سه شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

ين مشكل خودش است به ما مربوط نيست!!!

سال جديد توسط مقام معظم رهبري سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي ومديريت جهادي نامگذاري شد. در چند شماره قبل پيرامون اقتصاد نكاتي بيان گرديد. در اين شماره از فرهنگ…

سال جديد توسط مقام معظم رهبري سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي ومديريت جهادي نامگذاري شد. در چند شماره قبل پيرامون اقتصاد نكاتي بيان گرديد. در اين شماره از فرهنگ بحث مي‌نماييم راستي فرهنگ چيست و چرا فرهنگ‌ها با همديگر متفاوت است مرحوم شهيد  مطهري فرهنگ را مجموعه فطريات وجود انسان مي‌داند شايد براي بهتر دانستن مطلب بگوييم فرهنگ انساني  مجموعه فطرياتي است كه با سرشت انساني انسان (نه طبيعت حيواني او)  سازگاري دارد. لذا مي‌توان گفت گرايش به كمال مطلق –

عدالت محوري، ميل به جاودانگي، زيبايي دوستي، تقدس، حقيقت دوستي، علم دوستي ، انسان دوستي و… كه با  فطرت انساني سازگار است،‌ فرهنگ  انساني را شكل مي‌دهد و انسان حقيقي را مي‌سازد.

وقتي مي‌گوييم ميل به كمال  مطلق يا ميل به جاودانگي يا ميل به تقدس، فطري است يعني به ترتيب، توحيد، معاد و پرستش، فطري است و پايه واساس  فرهنگ  انساني را تشكيل مي‌دهد. پس مباني فرهنگ با اصول اعتقادات همه اديان الهي هم‌خواني  دارد و فرهنگ جوامع بشري بايد براساس اصول اعتقادي جامعه پايه ريزي شود.

به عبارت ديگر اگر ابزار فرهنگ  جامعه‌اي با اصول اعتقادي آن جامعه ناسازگار باشد دليل بر اين است كه آن فرهنگ، فرهنگ خودي نيست و از بيگانه عاريت گرفته شده است. به عنوان نمونه اين كه مي‌گوييم در جامعه ما كمك به همنوع، رسيدگي به بينوايان، معاشرت با همديگر به صورت يك فرهنگ مطرح است يا ملت ايران ظلم ستيزند به اين معني كه نه ظلم مي‌كنند و نه زير بار ظلم مي‌روند اين به عنوان يك فرهنگ مطرح  است اگر دقت نماييم همه اين‌ها از اعتقادات و باورهاي فطري انسان اخذ شده است.

اما اين مطلب كه بعضي در موارد حاد مشكل برخي همنوعان مي‌گويند «اين مشكل خودش است به ما مربوط نيست» با انسان دوستي سازگاري ندارد و با فطرت نمي‌خواند و فرهنگ خودي نيست.

مدیرمسئول

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین