سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۴ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

پايان طرح لرزه نگاري دو بعدي بهار در فارس+ توضیحات

چندی پیش میلادلارستان گزارش هایی را از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه لرزه نگاری بهار در منطقه فارس و هرمزگان به صورت تصویری و نیز متنی ارائه داده و از پیشرفت…

چندی پیش میلادلارستان گزارش هایی را از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه لرزه نگاری بهار در منطقه فارس و هرمزگان به صورت تصویری و نیز متنی ارائه داده و از پیشرفت حدود ۹۰% کار لرزه نگاری در اواسط تیرماه ۹۳ خبرداد. بر اساس پیگیری ها و نیز بنا به اظهارات مدیر

طرح لرزه نگاری ۲بعدی بهار  در استان فارس به تاریخ ۱۹ مرداد ۹۳ طرح لرزه نگاری دو بعدی تاقدیس ها در فارس و هرمزگان اکنون به پایان رسیده است. این طرح که باهدف دستیابی به ظرفیت های هیدروکربوری(منابع ذخیره نفت و گاز) در استان فارس با بررسی ۱۸ تاقدیس فراشبند، رشتانو، بهار، امیر، کوه کلاغ، قیر، چنگال، پلنگ، کرباسی، نورا، فیروزآباد، دشت پلنگ، سیم، نرّه، کوه سورمه و لار فارس با هدف تمرکز بر افقهای مخزنی بنگستان،‌ خامی و دهرم انجام شده است دارای پیچیدگی های فنی و اجرایی فراوانی بوده و از جمله این که در این طرح بزرگ نزدیک به هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع نقشه برداری،‌ حفاری و برداشت داده های لرزه نگاری به صورت انفجاری تحت پوشش قرار گرفته است.

“میلادلارستان: لازم به ذکر است افق مخزنی بنگستان معمولا نفتی و افق های خامی و دهرم(شامل مخازن کنگان و دالان) معمولا گازی می باشند.””

عباس ظهوریان در این رابطه افزوده است: در طرح لرزه نگاری دو بعدی ۱۶ تاقدیس استان فارس نزدیک به ۵۰ شهر و روستای بزرگ و کوچک نیز در مناطق مختلف جغرافیایی کوهستانی و سخت گذر،‌ شهری – مسکونی، بیابانی، زراعی و جاده های ارتباطی تحت پوشش قرار گرفت که خود پیچیدگی های بسیاری را برای تیم اجرایی به همراه داشت.

وی بیان داشته: برای اجرای این طرح ۲۰ هزار کیلومتر مربعی بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز هلی‌کوپتری برای پوشش ارتفاعات ۲۸۰۰ متری پوشیده از برف در زمستان و گرمای ۵۰درجه تابستان، حفاری نزدیک به ۲۰ هزار نقطه و با متراژ کل حفاری ۳۴۰ کیلومتر و استقرار ۲ کمپ اصلی و ۱۳ کمپ فرعی و پشتیبانی از آنها و اجرای نزدیک به ۱۹ هزار شوت همگی نشان از گستردگی و پیچیدگی اجرایی این طرح بزرگ دارد.

مدیر طرح لرزه نگاری ۲‌ بعدی بهار گفته است: لازم است که تمرکز فعالیتهای اکتشافی اعم از مطالعات زمین‌شناسی اکتشافی، ‌ژئوفیزیک اکتشافی و حفاری های اکتشافی در این برهه از زمان در نقاط مرزی و مشترک باشد که قطعا جزء سیاستها و اهداف اکتشافی مدیریت اکتشاف نیز هست.

میلادلارستان: در حال حاضر بنا به بررسی ها تمرکز اصلی فعالیت وزارت نفت افق های مشترک با کشورهای همسایه می باشد و افق های غیرمشترک همچون لار در صورت وجود ضرفیت هیدروکربوری (نفت و گاز) اولویت بعدی توسعه می باشند. به هر روی میلادلارستان طی چند روز آینده گزارشی از آخرین وضعیت همین پروژه در لار و نیز مصاحبه ای با یکی از مشاوران تصویربرداری لرزه ای شرکت دانا ژئوفیزیک به عنوان مجری طرح لرزه نگاری دو بعدی بهار انجام خواهد داد.

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین