جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۶ب.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

راه اندازی کمیته حفظ و نگهداری آب انبارها درلارستان

 میلاد لارستان: رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان گفت: برای رسیدگی بهتر به آب انبارهای لارستان در آینده ای نزدیک کمیته حفظ و نگهداری آب انبارها با عضویت فرمانداری، میراث فرهنگی…

 میلاد لارستان: رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان گفت: برای رسیدگی بهتر به آب انبارهای لارستان در آینده ای نزدیک کمیته حفظ و نگهداری آب انبارها با عضویت فرمانداری، میراث فرهنگی ، اوقاف و امور خیریه، شهرداری و شبکه بهداشت تشکیل می شود و وضعیت آب انبارها ساماندهی شود.

سیما علویه در گفتگو با خبرنگار میلاد لارستان، با اشاره به راه اندازی خانه صنایع دستی در لارستان، اظهار کرد: خانه صنایع دستی لارستان در راستای حمایت از صنعتگران در جنوب فارس و خصوصاً منطقه لارستان بزرگ، که با پشتیبانی دولت می توانند در زمینه آموزش و فروش محصولات تولیدی، فعالیت کنند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه اولین صنایع دستی از بین شهرستانهای فارس در لارستان ایجاد شده است، افزود: خانه صنایع دستی لارستان در محل باغ نشاط لار و در فاز اول با ۴ کارگاه؛ سفالگری، گلیم، پیکرتراشی با چوب و تراش سنگ و با حضور صنعتگران برجسته راه اندازی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان تصریح کرد: خانه صنایع دستی لارستان، بصورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار گرفته و این افراد می توانند با برگزاری کلاسهای آموزش خصوصی و عرضه محصولات تولیدی خود، به درآمدزایی بپردازند.

وی هدف از ایجاد این تسهیلات را، دلگرمی صنعتگران عنوان و خاطر نشان کرد: با حضور صنعتگران در این مکان می توان خلاء عرضه و تقاضا محصولات صنایع دستی را در لارستان پر کرد.

علویه ابراز امیدواری کرد: در صورت همکاری شهرداری لار، فضایی در محل پارک حاشیه ای شهر لار در نظر گرفته شود تا با ایجاد غرفه های دائمی، بصورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار گیرد تا بدین طریق هم موجب اشتغالزایی گردد و هم رغبت خانواده ها برای حضوری پررنگ تر در عرصه صنایع دستی بیشتر شود.

وی با اشاره به صادرات بسیار خوب محصولات سفالی لارستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، تأکید کرد: در صورت حمایت مسئولین ارگانهای مختلف، می توان این کار را بشکلی سازمان یافته و بابرنامه صورت داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه این اداره تأمین مربیان آموزش صنایع دستی برای فنی و حرفه ای، کمیته امداد و بهزیستی است، گفت: افراد آموزش دیده در این کلاسها نیز می توانند محصولات تولیدی خود را در خانه صنایع دستی لار یا سرای مشیر شیراز به صورت مستقیم کالای خود را بفروش رسانند.

وی درخصوص بودجه های اختصاص یافته به آثار تاریخی لارستان افزود: با رایزنی های صورت گرفته و همکاری اداره کل میراث فرهنگی فارس، مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جهت مرمت خانه محمودی لار و ۱۰۰ میلیون برای بازسازی کاروانسرای بخش جویم اختصاص یافته است و امیدواریم با همکاری شهرداری لار و تخصیص اعتبارات بیشتر، کار مرمت خانه محمودی لار به بهترین نحو به اتمام برسد.

علویه درباره برنامه های این اداره جهت ایجاد فضای سبز در باغ نشاط، عنوان کرد: به دلیل نبود سیستم آبیاری مناسب، درختان نخل و نارنج غرس شده در این باغ خشکیده شد و با رایزنی های صورت گرفته با کارشناسان کشاورزی، خاک ها تعویض و سیستم آبیاری قطره ای خریداری شده است و به محض متعادل شدن هوا، فضای سبز این مکان تاریخی احیاء می گردد.

وی با تکرار و تأیید پتانسیل مجموعه بافت تاریخی لار و بخصوص بازار قیصریه، تأکید کرد: برای این مهم یکسری آیتم ها از جمله: اصلاح ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف مجموعه تاریخی شهر لار و نیز تأمین بودجه ملی جهت تملک خانه های تاریخی اطراف بازار قیصریه لازم است که امیدواریم با همکاری مسئولین زیرساختهای لازم جهت ثبت جهانی این آثار مهیا شود.

علویه در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص وضعیت بسیار نامناسب آثار گرانبهای باستانی لارستان، همچون: کاروانسراهای نو و گلشن، قلعه اژدها پیکر، دهن شیر بازار قیصریه و تعداد زیادی از آب انبارها، تصریح کرد: براساس قانون، متولی اصلی کاروانسراها و آب انبارها، اداره اوقاف و امور خیریه می باشد و تمام امورات آن به این سازمان برمی گردد.

وی اضافه کرد: جهت تعمیر و مرمت کاروانسراهای شهر لار و تبدیل آن به بازارچه ای زیبا، یک سرمایه گذار خصوصی، حاضر به سرمایه گذاری شد، ولی متأسفانه بدلیل مشکل قانونی، افرادی که سرقفلی حجره های کاروانسراهای لارستان را برعهده دارند، نه حاضر به تعمیر حجره ها هستند و نه حاضر به تخیله می باشند.

این کارشناس میراث فرهنگی با ابراز تأسف از تخریب و نابودی کاروانسراهای شهر لار، گفت: متأسفانه به لحاظ قانونی اهرمی جهت اعمال فشار بر افراد مقابله کننده با اقدامات میراث فرهنگی در این اثر تاریخی وجود ندارد و این مکان ارزشمند در حال حاضر به عنوان انبار مورد استفاده می باشد.

وی درخصوص رسیدگی بهتر به آب انبارها این نوید را داد تا در آینده ای نزدیک کمیته حفظ و نگهداری آب انبارها با عضویت فرمانداری، میراث فرهنگی ، اوقاف و امور خیریه، شهرداری و شبکه بهداشت تشکیل گردد و وضعیت آب انبارها ساماندهی شود.

خبرنگار: حسن فراست

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۸:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین