چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۰ب.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آیت‌اللهی(ره) برگزار شد

مراسم یازدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم عارف حضرت آیت‌اله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) با حضور انبوه مردم شهرها و روستاهای جنوب فارس در شهر لار برگزار شد. به گزارش میلاد لارستان، آیت‌الله…

مراسم یازدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم عارف حضرت آیت‌اله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) با حضور انبوه مردم شهرها و روستاهای جنوب فارس در شهر لار برگزار شد.

به گزارش میلاد لارستان، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس در مراسم یازدهمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) که با حضور گسترده مسئولان و مردم شهرها و روستاهای جنوب فارس اعم از شیعه و سنی در محل حسینیه اعظم شهر لار برگزار شد، در سخنانی با استناد به آیات قرآنی به برشمردن ویژگی اولیاء الهی پرداخت و اظهار داشت: علم ملاک ارزش انسان است و متأسفانه به آن کم‌توجهی شده و در بلاد اسلامی دسترسی به عالم مشکل شده است.

وی با بیان اینکه جامعه دینی ما با حضور عالمان دینی جام می‌گیرد و رشد می‌کند، افزود: به علم توجه ویژه داشته باشید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اذعان به اینکه حوزه علمیه علی‌بن‌ابیطالب(ع) که از آثار ماندگار آیت‌اله آیت‌اللهی(ره) است، باید از کسانی که مسیر این عالم را ادامه بدهند، پُر باشد، تصریح کرد: جوانان و نوجوانان باید ترغیب و حمایت شوند تا این مسیر علمی باز بماند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه خاندان آیت‌اللهی(ره) بیش از یک قرن جلوه نورانیت و علم آنها از فارس و جنوب فارس، لارستان و شهرهای دیگر استان تا شیراز منشاء خیر و برکت بوده‌اند، خاطر نشان کرد: به گفته مرحوم آسید حسین آیت‌اللهی(ره)، در زمانی که رضاخان عمامه از سر اهل علم برمی‌داشت، حضرت آیت‌الله سیدعبدالمحمد آیت‌اللهی(ره) شش پسر داشت که بر سر همه آنها عمامه می‌گذاشت.

وی با اذعان به اینکه خاندان آیت‌اللهی(ره) در دل دوران ظالمانه ستم‌شاهی مجاهدت کردند و روزی که سینه زدن برای امام حسین(ع) منع می‌کردند، این خاندان مردانه ایستادند، ادامه داد: وقتی دسته سینه‌زنی حضرت سیدالشهدا(ع) را حرکت می‌دادند، هیچکس از دستگاه طاغوت جرأت نمی‌کرد، مقابل این هیأت عرض اندام کند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) از تبار کسی بود که در مشروطیت عَلم جنبش عدالت‌خواهی را در جنوب کشور چنان برافراشت که ملک‌الشعرای بهار در دیوان خود از مرحوم آیت‌الله العظمی سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) نام می‌برد، عنوان کرد: مرحوم آیت‌الله العظمی سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) حکومت اسلامی ایجاد کرد و برای استقرار آن مجاهدت طولانی کرد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به اینکه عرفان را باید در مکتب آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) آموخت، گفت: باید با مراجعه به کتاب «دیوان جذبه موسوی» به سطح غوغای عهد و وفاداری به ربوبیت خدای متعال پی بُرد.

وی با تأکید بر اینکه ولایت فقیه که مرحوم آیت‌الله العظمی سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) در آن غوغا کرده است، یادآور شد: این مرد سالها قبل از آنی که نهضت امام(ره) شروع بشود، بحث ولایت را در جنوب ایران با صعه زیاد اثبات و اجرایی کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به اینکه مرحوم آیت‌الله العظمی سیدعبدالحسین نجفی لاری(ره) به مدت ۱۸ سال در لار حکومت اسلامی برقرار کرد، سپس برای ۴ سال به فیروزآباد مهاجرت داشته و ۶ سال آخر عمر خود را در جهرم سپری می‌کند، افزود: آن مرحوم طی این مدت خود و فرزندان و نوادگان چهره‌های درخشان علمی بوده‌اند.

آیت‌اله دژکام با بیان اینکه هرگاه نظام در خطر بوده‌ است، خاندان آیت‌اللهی با پشتوانه‌های مردمی، پای کار نظام می‌ایستند، تصریح کرد: شما مردم سربلند لار و شهدایی که با صبر در راه خدا تقدیم کرده‌اید، تا زمانی که دین خدا حاکم شود، باید جهاد کرد.

به گزارش میلاد لارستان، سخنرانی و ذکر خاطره سید علاء‌الدین بروجردی داماد آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) و سیداحمد هاشمی از علما اهل سنت، شعرخوانی شاعرانی از شهرهای لار و جهرم در وصف آیت‌الله سیدعبدالعلی آیت‌اللهی(ره) و پخش کلیپ‌هایی به یاد آن مرحوم از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

گفتنی است؛ آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی، فرزند مرحوم آیت‌الله آقا سید عبدالمحمد فرزند مرحوم آیت‌الله حاج سید عبدالحسین نجفی لاری در سال ۱۲۹۹ خورشیدی در جهرم تولد یافت و پس از سالها کار علمی و خدمات عام‌المنفعه در روز جمعه، نوزدهم خرداد سال ۱۳۹۱ در سن ۹۲ سالگی در بیمارستان کوثر شیراز به ملکوت اعلی پیوست و پس از تشییع باشکوه در محل حسینیه اعظم لار به خاک سپرده شد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۸:۰۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “سالگرد ارتحال آیت‌الله‌ آیت‌اللهی(ره) برگزار شد”

  1. همشهری. از اوز گفت:

    تمام جوامع شهرها و مناطق پس از رشد و توسعه. ارتقای. درجه وسطح سیاسی پیدا میکنند قطعا در جنوب فارس هم شهرستان های خنج. وگراش. اوز و…… تابع این قوانین تقسیمات کشوری. بوده اند استان فارس هم که اکنون ۳۷ شهرستان دارد بسیاری از شهرهای آن. مانند خرامه. زرقان. سروستان فراشبندی. حفر. کوار. بختگان پاسارگاد. ارسنجان قیر کارزین. و…… از دامن شهرهای مادر. تولد پیدا کرده اند. این وضعیت در همه مناطق ایران وجود. دارد. وهیچگونه امتیاز. ومنتی. از طرف هیچ شهری. به حساب نمی آید مهم اینست که دربین شهرهایی که دریک حوزه. انتخابیه هستند. خود. محوری. وتمامیت خواهی وجود نداشته باشد. تا شهرهای هم فرهنگ در کنار هم. توسعه. یابند وگرنه. ایجاد. نیروی. گریز. از مرکز. میشود.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین