرو ه های مردمی علاقه مند به پیشرفت لارستان می توانستند بیشترین استفاده را ببرند.

بخش هایی از سخنان معاون وزیرخارجه و ظرفیت هایی که لارستان برای بین المللی شدن دارد :

۱-…لارستان بزرگ قدمت تاریخی و پیشینه فرهنگی زیادی دارد: با رجوع به کتب تاریخی متوجه این نکته می شویم که جهانگردان اروپایی در سفر نامه های خود خاطراتی از سفر به لارستان را نگارش نموده اند و هریک از زاویای خاصی به لارستان نگاه کرده اند . 

با بهره گیری از توان علمی نخبگان دانشگاهی  می توان جایگاه تاریخی لارستان رادر زمینه های فرهنگی ،تجاری و.. احیا نمود.

۲-…دارای مردانی بزرگ و ولایت مدار است : به استناد منابع تاریخی  لارستان به عنوان اولین خاستگاه حکومت اسلامی در تاریخ این مرز و بوم شناخته می شود شخصیت برجسته آیت ا… سید عبدالحسین لاری و تاثیرگذاری مثبت ایشان بر قیام های ضد استعماری و ضد استبدادی ایرانیان بر علاقه مندان تاریخ این سرزمین پوشیده نیست .

لار زادگاه آیت ا.. موسوی لاری است که شخصیتی شناخته شده درجهان می باشد نقش بی بدیل مرحوم حضرت آیت ا… موسوی لاری درمعرفی احکام نورانی اسلام به دنیا به ویژه تعالیم اهل بیت ( همچنانکه رهبری معظم انقلاب نیز در پیام خود به آن اشاره نموده اند ) که شخصیت های بزرگی در دنیا، اسلام خود را مدیون ارشادات آن شخصیت می دانند اگر مسئولین و مردم با همکاری دفتر نشر معارف اسلامی در این زمینه اقدام کنند دو هدف به یکباره محقق می شود هم شخصیت آن مرحوم بیش از پیش شناخته می شود و هم ارادتمندان ایشان با زادگاه آن مرحوم آشنایی بیشتری پیدامی کنند و در واقع زمینه یک مراوده مستمر علاقه مندان آثار آن مرحوم از سراسر جهان به لارستان فراهم می شود. و به تبع آن لارستان جایگاهی متفاوت از امروز پیدا خواهد کرد .

۳-….هیجدهمین نمایندگی وزارت امورخارجه کشور است ومعمولا در مراکز استان ها دایر است مگر شهرهایی که ویژگی های خاص دارند چون کیش و قشم:

این ظرفیت قابل توجهی برای لارستان است که از زبان یک مقام رسمی بیان می شود و نشان دهنده جایگاه تاریخی لارستان می باشد. و این ویژگی برای لارستان فرصتی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

 ۴-….لارستان چون پرواز خارجی داشت تصمیم گرفتیم دفتر نمایندگی در لار بزنیم:  برخورداری از یکی از فعال ترین فرودگاه ها ی بین المللی در سطح کشور که در حال حاضر  جزو ۶ فرودگاه برتر  می باشد بنا به گفته آقای انصاری فرد مدیر کل محترم فرودگاه بین المللی لارستان در آینده نزدیک پرواز های خارجی دیگری اضافه خواهد شد و جایگاه لارستان ارتقا خواهد یافت.

درواقع این ظرفیت قابل توجهی برای معرفی هر چه بهتر لارستان به اقصی نقاط دنیا می باشد

۵-….گام اول نمایندگی وزارت امورخارجه در لارستان برگزاری همایش بزرگ لارستانی ها و دیگر شهرستان های جنوب فارس و حتی کل استان فارس با کمک فرماندار و نماینده مردم: 

از مسئول این نمایندگی در لارستان انتظار می رود با همکاری و هماهنگی مدیران شهرستان زمینه های برگزاری چنین همایشی را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم نمایند.این همایش می تواند سرآغاز یک تحول برای منطقه باشد با دعوت از مسئولین طراز اول کشور و بستر سازی مناسب ،   جایگاه لارستان تقویت خواهد شد.

۶-…. باید به توسعه جنوب فارس هم نگاه  کلان تری داشت و مشکل اصلی این مناطق یعنی آب را مرتفع کرد و اگر سرمایه گذاری بتواند آب را از طریق خلیج فارس به این منطقه بکشاند حوزه صنعت این منطقه رشد می کند و ۲۰۰ هکتار زمین حاصلخیز لارستان توسعه می یابد.

آقای قشقاوی به درستی  کمبود آب را مانع اصلی پیشرفت منطقه دانسته اند که در صورت رفع این مشکل ، صنعت و کشاورزی کل منطقه  رونق خواهد گرفت ( البته انتظار داریم گام اول و اساسی را دولت بردارد تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری تشویق شوند ) امید است مسئولین بیش از پیش در این زمینه تلاش نمایند.

۷-«…..ما دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه رابرای بین المللی کردن شهرستان لارستان می خواهیم یعنی از مهجوریت در بیاوریم و باید این استعداد ها را به کار بگیریم چرا که لارستان دارای قدمت زیادی است و مردان بزرگی در آن زیسته اند» 

وقتی یک مقام مسئول آن هم از وزارت خارجه به این موضوع اشاره می کند برماست که تلاش خود را مضاعف نماییم اقدامات زیادی می توان انجام داد تا لارستان بیش از گذشته شناخته شده و به تعبیر آقای قشقاوی از مهجوریت به در آید نگارنده در این زمینه دو مورد را به مسئولین پیشنهاد می کند یقینا همشهریان و دیگر لارستانی ها هم نظرات ارزنده دیگری دارند که می توان استفاده کرد .

* معرفی بازار قیصریه یکی از آثار سده های گذشته ، درحالی که بازار وکیل  شیراز با الگو گیری از بازار لار ساخته شده اما  به دلایل مختلف آنطور که شایسته است معرفی نشده تلاش در جهت ثبت جهانی این بازار گردشگران زیادی را به این منطقه هدایت خواهد کرد البته در صورت توجه به دیگر آثار تاریخی ، فرصت های بیشتری برای جذب توریست مهیا و زمینه ای فراهم می شود تا لارستان از مهجوریت به در آید .

* خواهر خواندگی لار با بعضی از شهر های ساحلی خلیج فارس : از دیر باز لارستانی ها مراودات تجاری و فرهنگی گسترده با امیر نشینان خلیج فارس داشته و بسیاری در آن کشورها مقیم شده اند و حتی برخی مناصب سیاسی نیز به آنان  واگذار شده که در صورت توجه می توان از این فرصت برای تقویت پیوند های تجاری وفرهنگی لارستان با این کشورها استفاده کرد یکی از این اقدامات نمادین ایجاد خواهر خواندگی بین شهر لار و بعضی شهرها چون مسقط(حلوای معروف لار برگرفته از نام پایتخت کشور عمان است )  دبی و ابوظبی و شارجه و دوحه(به دلیل حضور قابل توجه لارستانی ها)کما اینکه برخی از شهرهای کشور با شهرهایی از کشورهای اروپایی پیوند خواهر خواندگی دارند این حرکت نمادین به مراودات بیشتر مردم و مسئولین دو شهر منجر خواهد شد و تجربیات موفق هر یک ازاین شهر ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
با توجه به قدمت تاریخی لار توجه به  زیبا سازی شهر بیش از پیش  احساس می شود. قدم های اولیه در این زمینه را باید شهرداری و شورای شهر بردارند و با مطالعه همه جوانب اقدام نمایند.

۸-«….بهتر است سرمایه ها به سمت کارهای زیر ساختی و ساختاری حرکت کند و یک کار کلان برای لارستان و جنوب فارس انجام دهند» تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش های مولد و سود آور نیاز به حمایت جدی دولت دارد و با شناسایی ظرفیت های موجود و امکانات منطقه جنوب فارس ، لارستان جایگاه ویژه در سطح کشور پیداکند .

اجرایی نمودن طرح های اقتصادی مصوبات سفر مقام معظم رهبری و روسای جمهور سابق گامی در این جهت است و با توجه به ظرفیت های مادی و خیل تحصیل کرده های بومی منطقه انجام یک کار کلان اقتصادی در این منطقه دور از دسترس نیست .

۹-  «….بایستی راه حضرات آیت اللهی و موسوی لاری ادامه یابد و به دنیا نشان دهیم که در ایران اسلامیهمگرایی زیادی بین شیعه و سنی وجود دارد».امروز که جهان اسلام به واسطه مداخله و حمایت بعضی قدرت ها از گروه های به ظاهر اسلامی اما منحرف ، دچار تشتت و قتل و جنایت است ارائه الگوی عملی وحدت بسیار ارزشمند است . وقتی مقام معظم رهبری از و حدت مثال زدنی این منطقه می گوید باید این الگوی همزیستی مذهبی را نه تنها در ایران بلکه به جهانیان بشناسانیم

برای رسیدن به این نقطه، خود باوری و همت بلند مردم و مسئولین  دوشرط اساسی است که باید  نهادینه شود تا با همفکری و تعیین نقطه هدف تلاش ها برای توسعه و پیشرفت منطقه شتاب بیشتری بگیرد.  (باور کنیم لارستان ظرفیت های زیادی برای پیشرفت و توسعه دارد  امروز را خوب مدیریت کنیم تا فردایی روشن داشته باشیم ).

غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۰۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین