چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

اتصال ۹۰ درصد نقاط لارستان به فیبرنوری/پهنای باند اینترنت در لارستان ۳ برابر شده است

مدیر مخابرات لارستان با بیان اینکه تاکنون در حوزه این مدیریت که شامل شهرستانهای لارستان و اوز می باشد، ارتباط بین شهری تمام شهرها و بیش از ۹۰ درصد روستاها…

مدیر مخابرات لارستان با بیان اینکه تاکنون در حوزه این مدیریت که شامل شهرستانهای لارستان و اوز می باشد، ارتباط بین شهری تمام شهرها و بیش از ۹۰ درصد روستاها از طریق فيبر نوري برقرار است، گفت: با شروع پاندمی کرونا، پهنای باند اختصاص داده شده به لارستان، حدودا” سه برابر افزایش یافته است تا پاسخگوی نیاز مشترکین باشد.

به گزارش میلاد لارستان، طی ماه‌های اخیر سوالات زیادی درخصوص نحوه ارائه خدمات تلفن ثابت و به ویژه سرعت اینترنت در بستر فضای مجازی در حال گفت‌وشنود است.

به دلیل اهمیت ویژه اینترنت و وابستگی بیش از پیش زندگی جامعه بشری و لزوم اطلاع از جایگاه لارستان در حوزه ارتباطی و مخابراتی، خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی را با غلامرضا فروزش مدیر مخابرات لارستان انجام داده است که در ذیل می‌خوانیم:

۱. سرعت اینترنت در لارستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ به لحاظ آماری اینترنت لارستان چه وضعیتی دارد؟

اصولا” سرعت اینترنت در بستر سیم مسی، متاثر از عوامل متعددی است که به اجمال، سه عامل را ذکر می کنیم:

الف- *فاصله مشترک تا مرکز مخابراتی*: با توجه به تاثیر مستقیم مقاومت خط بر کیفیت سرویس، می توان گفت پهنای باند دریافتی توسط مشترک، با فاصله از مرکز مخابراتی، نسبت عکس دارد. یعنی هرچه مشترک به مرکز مخابراتی نزدیکتر باشد کیفیت سرویس بهتری خواهد داشت و بالعکس.

ب- *وضعیت سیم کشی داخلی مشترک*: در بسیاری از سیم کشی های قدیمی، بدلیل چند تکه بودن سیم، اکسیدگی محل اتصالات، همجواری با کابل برق و عدم استفاده از سیم و اتصالات استاندارد، کیفیت سرویس اینترنت به شدت دچار مشکل می شود. بهمین دلیل پیشنهاد می گردد حتی الامکان از محل ورود کابل تلفن به منزل مشترک تا محل نصب تجهیزات مودم از سیم استاندارد یک تکه و با فاصله از کابل برق استفاده شود.

ج- *کیفیت خدمات قابل ارائه توسط سرویس دهنده ها*:

در بسیاری از مواقع، علت کندی سرعت در کار با برنامه های کاربردی اینست که سرویس دهنده برنامه کاربردی مورد نظر، با مشکلات فنی مواجه شده و موقتا” ارائه خدمات را محدود نموده است. طبیعتا” این موضوع هیچ ارتباطی با زیرساخت‌های مخابراتی ندارد.

در حال حاضر میانگین سرعت اینترنت دریافتی توسط مشترکین لارستان خوب است و شاخص های کیفی اینترنت شرکت مخابرات ایران نشان می دهد وضعیت لارستان به مراتب بالاتر از متوسط شاخص های استانی است اما با این حال مدیریت مخابرات لارستان در پی آنست که با کاهش عوامل منفی تاثیرگذار، سرعت اینترنت شهرستان را به سطح عالی برساند.

 

۲. به لحاظ سرعت اینترنت جایگاه لارستان در بین شهرستانهای فارس کجاست؟

همانگونه که اشاره شد شهرستان لارستان در زمینه کیفیت اینترنت از جمله شهرستانهای برتر است. در همین راستا و با شروع پاندمی کرونا، پهنای باند اختصاص داده شده به لارستان، حدودا” سه برابر افزایش یافته است تا پاسخگوی نیاز مشترکین باشد.

 

۳. در زمینه فیبرنوری تاکنون چه خدماتی ارایه شده است؟فیبرنوری در بهبود کیفیت خدمات چه تاثیری دارد؟

در زمينه فيبر نوري، در مخابرات منطقه فارس و حوزه مدیریت مخابرات لارستان، بستری تحت عنوان *تانوما* (تارنمای نوری مخابرات)، جهت ارائه خدمات به دو دسته مشتركين خانگي و تجاري وجود دارد. براي مشتركين خانگي كه فيبر نوري تا داخل منزل ايشان كشيده شده است، فناوري تحت عنوان FTTH (Fiber To The Home) استفاده مي شود و براي مشتركين تجاري، ادارات و سازمانهايي كه نياز به بستر ارتباطي پايدار و با پهناي باند بالا دارند نيز فیبر اختصاصی مخابرات، در دسترس مي باشد. در شهرستان لارستان، هر دو سرويس به مشتركين واگذار شده و با توجه به اينكه شركت مخابرات ايران، برنامه هاي توسعه اي خود را به سمت استفاده از فناوري هاي بر بستر فيبر نوري سوق داده است، پيش بيني مي كنيم در آينده اي نزديك، اين فناوري بطور گسترده و با اولويت استفاده در مجتمع هاي مسكوني پر جمعيت به كار گرفته شود. (در حال حاضر سه مجتمع مسكوني ولايت، نيايش و پزشكان شهر لار از اين فناوري بهره مي برند).

تاکنون در حوزه این مدیریت که شامل شهرستانهای لارستان و اوز می باشد، ارتباط بین شهری تمام شهرها و بیش از ۹۰ درصد روستاها از طریق فيبر نوري برقرار می باشد.

فیبر نوری بر کیفیت خدمات قابل ارائه تاثیرات بسیار مثبتی دارد که از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایداری سرویس، پهنای باند بسیار بالا، امنیت بالا، حذف تاثیر فاصله، تاثیرناپذیری از نوسانات دمایی و رطوبت و …

 

۴. مدیر شرکت مخابرات فارس از خدمات اینترنت پر سرعت و جدید به مشترکان دارای دستگاه تلفن ثابت و امکان برقراری تماس تصویری خبر داده است. آیا این خدمت در لارستان نیز در دسترس است؟

برابر استعلام بعمل آمده از روابط عمومي مخابرات منطقه فارس، اين موضوع صحت ندارد. در واقع مدير محترم مخابرات منطقه فارس در كنفرانس خبري كه اخيرا” برگزار كرده اند به برنامه هاي در دست اجراي مخابرات منطقه فارس در زمينه توسعه سرويس هاي پهن باند اشاره داشته اند و خبري كه منتشر شده، ناشي از برداشت اشتباه خبرنگار مربوطه است.

 

۵. آیا خدمات وی د‌ی اس ال(فناوری خط اشتراک دیجیتال با سرعت انتقال بالا) در لارستان ارایه می شود؟ تاکنون برای چند مشترک؟

بله. لارستان جزء اولين شهرستان هاي ارائه دهنده سرويس وي دي اس ال در استان فارس است. اين خدمت از اواسط سال ۹۹ در شهر جديد لار ارائه گرديد و تاكنون مجموع ظرفيت قابل واگذاري در شهرستانهاي لارستان و اوز به ۳۳۶ مشترك رسيده است. از مجموع اين ظرفيتها، ۶۴ مورد متعلق به روستاي زروان بخش صحراي باغ است كه با همت خيرين و بعنوان نخستين روستا در سطح استان از خدمات وي دي اس ال بهره مي برند.

لازم به ذكر است كه تا اين تاريخ، حداكثر ۱۰ شهر استان فارس از اين سرويس استفاده مي نمايند و بسياري از شهرهاي كشور، هنوز به اين خدمت دسترسي ندارند.

 

۶. علت سرعت پایین اینترنت در برخی از مناطق شهر لار بخصوص مشترکان خانگی چیست؟

همانگونه كه در پاسخ به سوال اول اشاره شد، يكي از عوامل تاثير گذار بر سرعت اينترنت، فاصله مشترك تا مركز مخابراتي است. در شهر لار، دو مركز مخابراتي اصلي داريم كه به مشتركين شهر قديم و شهر جديد سرويس مي دهند. به دليل ساختار خاص شهر لار و توسعه اين شهر در امتداد شمال جنوب، فاصله مشتركين لار با مراكز مخابراتي، به تدريج بيشتر و بيشتر مي شود و همين موضوع عامل اصلي افت كيفيت سرويس بويژه در شهرقديم و شهركهاي دور از مراكز مخابراتي شده است. مديريت مخابرات لارستان به منظور كاهش اثر اين فواصل، راه حل هاي مختلفي از جمله جايگزيني كافوهاي نوري با كافوهاي مسي در مناطقي كه امكان استفاده از فيبر نوري مهيا بوده را بكار گرفته است. همچنين طرحهاي جديدي جهت نصب تجهيزات ارائه دهنده اينترنت پر سرعت در نقاط دور از مراكز مخابراتي دارد كه مستلزم تامين تجهيزات سازگار با دماي اين شهرستان از سوي شرکت مخابرات ایران مي باشد.

 

۷. توضیحات تکمیلی:

شركت مخابرات ايران از سال ۱۳۸۸ به بخش خصوصي واگذار شده است. همه مي دانيم كه شرط پیشرفت و پويايي شركت هاي خصوصي، تناسب منطقي هزينه ها و درآمدهاست متاسفانه درآمد شركت مخابرات ايران در حوزه تلفن ثابت، طي سالیان اخير همواره نزولي بوده است چرا كه در طول ۱۷ سال گذشته نه تنها افزايش تعرفه نداشته بلكه به دليل حذف كدهاي درون استاني، با ۳۰ درصد كاهش درآمد نيز مواجه شده است. بهمين دليل پروژه هاي توسعه تلفن ثابت كه هنوز هم يكي از نيازهاي اصلي مردم است به علت وابستگي شديد تجهيزات و كابلهاي مخابراتی به نرخ ارز، با چالشهاي جدي روبروست و توسعه به كندي انجام مي شود.

اميدواريم با حمايت مسئولين امر و با منطقي و عادلانه شدن تعرفه هاي تلفن ثابت، مجددا” شرايط براي بهسازي و توسعه این شبكه فراهم شود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین